´
Vi har nu bestämt oss för att sälja vårt nybyggda hus (2003). Vi ska styla det genom att tapetsera om samt rensa ut onödiga möbler och grejer...

Frågan är nu:


Ska ALLT vara VITT när man tapetserar om? Det ser i vart fall så ut när jag tittar på stylingsidor...


Ska man tapetsera med fondvägg? Brunt och grått verkar vara modefärger...


HJÄLP!

Så här ser vardagsrummet ut idag:
 
  • rum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Thomas59
Läste idag att home styling är på utgående. Både säljare och mäklare verkar ha genomskådat fenomenet, i alla fall i rådande marknad men det verkar ju vända lite nu..

Tapetsera är troligen onödigt. Har ni mörka murriga omoderna färger eller gräsliga tapeter så måla vitt möjligen. Fondväggar är väl ute för den delen.

Viktigt är att plocka undan. Bort med onödiga möbler, gör fritt vid fönster, bort med porslinselefanter och familjefoton, städa och snygga upp i entré/hall - bort med kläder och skor, rensa i toa och badrum osv.

Har huset behov av ytskiktsrenovering är det nog lika bra att överlåta detta till ev köpare om det inte ser förskräckligt ut.

Städa och snygga till i trädgården är nog ett bra tips också.
 
Jag vill att huset ska se ut och kännas "exklusivt"... detta då priset kommer att vara "exklusivt" ;)

Min make är målare så att tapetsera om och/eller måla tar inte lång tid för oss och kostar i prinicp knappt någonting...


Frågan är: Fondvägg eller VITT vitt och återigen VITT? :confused:
 
Thomas59
Då är ju läget kanske lite annat och har man bra känsla kan man kanske komma undan med en fondvägg eller två men annars är det nog vitt som gäller + de tidigare råden.

Har man inte möbler som matchar hus och omgivning går det ju i nödfall att hyra lite designermöbler men frågan är om det betalar sig.

Att erbjuda köparen fri tapetsering/ommålning i ett eller flera rum kanske kan vara en ide. Den kom upp spontant så det kan ju finnas nackdelar med det också
 
En grå fondvägg i vardagsrummet och ljusljusljus grå på övriga väggar - nästan vit.

I sovrummet har vi vinröda tapeter nu... Det kan säkert många människor KRÄKA på! ;)
Där tänkte vi antingen en brun fondvägg och övrig väg svag svag svag beige/vit eller VITT allting...

Jag tror att det kommer att ge ett bättre intryck än vad vi har idag... Eller så tapetserar vi ALLT vitt...


Jag har också funderat på det där med "fri tapetsering ingår i köpet"... Jag tror dock att maken inte vill återvända när vi väl har sålt. Då är huset ett "avslutat kapitel" för oss båda. Själv vill jag t.ex. ALDRIG se hur de nya ägarna kommer att förstöra vår vackra trädgård.

Vi har lagt ner 1000-tals timmar på hus och trädgård... dock har de timmarna lönat sig väl - försäljningen kommer att ge oss en god vinst. Det känns ändå trist...


Nej, det gäller att tänka framåt... Vi ska ha ett mellanboende under tiden som vi väntar på att hitta en drömtomt så att vi kan bygga vårt nya drömhus :D
 
Spiderman skrev:
Eller så tapetserar vi ALLT vitt...
D
JA! Och inga fondväggar ....
gaia
 
Spiderman skrev:
dock har de timmarna lönat sig väl - försäljningen kommer att ge oss en god vinst.
Låter som att ni räknat in storseger i förskott. Jag skulle vänta och se vad spekulanterna säger ;)

/A
 
:) Jag vet naturligtvis vad vårt hus är värt. Dyker det inte upp några köpare - som betalare vårt minimipris - behåller vi huset....

Nyrenoverat och fint ;)
 
Jag följde Era råd. Inga fondväggar! Huset blev vitt, vitt och återigen vitt invändigt.

Det ser snyggt ut men jag hade inte velat bo i detta vita i längden...

Vi lade ner ungefär 50.000 kr på vår styling... Det innebar ommålning av hela huset invändigt, blommor och ljusstakar.

