Kanske fel forum, men…

Började skriva ett långt inläggen backade…

Jag har köpt stamfastigheten som går runt min sommarfastighet (15ha)
Flera grannar vill nu utöka sina tomter genom att köpa loss bitar från mig, och det är jag positiv till. Handlar om 500-2000m2 per fastighet.
Men hur gör jag nu? Om jag ansöker om fastighetsreglering och får avslag, eller om det drar iväg med utredningar? Kan man avtala med köpande part att dom tar kostnader även om det inte blir ngt köp? Kan man få någon form av förhandsbesked på en fastighetsreglering ?
normalt betalarna köparen, men vad händer om man får avslag?
Kostade 75.000 då jag köpte stamfastigheten då det ingick avstyckning mm

Blev aplångt ändå…
 
Hej
Mycket pengar kommer gå till lantmäteri och annat.
Fundera på att arrendera ut mark istället så får bara du tillgång till pengarna som kommer bli mer fast under utsträckt tid.

/W
 
  • Gilla
Dalastuga och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Mycket pengar kommer gå till lantmäteri och annat.
Fundera på att arrendera ut mark istället så får bara du tillgång till pengarna som kommer bli mer fast under utsträckt tid.

/W
Grannarna vill bygga så reglering lär behövas. Är i Stockholms skärgård så ligger ganska mycket värde i marken.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kan grannarna ansöka om fastighetsregleringen och därmed stå för risken med lantmäterikostnaderna?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan grannarna ansöka om fastighetsregleringen och därmed stå för risken med lantmäterikostnaderna?
Tror vi söker gemensamt, men det verkar som man kan ange vem som tar kostnaden. Borde lösa det. Jag får nog ringa lantmäteriet och höra om man kan få diskutera upplägget.

Ett stort problem är ju att det handlar om tre grannar, och olika arealer. Frågan är hur man fördelar kostnaden om det är en ansökan….
 
  • Gilla
SarB
  • Laddar…
SarB
Larsa Larsa skrev:
Tror vi söker gemensamt, men det verkar som man kan ange vem som tar kostnaden. Borde lösa det. Jag får nog ringa lantmäteriet och höra om man kan få diskutera upplägget.

Ett stort problem är ju att det handlar om tre grannar, och olika arealer. Frågan är hur man fördelar kostnaden om det är en ansökan….
LM kan ju fördela kostnaderna för vardera fastighet. Har ni först ett köp så är grannarna behöriga att söka och ställs förrättningen in är det sökande som ska stå för kostnaden tänker jag mig. Är det skärgård väl ändå strandskydd?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
LM kan ju fördela kostnaderna för vardera fastighet. Har ni först ett köp så är grannarna behöriga att söka och ställs förrättningen in är det sökande som ska stå för kostnaden tänker jag mig. Är det skärgård väl ändå strandskydd?
Ja jag har kommit fram till det, man gör upp med LM om vem som står för kostnaderna. Avstyckningarna/regleringarna är en bit från vattnet så strandskydd bör inte vara några problem. Stranden direkt nedanför är även bebyggd sen innan.

Börjar bli högaktuellt nu med 3-4 köpare som är intresserade, gäller bara att få alla detaljer på plats innan vi ansöker.
 
SarB
Larsa Larsa skrev:
Ja jag har kommit fram till det, man gör upp med LM om vem som står för kostnaderna. Avstyckningarna/regleringarna är en bit från vattnet så strandskydd bör inte vara några problem. Stranden direkt nedanför är även bebyggd sen innan.

Börjar bli högaktuellt nu med 3-4 köpare som är intresserade, gäller bara att få alla detaljer på plats innan vi ansöker.
Så länge det inte är utanför strandskydd lär det bli problem dock, en bit från vattnet duger inte för att endast reglera in mark.
 
Larsa Larsa skrev:
Men hur gör jag nu? Om jag ansöker om fastighetsreglering och får avslag, eller om det drar iväg med utredningar?
Låt köparna stå förrättningskostnaderna. Två enkla förfaranden är som följer:
Antingen så får sökanden ansöka om fastighetsreglering och då ta på sig kostnaderna eller så formulerar ni överenskommelsen eller köpet om fastighetsreglering på så vis att fånget (d.v.s. själva fastighetsförvärvet) också utgör ansökan om lantmäteriförrättning. I fånget har ni också ett villkor om att köparen/förvärvaren ska stå samtliga förrättningskostnader. På så vis kommer du inte betala något till lantmäteriet, oaktat om Lantmäteriet beviljar fastighetsbildningen eller inte samt ha ryggen fri om förrättningskostnaderna drar iväg. För köparens skull kan ni ha en klausul om att köpet går åter ifall lantmäteriet inte beviljar fastighetsreglering.
Larsa Larsa skrev:
Kan man avtala med köpande part att dom tar kostnader även om det inte blir ngt köp? Kan man få någon form av förhandsbesked på en fastighetsreglering ?
normalt betalarna köparen, men vad händer om man får avslag?
Ja, se ovan. Formellt är det dock tvärt om, det blir ingen förrättning, fånget (köpet i det här fallet) är grunden för att över huvud taget kunna genomföra en fastighetsreglering.
Tyvärr, lantmäteriet ger inga förhandsbesked, du får ansöka och sedan vänta på att myndigheten handlägger ärendet och antingen fattar ett fastighetsbildningsbeslut eller ställer in förrättningen.
Det beror helt på vad som står i ansökan till lantmäteriet (och lite olika lagrum beroene på vilken typ av lantmäteriförrättning vi talar om). Jag skulle därför rekommendera att göra som jag beskriver ovan, d.v.s. göra det till ett villkor för köpet att köparen betalar samtliga förrättningskostnader.

Strandskyddet kan komma att ställa till det för dig, vanligt strandskydd är 100 meter från stranden, utökat är 300 meter från stranden. Det finns en del andra omständigheter som kan påverka om strandskyddet ändå är att anse som utsläckt etc. (och av någon märklig anledning verkar strandskyddet inte hindra att just Stockholms skärgård exploateras ;) ), men ha strandskyddet i beaktande i vart fall.
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.