Hej!

Vi funderar på att sälja av lite av vår mark (ca 10 000) som vi inte använder. Men för att göra det enkelt funderar vi på att sälja till en husleverantör. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan svara på:

1. Tar de hand om det praktiska/juridiska kring avstyckning?
2. Hur mycket kan vi förvänta oss att få för marken (jag inser att det beror på en massa faktorer... men på en höft?)

Något annat som ni varit med om som kan vara bra att känna till på förhand??

Hälsningar,

Lisa
 
Hej
Nu vet jag ingenting om detta utan jag bara såg att din hemmabas var östergötland så jag ville bara höra vart ni tänkt att sälja lite mark då vi söker en tomt kring Linköping.
Mvh: Marie
 
Detta är i Söderköpings kommun, cirka 5 mil från Linköping. Lite långt att pendla kanske, men hör av dig igen om du är intresserad :)
 
Hemmakatten
Vi sålde en tomt för några år sedan i populär Sthlms-förorte. Den var iofs redan egen n fastighet, avstyckad och klar. Vi hörde med olika husföretag, de flesta var inte intresserade och de som var det ville bara betala nånstans mellan 50-70% av värdet på tomten. Vi sålde, via mäkalre, till en privatperson.

Är det så att ni tänkt er att stycka av flera/många tomter så tror jag det kan finnas ett större intresse för ett husföretag. Ett husföretag kan då kanske tänkas fixa med avstyckning, men även med vägar, framdragning av VA och el till tomtgränserna mm. Priset till dig blir förstås lägre men du slipper å andra sidan allt besvär och att ligga ute med pengar.

Ert första steg måste vara att prata med kommunen så att de är med på att marken förvandlas till bostäder.
 
Med risk för att vara lite för sent ute försöker jag ge ett svar på fråga nr 1.

Visst vore de smidigt att låta husleverantören ordna det juridiska arbetet, men det här är i grund och botten ett ärende ni måste vända er med till Lantmäteriet. Väl där kommer de inte acceptera att husleverantören står för ansökningen om avstyckning, utan det måste ni som är fastighetsägare göra.

MVH/ Total0koll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.