Dessutom tog vi hit snickare som snickrade färdigt alla lister, satte in två innerdörrar (som aldrig kommit på plats i vår till-och ombyggnader. De snickrade en utvändig trappa till garagets övervåning, de lade golvspånskiva på övervåningen samt att de färdigställde friggeboden.

Och JO vi fick igen pengarna. Spekulanterna var mycket nöjda med huset och flera bjöd på det.

Det finns dock "smolk" i glädjebägaren... Jag tror - jag misstänker - att jag sålt till fel köpare :(

Jag har MYCKET SVÅRT att acceptera att köparna inte uppskattar vårt livsverk. Att de redan börjat gnälla på petitesser och överhuvudtaget inte verkar nöjda med någonting... Jag funderar därför på att häva köpekontraktet.

.
 
  • b1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • b2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • b3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om köparen/arna inte är i princip nöjda med någonting så ställer man ju sig frågan varför han/hon/de köpte det, MEN det finns ju tyvärr de som aldrig blir nöjda utan alltid hittar fel eller vill klanka ned på nått.

Att nya ägare vill förnya, förändra hör väl dock till.

Är köpekontraktet skrivet redan så är det väl "bara" att försöka släppa det, för är det inga allvarliga brister så ska väl inte ni behöva ha dialog med varandra över huvudtaget när affären är gjord.


Men gör det som känns bäst för er givetvis.
 
Enligt mäklaren är de nöjda... Vid besiktningen gick de dock omkring med sura fejs...

När besiktningsmannen kallade på mig för en fråga så stod köparen där med armarna i kors och stirrade bistert på mig... Ungefär som: "-jojo nu har vi kommit på ett fel som du inte har uppgivit!"

Det visade sig dock naturligtvis att det inte var något fel, som besiktningsmannen noga påpekade för köparna... Dock hade jag ju fått se köparens attityd...


Sakerna som de har anmärkt på är petitesser... De krävde prisnedsättning för en tröskelplåt på en altandörr... Material plus arbete hade landat på under 1000 kr... När de nu börjat bråka om petitesser drar jag öronen åt mig...

Jag vill INTE återuppleva det helvete som vi hade för 9 år sedan när vi sålde vårt förra hus. Då drabbades vi av en köpare som anklagade oss för både det ena och det andra. Överlåtelsen blev ett helvete som jag ännu inte har kommit över. De köparna fick även de ett superbra hus till en bra penning... ändå klagade de på ALLT! De anklagade mig även för att fundera över att byta ut alla vitvaror mot gammalt skit innan överlåtelsen... Något som förstås hade varit en omöjlighet eftersom vitvarorna - och deras årtal - stod tydligt angivna i objektsbeskrivningen. De tvingade sig hem till oss klocka 9 på Nyårsdagen. Deras ursäkt var att de skulle mäta uterummet ( mitt vintern). Deras egentliga ärende visade sig dock vara att skriva upp beteckningarna i vitvarorna...

TUR för dem så förstod jag inte avsikten med detta förrän de lämnat huset. GISSA om jag blev förbannad! Att bli misstrod på det viset...

Nej, jag vill INTE uppleva detta en gång till... Våra köpare idag har redan visat framfötterna genom att klaga på petitesser och visa misstänksamhet.... Jag ÄR orolig! :(
 
Har ni kommit överens om ett pris så är det väl det som gäller om inga stora fel dyker upp, tex konstruktionsfel, fukt /mögel etc.
Har du fler budgivare så kosta på sig att vara lite kaxig...
 
Thomas59
Inga fondväggar - vilken lättnad:D.

Se även mitt svar i din andra tråd.

Spelar ingen roll om STORA fel dyker upp. Köparen kan normalt endast häva. Någon rätt till prisnedsättning finns normalt inte i besiktningsklausulen.

Du kan lugnt besvara alla prutningsförsök med ett bestämt NEJ, det går vi inte med på.Givet att som du skrev i den andra tråden andra köpare finns och du vågar chansa på att dom inte backar ur. Man kan ju aldrig vara 100% säker.

Kör hårt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.