Hade man rent skattetekniskt(låt oss strunta i de moraliska aspekterna) kunnat sälja ett hus till sina föräldrar inom 5 år från det en större investering gjorts i huset och sedan köpa tillbaks det för att slippa vinstskatten vid senare försäljning? Med betänkande om risken att om de skulle gå bort under tiden de äger det får man istället beskatta hela beloppet eftersom man då ärver huset.

Exempel:
- Ensambarn
- Hus köpt 2011
- Köpeskilling 3,3msek
- Stor renovering pga åtgärdande av dolda fel mha skadeståndspengar och egna besparingar under hela 2015, totalt belopp: 1,6msek varav 1,2msek skadestånd.
- Ny värdering 2016 4,5msek+/-0,2msek.

Eller har man täppt till ett sånt kryphål på något sätt?
 
O
Om du säljer huset så åker du på reavinstskatten. Så där sprack det hela. Om du vill skjuta upp reavinsten så är det ränta idag på den kostnaden. Dock vet jag inte vilka regler som gäller.... Kommer inte ihåg. Men varför vill du göra detta? Det är jag nyfiken på, jag kan inte se vinningen.
 
Vinningen kan vara att "rädda" kostnader för reparationer som är avdragsgilla i max fem år. Om- och tillbyggnader har ju däremot ingen femårsgräns.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Räknas det som reparation eller ombyggnad att riva ovanvåningen och bygga upp den från scratch(riva ut till och med isoleringen så bara vindskyddet är kvar)?
 
Likaså syllbyte?
 
Har du räknat in lagfartskostnad för de två transaktionerna ?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Man har ju 3 mån på sig att söka lagfart... Är man snabb, så kanske man inte behöver. Sen tycker nog SKV att de där är transaktioner bara för att påverka skatten och underkänner det hela. Men i alla fall. :)
 
Det lär väl bli 2 lagfarter och det är ju 1,5 % på köpeskillingen, så 1,5% på 4,9 mkr = 73500kr x 2 (om den säljs tillbaka för samma belopp).
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Där har vi det. Det är lagfarten som stoppar det. Då är det bara 100k man spar.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
i 999999/1000000 fall kommer du inte kunna överlista STOREBROR utan huvudvärk eller mygel :(
 
Jag tänker att man nog måste köra ett år iaf så lagfart slipper man inte undan....
 
Csms skrev:
Räknas det som reparation eller ombyggnad att riva ovanvåningen och bygga upp den från scratch(riva ut till och med isoleringen så bara vindskyddet är kvar)?
Du lär även efter fem år kunna hävda att arbetena till viss del innebär förbättringar, exempelvis bättre material och funktioner.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Det finns lite fler aber - får föräldrarna låna? Måste det tas ut pantbrev? Osv.
 
Det går säkert att på olika sätt lyckas komma undan skatten, men jag tror att det är alldeles för mycket bök och med stor sannolikhet mygel. Just det upplägget som TS nämner är jag tyvärr övertygad om att skatteverket tänkt på.
Jag tror att det kan bli svårt. Men allt beror på hur rymligt samvete man har och hur mycket man gillar att ta risker....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.