För objektet vi är intresserad saknas energideklaration, enligt bestämmelserna skall väl detta vara gjort innan kontraktsskrivning? Blir det en snabb budgivning så lär ju inte detta hinnas med.

Kan vi villkora in i köpekontraktet att vi beställer en energideklaration på säljarens bekostnad?

Huset är inte alls överlåtelsebesiktigat av säljaren, och i vilket fall som helst så vill vi ändå göra detta själv, det kommer vi också kräva klausul för. Kan normalt en besiktningsman för överlåtelsebesiktning även utföra energideklaration?
 
Här så brukar det lösas med att köparna får ett prisavdrag med vad energideklarationen kostar och sen bestämmer de själva om de vill göra en eller inte.
 
Den som gör energideklarationen ska ha någon särskild utbildning. Det kan vara så att besiktningsmannen kan göra detta, men det behöver inte alls vara så. Jag har för mig (men är inte helt säker, ni kan själva leta på Boverkets hemsida) att man är tvungen att göra den här besiktningen och köparen har rätt att göra den på säljarens bekostnad. (Fast det är svårt att göra den utan säljarens medverkan, för det handlar mycket om att titta på gamla räkningar.)

Men sen är frågan: vad ska du med energideklarationen till? Det där är ytterligare ett i raden av konstiga påfund av byråkrater, som medför stora kostnader för oss vanliga människor, men som inte ger oss något tillbaka. Jag har sett ett par sådana där verkliga deklarationen, och de är inte värda pappret de är tryckta på. Det är en sammanställning av gamla el- och energiräkningar, plus lite kommentarer i stil med "det är tvåglasfönster, byt till treglas så går det åt mindre energi"; alltså sånt som vem som helst fattar själv.

Så det bästa ni kan göra är att ordna någon slags deal att ni glömmer den här meningslösa energideklarationen mot ett sänkt pris. Sen kan ni använda de pengarna att köpa tätningslister för.

Ang. överlåtelsebesiktning så är det inte alls konstigt att säljaren inte gjort någon. Ansvaret att besikta huset ligger helt på köparen.
 
Jag har ju fått uppfattningen om att energideklarationen är lagstadgad, dvs strunt samma om det är ett byråkrat-påfund, säljaren skall deklarera bostaden innan den säljs

"6 § När en byggnad eller en andel i en byggnad säljs, skall den som äger byggnaden se till att det för byggnaden finns en energideklaration som vid försäljningstidpunkten inte är äldre än tio år."

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20060985.htm

/edit/ Är det förresten så att denna lagen inte är tvingande? Dvs jag som ägare av huset, oavsett om jag skall sälja eller inte, kan blankt strunta i detta? /edit/

När det gäller överlåtelsebesiktning så vet jag att säljaren inte behöver göra detta, just därför skriver jag att vi tänker anlita en besiktningsman (det hade vi gjort även om säljaren hade låtit besiktiga huset själv) Eventuellt kan han då genomföra energibesiktningen samtidigt mot att denna delen av kostnaden tas av säljaren.
 
Redigerat:
Fast när jag läser lagtexten så ser jag bara en skyldighet att ha en energideklaration, ingen skyldighet att ge den till köparen.

Missar jag något?
 
Såvitt jag kan se så finns det inget om vilka påföljder som kan vara aktuella om man inte upprättar deklarationen. Men efterssom det enl. lagen skall finnas en gilitig deklaration vid en överlåtelse så är det inte orimligt att tänka sig att inskrivningsmyndigheten vägrar utfärda lagfart ifall deklarationen saknas. Eller ännu värre kanske kan ogiltigförklara lagfarten i efterhand.

Det kan nog vara lite av att måla f...n på väggen, men som köpare av en fastighet så är det en bra säkerhetsåtgärd att se till att överlåtelsen på alla punkter är "by the book".

Det finns helt osannolika konsekvenser av att ex. betala svarta pengar för en fastighet (du kan bli av med den om 10 år, utöver ev. skattepåföljder). Så det gäller att se till att alla formella villkor för lagfart är uppfyllda bokstavstroget.
 
Som jag har förstått det, men jag kan ha missuppfattat det , så är konsekvensen bara att du som köpare kan behöva stå för en energideklaration.

Om det krävs in till det nationella registret, eller vid nästa försäljning...

Intrassant f.ö. att andra länder inte har upplevt ngn förbättring iom infröandet:
http://www.byggvarlden.se/energi_miljo/article519608.ece

Låter lite som byggfelsförsäkringen som bara är en extraskatt...är detta det nya sättet att ta ut skatter på !???

/K
 
En energideklaration behöver inte vara något värd samtidigt som det kan vara tvärtom.
Allt beror på vem som beställt jobbet. Jag kan på mitt hus få en deklaration som säger att mitt hus byggt i norrland -73 med direkt-el, tvåglasfönster och halvtaskig isolering förbrukar mindre än nyproducerade energihus i skåne, danmark eller Italien,

Det är jag som beställare som som talar om hur mycket huset förbrukar, energimyndigheten har inget veto att tala om att, "hallå... det här ÄR omöjligt".
Alla vet om det men än så länge har ingen tagit tag i problemet. Man har ingen skyldighet att verifiera förbrukning med fakturor (för de senaste åren) som stämmer, vilket skulle vara ganska enkelt att införa. Så detta med energibesiktade hus är bara något som har gjort att ett gäng byråkrater fått behålla jobben.....
 
Jag har fått förklarad (av mäklaren) att man som köpare har rätt att få en energideklaration utförd på säljarens bekostnad inom 6 månader från tillträdet, om sådant inte lämnats av säljaren. Därför kan man sänka köpeskillningen med vad energideklarationen hade kostat, och införa en klausul om att man avstår. Men den är obligatorisk för permanentboende.
 
andersmc skrev:
Så det bästa ni kan göra är att ordna någon slags deal att ni glömmer den här meningslösa energideklarationen mot ett sänkt pris. Sen kan ni använda de pengarna att köpa tätningslister för.
Det var det klokaste jag läst här på länge.
 
Jag ringde till lantmäteriet och inskrivningen och de verkade helt ovetande, de struntar uppenbart i om deklarationen gjorts innan försäljning. Så att man inte skulle kunna få lagfart om deklaration inte gjorts verkar inte vara någon risk.

Nu har tyvärr detta huset glidit oss ur händerna, men jag hade just ovanstående inställning mot mäklaren, prisreduktion mot att vi gör det själv (vilket vi antagligen inte gjort, möjligtvis inför en egen stundande försäljning isåfall eftersom kostnaden ändå går att kvitta som försäljningsutgift)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.