Har efter intensivt googlande hittat detta forum, verkar som om här finns vettigt folk. =) Postar härmed mitt första inlägg....

Skulle uppskatta era tankar och åsikter, positiva och (hemska tanke) negativa!

Jag och min man bor i ett underbart litet hus från början av 1900-talet. Bostadsarean är enligt papprena 64 kvm. Kök, litet badrum samt 2 rum som funkar som ett vardagsrum. Uppe - lågt i tak samt snedtak- 1 sovrum och ett litet "förrum" som vi använder som garderob, och vindar på vardera sida.

Han har bott här i 11 år, jag flyttade in för tre år sen. Han är händig och duktig på det mesta och fixade golv, tak invändigt och tapetsering när han flyttade hit. Sen jag flyttade hit har vi bytt eternitplattorna och 60-talsfönstrena till locklistpanel - röd såklart- och återställt fönstren i orginalmått och med spröjs. Lokal gammal snickarfarbror gjorde dem... :)

Problemet är att min man är less på att fixa med hus, uthus och stor trädgård. Jag älskar huset men även min man, och han kommer först... :p Vi kommer även skaffa barn och förr eller senare blir huset för litet. Tänker att det är lika bra att sälja "förr" innan jag fäster mig ännu mer...

Vi bor i ett litet samhälle ca 40 minuter från Uppsala. Har ingen tidspress men funderar när på året det är lämpligt att sälja? Jag skulle sörja ihjäl mig om nån med taskig smak kom och köpte mitt fina torp och tex byggde ut! Kan man luska på vad köpare har för planer? Funderar på vad de flesta som skrivit funderar på verkar det som... Sälja privat eller med mäklare? Kan man gå in till en mäklare och säga att man kommer prata med alla mäklare i bygden? Eller vill de inte ens göra en värdering då?

Långt inlägg blev det, och jag kommer säkert skriva fler med tusen frågor till!
Tänkte även fota lite och höra om nån vill titta och komma med lite råd och tips på ev. "styling".

Tackar och bockar djupt för all feed-back jag får!

/Sara
 
Oroa dig inte för vad nästa ägare gör med huset, det är deras och du kan inte styra det. Ingen idé att bekymra sig om det, lägg energi på att leta upp ett nytt boende istället.
 
När du säger litet hus,och torp så får det mig att tänka på ett möjligt sommarhus. Då är absolut tidig vår den bästa tiden att sälja, lagom för att de nya ägarna ska kunna flytta in i maj - juni. Vad jag tror skulle vara bra i ett sånt här läge är blommande växter, vårda t.ex.pelagonerna ordentligt över vintern så ger de kanske lite blommor vid den tiden som kan förhöja sommarkänslan i huset.

Annars är det undanplockning, undanplockning och undanplockning som gäller :) Har ni mycket saker kan det vara dags att börja nu. Se till att det är mycket luftigt och ljusa färger.

Vad det gäller att kolla upp nya ägare så...gör det inte. Förlika dig i stället med tanken att du ska ta farväl av huset.
 
När du har sålt huset så glöm det, varför ska du grubbla på vad som händer med det sedan?
 
"evasch" har kloka åsikter ang. försäljningen tycker jag, kan bidra med att INTE sälja mitt i sommaren/semestertider även om såna som ska flytta långt brukar använda semestern till att leta hus. Antalet spekulanter är litet och det är många spekulanter Du ska ha för att få till en rejäl budgivning.
Jag har alltid använt mäklare när jag sålt hus och lägenhet, även om dom tar rejält betalt för inte så mycket jobb men det är mycket att tänka på, många dokument som ska vara korrekta och om man har tur många spekulanter att hantera. Jag sålde ett hus själv en gång men då lät jag mäklaren som sålde huset vi flyttade till fixa min försäljning rent administrativt, det var det värt som jag ser det.
Fri värdering utan att man förbinder sej nåt mer har alla mäklare "inne i Uppsala" så det borde dom väl ha 40 min bort också?
 
RoTe
Finns det garage? 40 minuter åt vilket håll? Vi letar hus! :D

Ni säljer självklart till den köparen ni vill. Ni har ju svårt att ställa krav men kan däremot prata med köparna och höra vad deras planer är.
 
