Hej!

Vår mäklare föreslog 4% av försäljningspriset i arvode. Är det mycket? Vad tycker ni?
 
Jag har sålt tre lägeneheter på Södermalm i Stockholm och jag har betalat 3% alla tre gångerna. Jag blev erbjuden 2% av en annan mäklare men valde att betala lite mer för en mäklare som jag upplevde hade ett bättre renommé.

Jag skulle inte betala mer än 3% men det är i Stockholm det.
 
Som sagt låt inte valet av mäklare styras av priset för tjänsten. Välj en mäklare som du tror gör bästa jobbet.

Saker som jag tycker man skall se på är att mäklaren skall vara "etablerad" i området, dvs känna till marknadsläge och så vidare i det område som lägenheten ligger i, helst genom att ha haft ganska många affärer i området tidigare.

Begär att få en "marknadsplan" dvs. hur ser tidschemat för försäljningen ut. När skall den visas, när skall ev. andra visning ske, när skall budgivning ske, kontraktsskrivning. Hur ser reservplanen ut (om det inte lyckas efter första visningsrundan osv). Allt detta skall en bra mäklare kunna visa redan när han tar uppdraget. Kompisar ahr råkat ut för mäklare som åkte på 2 veckors semester efter första visningen, då försvann större delen av de som ville lägga bud. Om man redan från början har en plan så är det lättare att upptäcka saker i sitl med att andra visningen hamnar mitt i höstlovet etc. med många som inte har tid att gå på visningar. Också intressant att lyssna på flera mäklares argumentation för varfrö ett visst datum är bra för visning.

Försök också att gå på några av mäklarnas visningar helst innan dom känner igen er. Se hur dom uppför sig. Som köpare har jag ibland förundrats över hur någon skulle komma på tanken att låta DEN mäklaren sälja sin bostad.

Och sist men viktigast. Lita ALDRIG på en mäklare, dubbelkolal allt han säger om det går. Gå igenom hur det fungerar rent juridiskt med försäljningen, och kontroller att det han säger stämmer.
 
Försök också att gå på några av mäklarnas visningar helst innan dom känner igen er. Se hur dom uppför sig. Som köpare har jag ibland förundrats över hur någon skulle komma på tanken att låta DEN mäklaren sälja sin bostad.
Detta är det absolut bästa rådet. Att en mäklare kommer hem till dig och gör ett bra intryck och visar upp en snygg presentation är en sak. Men det hjälper dig knappast om han eller hon sedan kommer för sent till visningen, är uruselt påläst och står där lite halvbakis och helt ointresserad i ett hörn och delar ut beskrivningar.

När det gäller mäklararvodet så bör det i stockholmsområdet, om försäljningsvärdet är över 1,5 milj,  ej överstiga 3% inkl all annonsering etc.  Är huset eller lägenheten du skall sälja värd mer än 3 milj tycker jag snarare att runt 2% är rimligare.
 
Milkshaken
Lite kuriosa. I Oskarshamns kommun, (Småland) ok, landsbygden förekom då jag sålde mitt gamla hus. 5,5-6% i arvode, ok,,, husen låg på ca, 200-500,000:- men ändå....
 
Tror att jag har 4% i arvode eller minst 33000:-
Det är den mäklarfirma som har sålt flest lägenheter i mitt område och som ligger i samma område
De verkar ha bra koll känns det som och är trevlig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.