Hej jag undrar hur det blir när jag säljer mitt nys hus som jag byggt själv som blir en hel del vinst på. Problemet är att jag har tagit hjälp av målare som gjorde huset klart invändigt svart och då material också svart så har ej kvitto på detta. Det betyder ju att jag får betala vinst på dom pengarna trots att det inte är vinst. Jag har bilder på när jobbet görs så kan man inte säga att kvittona är borta för att det är ju spacklat vävat och målat för över 60 tusen svart så inget man vill betala vinst skatt på när det inte är vinst.

Känns som det är många som skulle ha samma funderingar? Det måste vara vanligt tycker jag :)??
 
Så du vill göra något svart vitt alltså? :x
 
Du har fattat precis vad du har gjort för fel.
Dra lärdom av detta och gör rätt nästa gång!
 
  • Gilla
corre och 6 till
  • Laddar…
Försöka kostar inget, tappa kvitton är inte brottsligt.
Fotodokumentation är ju bra, svårt kanske att få avdrag för arbetet när du inte kan få tag i kvitto eller hantverkaren för intyg.
Material går ju dock att bevisa att det sitter där och du kan ju gjort jobbet själv. Troligare med kvittoförlust då.
 
Det här var det dummaste jag läst/hört på länge. Först gör du arbete svart köper material svart och nu vill du få råd om hur du skall slippa skatt. Men du skall veta en sak hur du en gör så får du det svårt, för hur tror du att du skall kunna tjäna pengar på något du inte har varken köpt eller gjort. Dina sk. bevis kommer att bli ditt fall, men det är så man åker på pumpen med ditt upplägg. Borttappade kvitton på nybyggt hus? firmorna du kommer att åberopa kommer att neka till allt. En sak till, har din ekonomi täckning för de utgifter du tänker försöka bevisa. Det är nämligen en bagatell för skatteverket, att bevisa din möjlighet för det du påstår.:wow:
 
Redigerat:
  • Gilla
Niklas_1 och 12 till
  • Laddar…
"Hej, jag har redan bedragit skatteverket och undrar här på forumet hur jag ska göra för att kunna bedra dem, och därmed alla här, lite mer."
 
  • Gilla
BigR och 9 till
  • Laddar…
S
att betala en sådan stor summa svart är dåligt.
 
"det är ju spacklat vävat och målat för över 60 tusen svart så inget man vill betala vinst skatt på när det inte är vinst."
Så det skulle då ha kostat låt säga minst 100 tusen vitt. Du har redan "tjänat" minst 40 000 kr och nu vill du göra avdrag för att betala mindre vinstskatt? Du kommer ju ändå att ha "tjänat" på att betala vinstskatt på detta upplägg men mycket vill ha mer heter det ju.
Mitt tips (även om det bär mej emot) är att du köper en fastighet för samma pris som det du får för ditt. Sen får du kolla med skatteverket hur länge du måste äga den innan du kan sälja den.
Problemet då är ju om (den nya) fastigheten ökar i värde och du måste betala vinstskatt igen.
För det värsta som kan hända är ju att man måste betalar skatt?
 
Skall börja med att påpeka att jag ogillar svartjobb.

Men du kan skriva i deklarationen att kvitton saknas (inte att de är borttappade, för det är inte sant) för X kronor av det du begär avdrag för. Skattemyndigheten kan välja att godkänna eller neka avdraget. Det väsentliga här är om det avdrag du yrkar är sant, dvs. att du inte yrkar avdrag för en kostnad som du inte har haft. I princip tror jag att OM du skriver att jag har betalat 50 000 svart och yrkar på avdrag för den kostnaden, och om du kan bevisa det. Så har du rätt att få det avdraget från reavinstbeskattningen. Att du ev. åker på en massa andra påföljder för svartbetalningen är en annan femma. OM det nu är så att de svarta pengar du betalat för detta är kolsvarta, dvs. pengar som du själv aldrig deklarerat, så bör du nog helt avstå från att försöka få avdrag. Skattemyndigheten gör rutinmässigt balanskontroller, så om du hävdar att du betalat pengar som myndigheten inte ser något spår av, så kan du råka riktigt illa ut (penningtvätt, bokföringsbrott, skatteflykt osv).

En bekant hade för ett antal år sedan en tvist med en hantverkare, de hade ett avtal om löpande räkning med takpris. Det visade sig att snickaren inte hade fattat vad takpris innebär. Så när han nådde taket slutade han helt enkelt jobba. Det komplicerades av att de hade gjort ett tilläggsavtal om att en del av arbetet skulle göras svart, det avtalet gjordes när arbetet redan påbörjats.

Min kompis hävdade att syftet med svart betalning var att få ner kostnaden, alltså måste takpriset justeras ned motsvarande. Hantverkaren ansåg att den svarta betalningen inte skulle påverka priset, det innebar bara att han kunde jobba några mer timmar innan han slog i taket. Han hade inte begripit att takpris innebär att han får jobba gratis till slutförande om det inte är klart när taket uppnås.

Denna argumentation togs alltså i tingsrätten som dömde att takpriset skulle justeras ned med den minskade kostnaden som den "uteblivna skatten" innebar. Det blev inga efterräkningar från skatteverket, trots att både min bekante och hantverkaren vittnade om den överenskomna svarta betalningen.
 
Tackar för alla svar. Om jag tar reda på hur mkt material det gick åt så borde man få avdrag för det iaf för materialet är ju med i hus försäljningen och kan bevisas att det sitter där.
Jag har betalat många hundra tusen i moms på huset så lite svart vill man faktiskt ha:)

jag byggde nytt själv för att tjäna pengar på att sen sälja det men är man helt ärlig med allt så blir det knappt någon vinst alls.
 
Ursäkta mig, men den här tråden är banne mig den dummaste jag läst på byggahus.se. Lås och radera. Vill man inte betala skatt, vill man heller inte ha gratis sjukvård och annat som skatten betalar. Men det är väl för mycket begärt att folk ska begripa...
 
  • Gilla
susilidus och 12 till
  • Laddar…
Toddep skrev:
jag byggde nytt själv för att tjäna pengar på att sen sälja det men är man helt ärlig med allt så blir det knappt någon vinst alls.
Om du byggt själv och knappt får någon vinst alls måste du gjort något fel.....
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Material är dyrt idag så det lönar sig knappt om man inte har rabatt på allt.

Och svartjobb gör nog dom flesta någon gång i livet så det är väl inte något konstigt alls.

Lönsamheten att bygga själv försvinner ju om man ska skänka vinsten till Skatteverket när man betalar skatt varje månad på sin månadslön.
 
För dyrt matrl....dåligt förberedd...dålig på att förhandla...fel matrl?
Fel hus på fel plats?
Skatten är 22% på vinsten...
 
  • Gilla
Montören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.