Det borde väl kunna gå. Det är möjligt att det krånglar till det om du inte har fått lagfarten ännu.
 
Man kan väl inte sälja nåt man inte äger?? Inte ärligt i alla fall...
 
lajbanson skrev:
Man kan väl inte sälja nåt man inte äger?? Inte ärligt i alla fall...
Det är riktigt. Men har man ett köpekontrakt så äger man formelt sett det som man har köpt.
 
nej för den nuvarande ägaren har fortfarande möjlihet att häva köpet, även om sånt kostar...
 
Jodå, det går bra. Har man tur så kan det bli lättsålt/profitabelt också - om det har varit någon fet prishöjning...
 
Hördu Kalle, har du kollat det där verkligen... Jag är 99% säker på att du inte kan sälja när du bara betalat 10% Däremot kan säljaren inte sälja till någon annan.
 
lajbanson skrev:
Hördu Kalle, har du kollat det där verkligen... Jag är 99% säker på att du inte kan sälja när du bara betalat 10% Däremot kan säljaren inte sälja till någon annan.
Betalningen har väl inget med äganderätten att göra. Har jag köpt något så är det jag som äger det - att jag sedan väljer att betala huvuddelen av summan senare påverkar inte den saken.
 
Som lagfaren ägare kan man häva köpet innan full betalning erhållits, men det kostar en straffavgift som bestäms i förhållande till hur stor skadan blir för köparen. I den här frågan skulle jag söka svar nån annanstans än i forumet. återkom gärna med hur det är :p
 
faktum är man kan sälja kontraktet innan man betalat en spänn....
 
:-X Jaha vad har jag att säga när två "gudar" är så envisa, jag har bara själv försökt häva ett köpekontrakt när jag hade fått 10% men blev avrådd av min advokat eftersom det skulle kosta mej en jäkla massa... Det var alltså fullt möjligt men dyrt. Vad hade min köpare gjort med sitt sålda köpekontrakt om jag hade hävt köpet då... men visst man kan sälja stulna bilar oxå, men dom är ju klart lättare att skylta om 8)
 
lajbanson skrev:
:-X Jaha vad har jag att säga när två  "gudar" är så envisa, jag har bara själv försökt häva ett köpekontrakt när jag hade fått 10% men blev avrådd av min advokat eftersom det skulle kosta mej en jäkla massa... Det var alltså fullt möjligt men dyrt. Vad hade min köpare gjort med sitt sålda köpekontrakt om jag hade hävt köpet då...  men visst man kan sälja stulna bilar oxå, men dom är ju klart lättare att skylta om  8)
Det är en väldig skillnad på att häva och att sälja.
Vid försäljning blir fortfarande ett hus byggt.. :)
 
Var hittar vi informationen om att det finns ett hus?? Jag har tolkat det som att det rör sej om en tom tomt. Borde vara svårsålt med ett halvbyggt hus... jag är i alla fall säker på att du måste vara lagfaren ägare till tomten innan du säljer, men nu orkar jag inte tjafsa längre, hoppas att den som startade tråden återkommer med korrekt info...
 
Ja mäklare borde veta... kommunen kanske om det är deras tomt. Tingsrätten kanske, Lova att du återkommer när du vet, Jag älskar att ha rätt, men kan självklart unna någon annan att ha det någon enstaka gång...  8) ;D

Hm du borde kanske kunna sälja "rätttigheten att köpa" men jag tror inte att du kan sälja själva tomten.
 
Hej Carina!

Jag lyfter upp denna tråd igen eftersom jag är i samma läge.

Fick du nånsin full klarhet i vad som gällde för detta? Jag står själv i begrepp att lägga handpenning på en tomt, men letar också efter färdiga hus.

Om jag (mot förmodan) skulle hitta drömhuset sedan jag betalt handpenningen på tomten vill jag ha kvar valmöjligheten att sälja vidare tomten och köpa färdigt hus.

Berätta hur det gick för dig!

Mvh.
/Magnus
 
Var har ni tomterna?

Vi letar efter tomt i norrförort till stockholm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.