Jag köpte ett hus för 10mån sedan där vi även gjorde en besiktning innan vi beslutade oss. Visst några små brister informerades då det är ett trähus från -58 om men då huset var totalrenovet 2008 var det inget anmärkningsvärt.

Kök, vardagsrum, helkaklad wc/dusch samt badrum och vardagsrum renoverades 2008 och såg mycket fräscht ut.

Nu till mitt dilemma, jag har precis kommit över säljarens överlåtelsebesiktning från när han flyttade in 2013. Han bodde där bara ett år så det är inte han som utfört renoveringen.
Men i hans överlåtelsebesiktning från 2013 står det det tydligt att wc/dusch renoverades men att fuktskyddet aldrig byttes ut och beräknades vara över 20 år gammalt.

Hur lyder min tillsysnplikt där när det är något som förutsätts vid nyrenoverad wc/dusch och min besiktningsman inte nämnde något av den?
Jag har ännu inte tagit hit någon utökad fukt/badrumbesiktning. Men en sådan självklar sak är väl något man kan räkna med vid en relativt nyrenoverad wc/dush. Dessutom så slits/förstörs väl fuktskyddet när man är på och river i golv o vägg för slänga på kakel/klinkers.

Jag tycker säljaren har en skyldighet att informera om sådant som avviker från det som förutsätts och man inte själv kan se med ögat.
 
Antagligen en gråzon. Man kan ju förvänta sig att tätskikt byts ut om badrum när dom renoveras men du har ju också gjort en egen undersökning som visade annat, men lite för sent.

Jag skulle nog pusha säljaren rätt hårt kring detta, men innan jag tar det till domstol skulle jag rådfråga sakkunning om du faktiskt fullgjort din undersökningsplikt.
 
Jo precis lite så jag tänker också, det är ju något som man borde kunna förutsätta när en wc/dusch totalrenoveras.
Samtidigt som du säger känns det spontant inte som att börjar riva i en wc/dusch som endast är 6 år gammalt om man har gjort sin del och gått med besiktningsmannen runt om och han inte tycker det finns någon anledning att ta till vidare undersökning för huset är i gott skick.

Är inte riktigt så sugen på att ta hit någon för att fuktmätning och grundlig undersökning då jag inte vet vem som kommer ha ansvaret då men vet ändå att det är det bästa att göra.
Jag har redan årets fixande planerat och roten maxad innan denna upptäckt gjordes
 
Svårt fall det här. Säljaren har helt klart en upplysningsplikt. Man kan hävda att du bör kunna förvänta dig att tätskiktet är bytt om resten av badrummet är renoverat. Det ingår dock också i din undersökningsplikt (genom besiktningsmannen) att ta reda på hur skicket på badrummet faktiskt är.
 
O
Det där är en intressant fundering. I det här fallet så går det att bevisa att säljaren kände till problemet med badrummet. Men inte upplyste dig om problemet. Frågan är dock hur rätten funderar när det gäller säljarens upplysningsplikt, när han inte berättat om något han kände till... Förvisso så är säkerligen badrummet renoverat 2008... Att det inte renoverades på ett kanske helt fackmannamässigt sett. är en annan sak.. Men eftersom säljaren kände till hur det renoverades...

Samtidigt kan man tycka att din besiktningsman borde sett att badrummet inte stämde med att vara från 2008.
Med det vill jag egentligen bara säga att då kan man tycka att besiktningsmannen har ett ansvar...
 
O
Att göra en fördjupad besiktning av badrummet känns inte vettigt...
Är det dusch eller badkar?
 
  • Gilla
no_brakes
  • Laddar…
Det är en duschkabin installerad idag, så det är ju skönt ur fuktsynpunkt då inte vatten kommer i direkt kontakt med väggarna. Däremot hade dem inte rensat golvbrunnen innan jag flyttade in så mycket vatten rann ut på golvet.

Jag har inte riktig koll på vad besiktingsmän har för skyldigheter och rättigheter. Säkerligen har han utgått från att renoveringen 2008 och eftersom rummet var rent och fräscht med klinkat golc och helklaklade väggar och modernt porslin och därför inte undersökt ordentligt bakom. Denne tyckte ju inte heller att någon vidare undersökning bör göras med den information så han har ju också blivit lurad på så sätt.
Vad jag har förstått är det svårt att vinna något mot besiktningsmännen och deras undersökningar.

