Hej ...
Ska sälja morsans hus , och i veckan kommer mäklaren hem för att titta på huset ..
I telefon nämde han att han tog 5% i provision , men vad brukar det ligga på en mindre ort ??
I detta fallet Ronneby i Blekinge ...
Tror ni man kan pruta ner mäklararvodet ??, vad ska man försöka komma med för motbud ??, uatn att göra bort sig totalt ...
(Gissar på att huset kommer säljas för ca 1,3 miljoner)

Mvh Linblekinge

Ps , någon som kan rek någon bra mäklare i Ronneby ??
 
Att kontakta fler mäklare och få konkurrens kan inte skada. Att sälja/köpa genom samma mäklare kan också ge rabatter.
 
Kontakta fler mäklare. De tre som vi kollade av när vi skulle sälja ville ha 7,5%; 5% och 4% respektive, så det kan skilja mycket.

/fredrik
 
visst kan det finnas plats för förhandling. Mäklarna har ofta olika prissättningar i olika delar av en stad, allt beroende på beräknat slutpris. 1.3x10^6 då borde du kunna få ner priset något, men det beror ju lite på hur mycket arbete det blir för mäklaren, avstånd från hans/hennes kontor m.m.

//Martin
 
Som jag sagt tidigare, försök i första hand få en bra mäklare. Kolla referenser, har du möjlighet så gå på ett par visningar som mäklaren har innan han vet vem du är.

Kostnaden för mäklaren är sekundär. Jag tror inte att en bra mäklare nödvändigtvis kan höja priset lika mycket som hans högre arvode. Men en dålig mäklare kan garanterat shabbla bort mycket mer pengar än du sparar på att han är billig.
 
Hur ser marknaden ut i Ronneby? Har du tid att vänta?

Jag tycker mig ha sett att mäklare visst kan gå ned i pris ibland, men sedan ligger huset bara på en hemsida och man lyfter inte ett strå för att sälja det om ingen ringer eller mailar och visar intresse. En del hus vi varit och tittat på har varit ute i flera månader, förvisso i bygder där det finns fler hus till salu än vad det finns köpare, men det märks verkligen skillnad på enskilda mäklares engagemang inför olika objekt. Jag gissar att det till viss del beror på arvodet.

Många mäklare visar inte ens huset, utan man får en vägbeskrivning och sedan är det någon "kuf" som möter upp som är bekanta med den som säljer det, eller en granne, som visar det. Ett hus tog fyra timmar att gå igenom en gång, därför att det skulle berättas om snart sagt varje spik som var islagen och varför. Det huset köpte vi inte...

Om du skall förhandla, så försök få med en tidsklausul om marknaden är lite knepig på orten. Typ 4% om huset säljs inom 4 veckor, 3,5% om det säljs senare.
 
En annan variant är också att förhandla ned mäklarens tid. Normalt så har en mäklare ensamrätt på objektet i 3 månader, dvs är du inte nöjd så måste du vänta 3 månader på att byta mäklare (den ursprungliga har ändå rätt till arvode om han kan visa att den som köper ex. 6 månader senare var spekulant även under hans ensamrättstid).

På en ort med skaplig fart på marknaden så bör man kunna pressa ned tiden till ex. 6 eller 8veckor.
 
För att knyta an till en annan tråd.
Kan det inte vara så att mäklarna har olika %-satser på den fasta summan, men sedan också olika procent på summan som överstiger utgångspriset?

Alltså att mäklare A som har 7% fast pris får 10% på överstigen summa, medan mäklare B som har 5% fast pris, får 15% på överstigen summa.
 
Den typen av avtal skall man vara försiktig med.

Utgångspriset är ju en del av marknadsföringen av huset. Det skall vara "lagom" lågt. Så att tillräkligt många vill komma och titta, är det för lågt så kanske vissa köpare som förväntar sig ett högre pris låter bli att komma. De antar att huset är fel för dem pga. det låga priset.

Fingertoppskänslan för vad som är rätt pris är ju en av mäklarens skicklighets parametrar (eller inkompetens faktorer). Om man nu har ett incitamentsavtal med rörligt arvode så kommer mäklaren i första hand att se till att få sätta ett så lågt utgångspris som möjligt, dels är det då lättare att hitta en köpare överhuvudtaget, dels får han då lättare upp sin rpovision. Dvs utgångspriset blir en förhandlingssak istället för en marknadsföring baserad på kunskap.
 
Man behöver inte vara så försiktig som hempularen hävdar, det räcker med att vara smart.

Vi hade tre mäklare som vi spelade ut mot varrandra. Alla var och tittade på objektet. Alla tre gjorde sin bedömning av utgånspris och slutpris. Med detta i ryggen så går det att spela ut de tre mot varrandra för att få det bästa avtalet med det minsta mäklararvodet och de bästa tilläggstjänsterna. Vårt utgångspris var ett som var vägt mellan de tre mäklarnas bedömningar. Slutpriset slog över alla mäklarnas bedömning.
 
Av erfarenhet så är det inte alltid pengarna som får avgöra.
Ibland kan man råka ut för en RIKTIGT usel mäklare, och då kanske man önskat att man tagit den som var något dyrare.

Men visst, man vill ju ha ut så mycket som möjligt!!

Ett litet tips kan vara att även begära att mäklaren tår för städningen, för den är INTE rolig...
 
Jag tycker 5 % låter ganska mycket. Vi fick 2,6% (efter förhandling) inkl. slutstädning, men då var slutpriset på huset nära tre gånger så mycket som du förväntar dig. Jag har hört arvoden från mindre orter - och lägre slutpriser - kring 4 %, med någon liten bonus om priset stiger mycket.

Jag tycker du ska kontakta flera mäklare och jämföra deras anbud. Försök få med slutstädning.

Eftersom de flesta köpare hittar sina hus via Hemnet är det bra att se hur de olika mäklarna presenterar sina objekt där. En del är mycket amatörmässiga tycker jag.

Lycka till!
 
Jag fick ner mitt arvode till 3% + att mäklaren fick 10% på den del av slutbudet som översteg hans värdering + 10%. Mer ska du inte betala.
 
M
Det finns nätmäklare på näter som har fastpris på ca 15-20 000 tusen. De fixar allt utan själva visningen, som du säkert gör bäst själv. De kan även vara med på visningen men du koster det lite extra. De har rätt att annonsenera på alla de stora bostadsmarknaderna. hemnet m.m.

Sorry, jag kommer inte på www adressen nu. Men google lite, så hittar du säkrt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.