Vi köpte vårt hus för ett år sedan exakt. Nu är det dags för garantibesiktning.

Vi kollade upp besiktningsmannen som byggföretaget anlitar och de ger intrycket av att de anlitas av byggföretaget vilket är ett större företag, rätt ofta. Dvs de kan vara i beroendeställning. Vi anser att vi inte kan lita på att de är neutrala. Nu vill byggföretaget finnas med vid besiktningen och vi är rädda att de kommer kunna ha synpunkter under pågående besiktning. Det finns vissa delar i vår besiktning som vi absolut måste ha en så neutral person som möjligt.

Min fråga är, som jag behöver svar på rätt så snabbt är:

Måste byggföretaget finnas med vid besiktningen? Kan jag neka dem att delta?

Att jag kan neka dem tillträde till huset och min tomt, det vet jag men det gäller ju själva besiktningen och dess giltighet om vi nekar dem tillträde.
 
Nej, du kan inte neka dem att vara med på besiktningen, om den skall gälla. Alla parter måste kallas.

Det är dock du som anlitar en garantibes. man. Du väljer den du vill skall göra besiktningen. Visserligen får du då också betala besiktningen. Många byggare kör med modeller att de bakar in bes. kostnaden i priset för huset. Och vill man då slippa betala två gånger för bes. så får man acceptera deras bes. man.
 
Anlita en egen besiktningsman. Det lönar sig troligen.
 
Nu när jag läser tråden lite nogrannare, så blir jag lite tveksam. Det jag skrev om att du anlitar bes. mannen. Det gäller om du var bställare av bygget, byggherre.

Men du skriver att ni köpte huset, och jag får för mig att byggfirman sålde huset till er?

Dvs. ni köpte ett färdigt hus av byggfirman? I så fall är det lite beroende av vad som står i ert köpeavtal. För köper du ett färdigt hus så gäller samma regler oavsett om huset är precis nybyggt, eller om det har 150 år på nacken. Dvs. du köper huset med de ev. fel som finns. De enda fel du kan få ersättning för är s.k dolda fel. Dvs fel som inte gick att upptäcka vid köpet.

Nu tror jag att det ofta skrivs speciella klausuler om garantibes, när man köper ett färdigbyggt nyproducerat hus. Så det beror lite på vad som står i avtalet.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.