Det är bara så jäkla jobbigt att känna sig så lurad när man ändå tycker att man gjorde allt rätt innan man köpte och spontant vill jag inte riva det då det ändå är trivsamt men samtidigt vill man ju ha fräscht hus utan fuktskador
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Hur är det med dessa billiga fuktmätarna, kan dessa funka att mäta fukthalten bakom kakel?
Då kan man ju göra en första koll själv
 
Även vid en okulär bes. så borde han ha kunnat se att tätskiktet inet bytts ut. Det syns om man bara tittar ner i golvbrunnen. Jag tror att många bes. män gör det även om de i sitt avtal har en skrivning om att man behöver en fördjupad bes. av badrum.

Men om de kan göras skyldiga för att inte ha gjort denna enkla undersökning är nog tveksamt, om bes, mannen specifikt friskrivit sig från att granska badrummet.
 
wallejr skrev:
Hur är det med dessa billiga fuktmätarna, kan dessa funka att mäta fukthalten bakom kakel?
Då kan man ju göra en första koll själv
Nej, de billiga mätarna mäter genom att man sticker in två nålar i det som skall kontrolleras, och så mäter men den elektriska ledningsförmågan, vatten leder ström.

Mer proffsiga mätare gör en "beröringsfri" mätning. Jag kan inte i detalj hur dte går till, men något i stil med att man skickar in ett högfrekvent elektromagnetiskt fält (radiovågor) i väggen. En del av dessa kommer att reflekteras ut från väggen och tas emot av mätaren, och beroende på hur bra ledningsförmåga det är inne i väggen så kommer denna reflektion att se olika ut.
 
Ang. koll i golvbrunnen har besikningsmannen friskrivt sig från tyvärr pga duschkabinen.
Då kvarstår ju säljaren upplyssningsplikt alt. risken att åker jag på det ändå för att inte ha kollat närmare på golvbrunnen.
Bra att veta då nästa gång man köper hus

Får ser om man kan få tag på någon att komma och mäta då helt enkelt alt. få låna/hyra mätare någonstans
 
Jag skulle tro att det är ganska kärvt att kräva säljaren på ansvar. Visst han kände ju till problemet eftersom det stod i hans besiktningsrapport men det har gått ett år och han har kanske glömt bort det, eller så skummade han bara igenom rapporten och läste inte just det stycket. Ett annat alternativ är att säljaren kanske inte särskilt tekniskt kunnig och förstod inte vikten av att tätskiktet inte byttes ut och därför inte såg det som ett problem, dessutom så är ju felet "åtgärdat" eftersom det står en duschkabin i badrummet.

Man kan ju alltid driva frågan mot säljaren och försöka få till en överenskommelse men rådgör ordentligt med en kunnig jurist innan du drar upp det hela i en domstol.
 
wallejr skrev:
Hur är det med dessa billiga fuktmätarna, kan dessa funka att mäta fukthalten bakom kakel?
Då kan man ju göra en första koll själv
Det är alltid mer eller mindre fuktigt bakom kakel och klinkers, om ni använder badrummet! Enda sättet att kontrollera, är om ni kan öppna upp taket under badrummet eller någon vägg i angränsande rum och då se om det finns fuktskador.
 
@thomas33 - Bra ide, taket under går nog fixa så man kan kolla underifrån

@janus82 - Är det så lätt att smita från sitt ansvar och sin upplysningsplikt med att man inte kommer ihåg blir jag ju mörkrädd och kommer aldrig våga köpa hus igen.
 
wallejr skrev:
@thomas33 Är det så lätt att smita från sitt ansvar och sin upplysningsplikt med att man inte kommer ihåg blir jag ju mörkrädd och kommer aldrig våga köpa hus igen.
Tyvärr är det ju inte olagligt att vara både glömsk och korkad, så att hoppas på att en säljaren informerar dig över allt som du tycker är viktgt är nog tyvärr lite för mycket att hoppas på.. Sen vet jag inte om man kan anse att duschkabinen ger det tätskikt som behövs i detta fallet?

I din undersökningsplikt så borde du efterfrågat dokumentation om hur badrummet gjordes när det renoverades, där borde det framgått att tätskiktet inte var bytt. Om all dokumentation hade visat att det skulle vara fackmannamässigt gjort, men att det ändå inte var korrekt utfört, då hade du nog haft ett case.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.