Ni säljer till den ni vill, men ni kan aldrig gardera er mot att köparen misshandlar huset när köpet väl är genomfört. Köparen kan mycket väl låtsas vilja ta hand om huset på ett sympatiskt sätt enbart för att få köpa det. När väl köpet är genomfört har ni inget att säga till om längre. Om du inte vill utsätta dig för detta så sälj inte huset. Ni kan ju alltid hyra ut det ........
 
Som sagt, tack för svaren.
Ja, det är väl som ni säger,att det är bäst att släppa taget och låta köparen göra vad de vill. Men svårt kommer det att bli!

RoTe: Huset ligger i Heby, mot Sala till. Mysigt litet samhälle med både ICA och Coop och lite till. :p Dessutom så ligger huset väldigt fint, få grannar och ingen stor väg. Och garage finns, en hel lada. Just nu är det förvaring för en massa skrot, men det ska ju ut så fort som möjligt...

Det lutar åt att vi säljer tidig vår, vi har också funderat i samma banor som du, evasch, sa. Bra för de nya att kunna vara inflyttade till sommaren, helt underbar tid här.

Nu så ligger det en del arbete framför oss med att färdigställa en del påbörjat arbete, fixa såna där småsaker som man hela tiden skjuter upp (tex byta trasig panna på jordkällartaket...) och rensa, rensa, rensa!
 
Titta med nya ögon.... enkla saker kan skapa mervärde när man säljer. Något som ofta saknas är förvaringsutrymmen.. jag skulle lägga fokus på att göra huset så klart, att de som flyttar in inte behöver (om de inte vill) göra om något. En mäklare kolla i stort sätt hur andra hus i området har sålts och sätter värdet efter det. Ett fint kök och bra badrum är prio ett, är dessa snygga och frächa blir resten av huset "automatiskt" också bra. Trädgården ger såklart det första intrycket... Lycka till med stylande, hör av dig om du vill ha tips..
 
Ja, jag har tänkt att be lite vänner om hjälp att "se" på huset med utomstående ögon. Själv blir man ju blind efter ett tag.

Köket är jättefint, om än inte supermodernt, men badrummet är jag själv inte så förtjust i. Det är ganska litet och trångt. Det är inrymt under trappen och man har själva trappan över huvudet när man sitter på toastolen. Längre in under trappan står varmvattenberedaren, och där kommer man knappt åt med dammsugaren...

Jag har tänkt att måla trappans undersida samt taket vitt, det är träfärgat nu. Förhoppningsvis gör det att det känns lite större och öppnare. Sen så finns det massor jag skulle vilja göra, det är våtrumstapeten som inte är så rolig, samt byta ut duschkabinen till en ny, fin som man kan svänga in dörrarna på, om ni förstår. :) Nu är det ju en fast fyrkantig ram hela vägen runt, som är svår att göra ren.

Någon som har erfarenhet av såna "svängdörrar"? Vad kostar de? Svåra att montera dit?

Jag ska ta lite kort och lägga in så får ni komma med ännu fler tips!
 
Ett tips är när du ska göra ordning för försäljning.. så tänk inte på de stora kostnaderna, lämna lite till fantasin för dem som ska köpa, de kanske göra om hela badrummet tex.
Gör enkla förändringar för småsummor, plocka undan alla smågrejor, släng ett skynke för en gammal soffa, lite målarfärg, färska blommor och frukt på borden,
Resten är till fantasin för de intresserade.

Lycka till!
 
Hej!

Du kan kolla med din lokala stadsbyggnadsförvaltning hur planbestämmelserna ser ut för området. Man FÅR inte bygga ut hur som helst i vissa områden, t.ex. om det är ett område som är klassat som fritidsområde så finns tydliga regler för allt från hur stor boyta man får ha på tomten till hur husets utseende får förändras.

Och du får, som tidigare nämnts i tråden, själv bestämma vem du säljer till. Sälj till någon som verkar älska huset, sen kan ni inte göra mer. Jag tror att du kommer att upptäcka att när ni väl har sålt huset och köpt nytt så kommer du inte att fundera så mycket på vad köparna gör i ert gamla hus längre för då är det plötsligt bara ett hus, inte längre ert hem. Då har du fullt upp med ert nya fina hem istället!

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.