Som topic, går det? Som jag tolkar skrivelsen på Skatteverket så kräver de bara att man varit skriven i bostaden om det är en bostadsrätt, inte ett småhus. Villan är klassad just som ett småhus, inte fritidshus och har bl.a kommunalt vatten. Borde ju inte vara helt ovanligt att man inte står skriven på sin villa, om man jobbar på annan ort och hyr en övernattningslägenhet, enklar med postgång och annat då. Någon som vet om jag tolkat det rätt, att vi får skjuta upp vinstskatten vid försäljning där vi köper nytt hus?

1. Bostaden du säljer ska vara en privatbostad i Sverige eller övriga EES-området (ursprungsbostaden)​

  • En privatbostad är ett småhus (till exempel villa eller radhus), en ägarlägenhet eller en bostadsrätt där du och dina närstående har använt mer än halva ytan till permanent- eller fritidsboende. Har småhuset två bostäder räcker det att ni har använt 40 procent av ytan till permanent- eller fritidsboende.
 
Har du bott i huset?
 
K Kane skrev:
Har du bott i huset?
Till och från, men aldrig varit skriven där. Haft det sedan -19
 
samovar
https://skatteverket.se/privat/fast...oruppskov.4.233f91f71260075abe8800030623.html

Privatbostaden du säljer ska vara din permanentbostad​

Privatbostaden är din permanentbostad om något av följande bosättningskrav är uppfyllda:

Du har bott i bostaden sammanhängande minst ett år före kontraktsdagen​

Du har bott i den sålda bostaden sammanhängande minst ett år före den dag du och köparen skriver på köpekontraktet (inte köpebrevet). Sammanhängande innebär att du ska ha varit bosatt från den dag du flyttade in ända fram till kontraktsdagen, och får alltså inte flytta ut innan ni skriver på kontraktet.

Jag skulle tolka det som att det inte går att få uppskov i ditt fall men vet inte om man kan ha två permanentbostäder om man exempelvis veckopendlar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fions det ens en vinst 2019–24? Jag skulle gissa att värdet minskat de åren. Men undantag finns förstås.

Sen måste du inte varit skriven där, men bott där sammanhängande i ett år eller sammanlagt tre av de senaste fem åren. Någon annan form av bevis behövs då (som att du arbetat på orten där bostaden ligger och inte där din andra bostad finns).
 
samovar samovar skrev:
[länk]

Privatbostaden du säljer ska vara din permanentbostad​

Privatbostaden är din permanentbostad om något av följande bosättningskrav är uppfyllda:

Du har bott i bostaden sammanhängande minst ett år före kontraktsdagen​

Du har bott i den sålda bostaden sammanhängande minst ett år före den dag du och köparen skriver på köpekontraktet (inte köpebrevet). Sammanhängande innebär att du ska ha varit bosatt från den dag du flyttade in ända fram till kontraktsdagen, och får alltså inte flytta ut innan ni skriver på kontraktet.

Jag skulle tolka det som att det inte går att få uppskov i ditt fall men vet inte om man kan ha två permanentbostäder om man exempelvis veckopendlar.
Skrivelsen "Du har bott i bostaden sammanhängande minst ett år före kontraktsdagen" har bara bostadsrätter som exempel.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fions det ens en vinst 2019–24? Jag skulle gissa att värdet minskat de åren. Men undantag finns förstås.

Sen måste du inte varit skriven där, men bott där sammanhängande i ett år eller sammanlagt tre av de senaste fem åren. Någon annan form av bevis behövs då (som att du arbetat på orten där bostaden ligger och inte där din andra bostad finns).
Ja, det finns en vinst om ca 500k att hantera. Med nya reglerna kring att skjuta upp vinstskatten så är det intressant att titta på såklart.

Lite knepigt om jag måste bevisa att jag arbetat där huset ligger men skaffat mig en övernattningslägenhet där jag varit skriven :) Alla räkningar inklusive el är betalda av mig avseende huset, det borde vara bevis nog?
 
Att betala räkningar bevisar ingenting i sig. Jag betalar mina räkningar för mitt fritidshus, det gör inte att jag bor där. I synnerhet vore det uppförsbacke att bevisa det när jag har arbete och ytterligare en bostad X mil bort.

Men om grannar kunnat intyga att jag var där regelbundet, jag hade haft kortköp från Ica, elförbrukning som tydde på regelbunden vistelse eller liknande hade det kanske hjälpt om jsg velat bevisa något.
 
  • Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att betala räkningar bevisar ingenting i sig. Jag betalar mina räkningar för mitt fritidshus, det gör inte att jag bor där. I synnerhet vore det uppförsbacke att bevisa det när jag har arbete och ytterligare en bostad X mil bort.

Men om grannar kunnat intyga att jag var där regelbundet, jag hade haft kortköp från Ica, elförbrukning som tydde på regelbunden vistelse eller liknande hade det kanske hjälpt om jsg velat bevisa något.
Då har vi inga problem med att bevisa det, men jag tror inte det du menar stämmer, Skatteverket exemplifierar bara de kraven gällande bostadsrätt, inte småhusenhet.
 
P
Varför inte skriva till Skatteverket och fråga?
 
Teoretiskt borde man väl kunna ha flera "bostäder" / hus och om man bosätter sig i ett hus och sen säljer det, köper ett nytt hus, sen flyttar till ett annat hus man haft länge så det blir ny huvudbostad och säljer det och köper ett nytt... Så borde man ju kunna omsätta flera hus och skjuta upp vinsten in i nytt boende. Men med regeln att man måste bott där ett år så går det ju inte att sälja flera hus på samma gång tänker jag?

Som jag förstår så får man inte bo på ett ställe (huvudbostad) och vara skrivet på ett annat, men om man nu gjort det så borde man ändå få dra av vinsten. Säg tex att du har en bostadsrätt som övernattningslägenhe där föreningen kräver att du är skriven där för att få bli medlem i föreningen. Sen upphör behovet och man bor åter huvudsakligen i villan men fortsätter vara skriven i lägenheten. Då har man gjort ett fel iom skriven på fel ställe, men att det skulle göra att man inte kan sälja villan och flytta vidare vinsten vore ju dumt och tråkigt.

Men, man måste ju köpa en ny bostad man ska ha som huvudbostad om jag förstår saken rätt. Det går inte skjuta upp vinsten utan att köpa nåt nytt...
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.