(Inte säker på vilket forum detta borde ligga i kanske snarare trädgård?)

Vi har ett stort päronträ (vildpäron, trol. frösådd eller grundstam) synbart frisk, rak stam, ca 10 meter.

Vi vill nu såga ner denna som vuxit sig för stor. Päronträ ses ju som rätt fint virke, funderar på om man kan sälja detta eller helt enkelt bara låta nån såga ner mot att de får virket, som man gör på landet med furu till ved... :thinking:

I Uppsalaområdet.


/A
 
Claes Sörmland
Om du hittar en ivrig hemslöjdare till granne så. Verkligheten är nog att det mest ses som avfall och du får betala för att få trädet fällt och ännu mer för att få det borttransporterat. Har man tur tar nån granne veden för eldning men de lär inte vilja hjälpa dig med den delen som kräver jobb: riset.
 
Stammen kan du säkert lyckas ge bort, riset blir du nog tvungen att ta hand om själv. Är väl inte värre än att lägga ut en annons på blocket och se om någon svarar :)
 
Jag tycker att det är klokt att erbjuda bra virke till den som kan ha nytta av det, hellre än att elda upp eller kasta på tippen. Lägg ut det på blocket eller någon facebokkgrupp.
 
Tack för svaren. Ja, självklart är det ju bortforsling av riset man vill ha, hade hört på annat håll om bra priser på päronträ. Men, men, blir väl till att bita i det sura päronet då ;)

Virket vill man isåfall behålla själv, om alternativet är att skänka bort det. Försöka såga upp o torka nånting iallafall.
 
Prova att göra ett inlägg i denna gruppen https://m.facebook.com/groups/630743653979942?ref=bookmarks

Ja päronträ räknas som "fint" och säljs rätt dyrt, kan du såga till plank o torka själv har du större chans att få bra betalt. Kundskaran snickare med stocksåg och torkmöjlighet är nog rätt begränsad.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Coolt, jag reggade mig direkt, men man blir ju snarare mer sugen på att behålla virket när man kollar inläggen... :)
 
Jag har torkat en del päron i min källare, det fungerade bra med några av plankorna och andra blev hopplöst vridna. Men måla ändarna och försök torka, går det del får man torr ved, går det rätt får man snyggt virke :)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.