Vi har tillträde till vårt nya hus den 5 december och har tänkt sälja vår lägenhet (3 rok) efter sommaren. Mäklaren vi tänkt anlita tyckte att den 13 augusti var den absolut bästa dagen för söndagsvisningen. Hon menade på att det är en fördel att vara "ensam" på marknaden (nu i maj är det tex 6 st treor till salu i vårt område) och att detta är en bra helg då marknaden inte riktigt dragit igång efter sommarstiltjen.

Jag gillar mäklaren och litar egentligen på hennes omdöme men är ändå osäker. Har folk verkligen kommit tillbaka från semestern då? Är detta verkligen en bra helg att sälja eller är det fortfarande för mycket "sommarlov" på marknaden då? Jag föreslog helgen efter men hon stod fast vid att den 13:e var ett bättre alternativ...

Åsikter???
 
Kan det vara så att hon vet nån som e intresserad av lägenheten just den perioden??

Kan vara nån som e akut behov av lägenhet just vid det datumet. Bara en tanke.
När vi skulle sälja vårat hus så hade mäklaren en köpare på det innan vi ens annonserade. Men han skulle inte tillträda huset förrän i sep. Nu sålde vi huset utan mäklare denna gång och det gick ju det med.

Fråga henne varför så kanske du får veta. ;)
 
lier skrev:
Fråga henne varför så kanske du får veta. ;)
Hon menade på just det som jag skrev att det är bra att vara ensam på marknaden, och att det då är bra att sälja direkt efter semestertider. Dvs i vårt fall att vi inte skall konkurrera med massa andra treor i vårt område då det kan dra ner budgivningarna om det finns mycket att välja på. Mindre antal intressenter per lägenhet lixom...

Men är detta verkligen efter semestertider eller fortfarande mitt i?

Om hon redan hade en potentiell köpare till lägenheten finns det väl ingen anledning att hålla på den informationen, eller?
 
ArcTeryx skrev:
Det finns inget bättre eller sämre, det är så slumpartat hur objekten kommer ut på marknaden.... och detta varierar från område till område. Det är förstås en fördel om det är få tillgängliga objekt i ett område, men detta går inte att förutsäga på förhand. Generellt är det kanske färre objekt på sommaren.
Naturligtvis är det så!  Men är detta verkligen efter semestertider? ;) Eller sitter mina potentiella köpare fortfarande ute i sommarstugan och lapar sol den 13 aug?  :-/ Är såklart ute efter bästa tänkbara läge för vår försäljning... som sagt, svårt att förutspå...


 
Det är ju bra om det finns få objekt på marknaden, men frågan är väl om det beror på att det finns få köpare vid tidpunkten också.

Det som skulle kunna vara en "obalans" i intresset här mellan er och mäklaren är att mäklaren troligen har lite att göra den veckan (få intresserade). OCh därför gärna vill ha något objekt att ta tag i när hon själv just kommit tillbaka från sin semester. Mäklaren vill i många fall också ha objekt ute tidigt, efterssom det är samtidigt en marknasföring för mäklaren.

Jaf har också känslan att marknaden drar igång efter sommaren, det finns då många nytillkommna som under semestern bestämt sig för att dom skall skaffa lägenhet. Men sedan tar det några visningar (=veckor) innan dessa nya köpare blir "köpmogna", dvs det tar ett tag innan dom inser vad dom vill ha och har råd med. Så när marknaden drar igång på hösten så kan det finnas många intressenter i början men få som faktikst lägger bud.

Dessa reflektioner är mina privata som bygger på affärer för ganska många år sedan. Marknaden kan mycket väl ha ändrat karraktär sedan jag var ute i köpsvängen sist.
 
Mäklarna brukar ha ganska bra koll på läget när det gäller sånt där, det är ju deras jobb :)
 
Vi har tillträde till vårat hus julveckan (tror vi) och ska också sälja,
Preliminärt har vi sagt sista veckan i augusti, först i september för då har folk kommit tillbaka från semestern och skolan har börjat och livet börjat att rulla på som vanligt igen.
Förhoppningsvis kan mäklaren sälja den utan visning för de två senaste är sålda innan visning för mycket pengar
 
Mäklarna brukar ha ganska bra koll på läget när det gäller sånt där, det är ju deras jobb
Mäklaren har säkert koll på läget (kanske). Men en mäklare precis som de flesta av oss vill tjäna så mycket pengar som möjligt med så lite arbete som möjligt. Om mäklaren av någon anledning inte kan ta semester på julafton så är jag helt övertygad om att mäklaren skulle försöka lura i någon att julafton är en lysande dag att sälja sin lägenhet.

I det här aktuella fallet så är det mycket möjligt att mäklaren ahr helt rätt, men första lektionen i hur man hanterar mäklare är att inse att mäklaren jobbar för sig själv, inte för mig som kund. Ibland sammanfaller intresset, då blir det bra för mig som kund, ibland är det ett motstridigt intresse, då blir det bra för mäklaren.

Dvs. Lita ALDRIG på mäklaren, dubbelkolla och trippelkolla allt.
 
Tack för inputs!

Nä inte sjutton ska man lita på mäklare...  ;) Någon ovan föreslog att vår mäklare kanske var fullbokad helgen efter, och därför inte hade tid att visa vår lägenhet då utan försökte klämma in oss när hon var ledig. Testade henne genom att maila och hävda att helgen efter trots allt passar oss bättre då vi ska på bröllop den 12 aug. (helt sant) Föreslog kl.14.30 och bad henne återkomma och bekräfta tiden. Inga problem, hon ändrade i sin kalender...

Har fortfarande inte bestämt oss vilken helg vi skall köra på. Mäklaren hävdar fortfarande dock att läget torde så lite bättre ut den 13:e enligt hennes erfarenhet från tidigare år. (att man troligen är ensam på marknaden då...)

Ja den som lever får se!  :cool:
 
ArcTeryx skrev:
[quote author=anno2069 link=1146937026/0#8 date=1147076387]
Förhoppningsvis kan mäklaren sälja den utan visning
Dumdristigt att sälja utan någon som helst visning, risk att ni kommer i dispyt om lägenhetens skick.

Förresten, ju fler som visas lägenhet, ju större chans att ni får in högre bud. Men visst, en del bryr ju sig inte om vilket pris den säljs för, bara att den blir såld, då är det ju bäst att ta första bästa spekulant.
[/quote]

Menade att det inte skulle vara öppen visning utan privat visning för de som redan visat intresse för området
 
Vi gick på visningar två och ett halvt år innan vi köpte vårat ruckel, och de som var i början av aug. var extra intressanta för oss eftersom det var färre intressenter. Alltså som köpare var det bra eftersom det var färre personer i budgivningen.

Fördelen är att om det inte blir så många intressenter så kan man ha ytterligare en visning i "högsäsongen"

Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.