Hej!

I det att man bygger nytt hus ligger ju också att man måste sälja sitt gamla. Vilka fördelar finns det med att sälja via mäklare?

Något som ofta nämns i mäklarannonserna är ansvarsförsäkring, vad innebär det?

Vad är ett rimligt mäklararvode?

Mvh
/Adam
 
Hej!
Vi försöker sälja våran villa via mäklare. Men vi är väldigt missnöjd över hur mäklaren sköter sitt jobb, han hör aldrig av sig så att vi får veta hur det går (Jo han ringer om han vill ha en visning). På 5 veckor har han annonserat 1 gång (i en lokal gratistidning som når ca 20 000 hushåll) Jag skulle tippa på att han lagt ner ca 5 timmar i tid. Mäklaren tar dessutom 5% av försäljningspriset - i vårt fall blir det minst 75 000 Kr.
Vi vill inte sälja med den här mäklaren men vi är bundan till ett kontrakt som löper i tre månader. Som sagt skulle vi få ett ruskigt bra bud så kommer vi att sälja oavsett om mäklaren varti bra eller ej. Får vi inget bud som vi blir nöjda med kommer vi att försöka sälja privat när tre-månaders kontraktet går ut.

Om du väljer att sälja med mäklare, kolla upp så att han/hon verkligen annonserar men också att denne är engagerad och hör av sig till er, så ni vet hur det går.

Vi har som tur är ej skrivit kontrakt på nytt hus ännu, Vi vill sälja först. Men nackdelen för vår del blir att vi förmodligen kommer att få bo i lägenhet ett tag. men heller det än att behöva gå ifrån huset man har med förlust.

/Anna
 
Vad som menas med ansvarsförsäkring torde vara att mäklaren har en försäkring som betalar om mäklaren döms till skadestånd till följd av vårdslöshet i sitt arbete.

Detta borgar inte för att mäklaren skulle göra ett bättre arbete och ökar inte tryggheten för kunderna nämnvärt. Innan ett försäkringsbolag betalar ut ersättning vid sådana försäkringar krävs oftast att det föreligger en dom. Detta innebär att motparten måste starta en juridisk process med de risker och kostnader detta innebär.
 
Hemmakatten
Mina erfarenheter är från Storsthlmsområdet. Marknaden och (vinst)marginalerna är ju inte lika stora utanför storstadsområdena. Dock tror jag att många av kommentarerna även är generella och giltiga ute i landet.
 
Försäkra dig om att mäklaren har en plan för försäljningen. Första annonsdatum, visningsdatum. Vad händer efter visningen, ev omvisning i samma vecka? osv.

Det är viktigt att mäklaren har en klar och redovisad plan för hur gör vi om inte första visningen gav "tillräckligt" bra resultat. Kommer mäklaren att finnas tillgänglig under hela sin 3 månaders period. Vet flera fall där mäklaren stuckit på 14 dagars semester direkt efter första visningen.

Anlita ALDRIG en mäklare som inte redan har sålt ett antal hus i närområdet, kolla referenser. Om möjligt gå på ett par visningar mäklaren håller av andra hus, innan han känner igen er.

Däremot så tror jag att det kan vara riskabelt att försöka sälja en villa själv om man inte har någon tidigare erfarenhet, antingen genom att ha köpt ett ANTAL villor under åren eller genom arbete i närbelägna yrkesområden. Jag tänker då på saker som hur man skall formulera sig för att undvika senare krav för ev. fel i huset. Rent generellt tror jag att det är en fördel om man som ägare har så lite kontakt med köparen som möjligt innan köpet är klart. Allt du säger under en visning kan vändas mot dig.

Det är också viktigt att man i kontakten med mäklaren är påläst, så minskar risken att mäklaren skall försöka lura dig. Förutsätt att mäklaren är inkomeptent på juridik eller att han är en skurk. Det stämmer in på de allra flesta, (har god erfarenhet).

Se till att du har en formell, affärsmässig kontakt med mäklaren. Det är lättare att säga nej till en shortcut om man bevarat en affärsmässighet. Ex. mäklaren kommer och tycker att dom "snälla" köparna kan väl få komma in och börja tapetsera, deras bank har ju NÄSTAN beviljat deras lån. Det är inte kul att tänka tillbaka på det 1 eller 2 år senare när man just lyckats få köparna avhysta från huset dom aldrig betalade för...
 
I mitt fall sålde jag förra året ett hus jag fått ärva - en liten, enkel sommarstuga, fast med strandtomt, i Värmland

Jag fick erbjudande av ett par grannar att sälja direkt till dem, utan att "blanda in" mäklare, men som tur var valde jag ändå att ta det genom mäklaren. Resultatet blev att det var flera intresserde köpare som bjöd mot varandra, och i slutändan fick jag ungefär dubbelt så mycket som grannarna hade erbjudit :surprised:. Ingen förmögenhet, men ändå.

Sen var det ju det praktiska också; t.ex. var tomten så stor att kommunen hade förköpsrätt. Och sånt hade ju inte jag en aning om. Så jag var nöjd, med just den mäklaren i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.