Vi vann en budgivning på fredag eftermiddag. Säljarna ville skriva kontrakt idag lördag.

Vi var redo att skriva på, men med besiktningsklausul. Existerande besiktningsprotokoll är väldigt tunt. Några "risk för skador" och en rekommendation om fördjupad undersökning. Det accepterar inte säljarna. Något suspekt, men inget ovanligt. Som säljare slipper man såklart gärna besiktningsklausul och det har länge varit säljarnas marknad.

För att slippa besiktningsklausulen fixade jag snabbt fram en besiktningsman som kan vara på plats måndag morgon och erbjuder oss att skriva på direkt efter besiktningen. Förutsatt att inget oväntat stort och dyrt dyker upp. Men säljarna går inte heller med på detta. Nu börjar jag ju verkligen undra om de har något att dölja.

Det fanns fler budgivare som säljaren skulle kunna välja. Men om våra bud dras tillbaka bör priset rimligtvis falla tillbaka minst 150k till läget där den tredje sista budgivaren gav upp. Även andra budgivare kan ju kräva besiktningsklausul eller besiktning. Särskilt om det framkommer varför de ursprungliga vinnarna backade ur.

Huset är från 2007, så relativt nytt. Tak etc. bör inte ha passerat teknisk livslängd.

Hur skulle ni hantera detta läge?
 
  • Gilla
Herr_Per
  • Laddar…
Svårt läge, om ni inte har väldigt bråttom, ha is i magen och stå fast vi ert erbjudande med besiktning. Det är köparnas marknad
 
  • Gilla
interim
  • Laddar…
Som jag ser det är det inte säljarens marknad längre om det inte är ett lättsålt objekt och är dom så bestämda att huset inte får besiktas så verkar det ju som dom döljer något annars så riskerar ju inte att tappa 150k för 3 dagars flytt på kontraktet
 
  • Gilla
Hjortmark och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.