Tycker ni det är lönsamt att sälja metall till skrot?
Jag blev förvånat efter mitt pannbyte att jag kunde sälja allt överblivet koppar till skrot för några hundarlappar. Men då sade jag till rörmokaren att överblivit koppar ska lämnas kvar.
Jag har lärt mig att även små mängder kan inbringa pengar till en flaska Rioja.
Sedan dess har jag olika upplägg hemma:
* rent koppar, utan kopplingar eller förskruvningar
* mässingsbytta där alla kopparlegeringar hamnar
* kabelskrot
* rostfritt
Jag är inte säker hur vinstbringade dessa byttor är. Hur gör ni?
 
Jag sparar all metall och säljer denna. Detta då jag dels får en liten slant, dels har jag närmare till skroten än soptippen.

Metallpriserna är tyvärr väldigt låga just nu, men bättre än inget. Sålde av lite skrot från pågående renovering förra veckan. Fick dessa priser.
Koppar 35kr/kg
Kopparkabel 8kr/kg
Mässing 20kr/kg


Vanligt svart(järn/stål) får man bara ca:70 öre/kg idag. Vilket är väldigt dåligt. 2008 fick man drygt 2kr/kg för samma skrot...
 
wildeside
Spara till våren, det är bättre priser då!
 
Säljer koppar, mässing, bly, slänger järn.
 
Är det någon som har koll på priset för aluminium?
Jag har en rigg till en mindre segelbåt liggande som jag nog aldrig kommer lyckas sälja och då känns det ju bättre om man kan få några kronor för den istället för att bara skicka den på tippen.
 
  • Gilla
TheProfile
  • Laddar…
Rickard.
Under min aktiva tid, ca. 60 år har jag dragit ihop ungefär 75000 kr. på skrot som andra kastat i containrar eller i naturen. Jag har också köpt överblivet auktionsgods för en billig penning på bonnauktioner, (tillknölade kopparbunkar och kaffepannor, lampor, mässingsmortlar utan stöt eller bara stötar). Så visst kan man göra pengar på skrot, Problemet är väl lagringsutrymme.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Är det någon som har koll på priset för aluminium?
Jag har en rigg till en mindre segelbåt liggande som jag nog aldrig kommer lyckas sälja och då känns det ju bättre om man kan få några kronor för den istället för att bara skicka den på tippen.
Kolla på skrotpriser
 
Måste göra ett tillägg till mitt tidigare inlägg. I gammal elektronik finns det mycket "godsaker", kretskort kan innehålla guld, (förgyllda kontakter), ic-kretsarna, (gallium, germanium, guld), kondensatorer, ( tantal), transformatorer, (koppar). Även i gamla laddbara batterier finns pengar att hämta. (Nickel-Kadmium), Kadmium är en mycket giftig metall som egentligen ska bort, men används bl.a. som legeringsmetall i lödmetaller för att göra dessa mera lättflytande. Kadmium används även i kärnkraftsindustrin för att bromsa neutroner. Litium är en sällsynt metall som det kommer att bli brist på. Skrotpriset kommer att stiga. Nog om detta, men jag kan skriva mera om behov finnes.
 
V vedklyv skrev:
Måste göra ett tillägg till mitt tidigare inlägg. I gammal elektronik finns det mycket "godsaker", kretskort kan innehålla guld, (förgyllda kontakter), ic-kretsarna, (gallium, germanium, guld), kondensatorer, ( tantal), transformatorer, (koppar). Även i gamla laddbara batterier finns pengar att hämta. (Nickel-Kadmium), Kadmium är en mycket giftig metall som egentligen ska bort, men används bl.a. som legeringsmetall i lödmetaller för att göra dessa mera lättflytande. Kadmium används även i kärnkraftsindustrin för att bromsa neutroner. Litium är en sällsynt metall som det kommer att bli brist på. Skrotpriset kommer att stiga. Nog om detta, men jag kan skriva mera om behov finnes.
Kan man sälja elektronik som kretskortsom ger nått eller måste man "separera" det värdefulla?
Vad skulle det röra sig om för summor för att det så fall ska vara värt det, har ofta en massa gammal elektronik som är trasig från datorer, det har fått åka till kommunala återvinningen men kan man få nått för skrotet kan man ju sälja direkt ist
 
T TheGame skrev:
Kan man sälja elektronik som kretskortsom ger nått eller måste man "separera" det värdefulla?
Vad skulle det röra sig om för summor för att det så fall ska vara värt det, har ofta en massa gammal elektronik som är trasig från datorer, det har fått åka till kommunala återvinningen men kan man få nått för skrotet kan man ju sälja direkt ist
Det bästa är att separera så mycket som möjligt, då behöver inte skrotis göra detta. Men några enstaka kort eller datorer med eller utan batterier är inte lönt att komma med. Du får väl samla på dig åtminstone ett 50-tal för att det ska ge lite pengar. Men det är ju det där med förvaring.
 
Glöm inte att slakta katalysatorn när du byter "rökgång" på bilen nästa gång, den finns det några gram platina i.
Det är därför öststatsbusarna själ gamla "kattar" på bilskrotarna.
 
Redigerat:
T Thomas_Blekinge skrev:
Tycker ni det är lönsamt att sälja metall till skrot?
Jag blev förvånat efter mitt pannbyte att jag kunde sälja allt överblivet koppar till skrot för några hundarlappar. Men då sade jag till rörmokaren att överblivit koppar ska lämnas kvar.
Jag har lärt mig att även små mängder kan inbringa pengar till en flaska Rioja.
Sedan dess har jag olika upplägg hemma:
* rent koppar, utan kopplingar eller förskruvningar
* mässingsbytta där alla kopparlegeringar hamnar
* kabelskrot
* rostfritt
Jag är inte säker hur vinstbringade dessa byttor är. Hur gör ni?
Ska du sälja rostfritt, ska du först kolla med magnet, omagnetiskt är en bättre kvalitet som du får bättre pris för.
 
richardtenggren
V vedklyv skrev:
Ska du sälja rostfritt, ska du först kolla med magnet, omagnetiskt är en bättre kvalitet som du får bättre pris för.
Nu är ju bland annat duplexa rostfria stål magnetiska också, att de skulle vara billigare än austenitiska vet jag inte. Det du syftar till är ferritiskt rostfritt stål...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.