Hej

Jag har precis sålt mitt hus. Då jag tog över efter bodelningen så ska en kopia på bodelningsavtalet med så att den nya ägaren får lagfart. Nu till min fråga:
När jag separerade skrev jag och mitt ex en revers som förfaller efter fem år eller om huset säljs. Vad gäller? I bodelningen står reversen med (dock inte med villkor eller vad den gäller utan bara som en punkt att den finns ). Måste jag kontakta honom och lösa reversen? Tycker ju att det borde ligga i hans intresse att kontakta mig om han vill ha den löst. Vad händer med reversen om han inte har den kvar (är rätt säker på att så är fallet)?
Kan reversen hindra min köpare från att få lagfart (kan inskrivningsmyndigheten neka)?

Tacksam för svar
/M
 
Nej, om huset är ditt spelar det ingen roll att du har lånat pengar av ditt ex.
 
Redigerat:
D
Jag uppfattade det snarare som att det var hon som var skyldig EXet pengar, typ vid bodelningen fick hon huset som var en allt för stor andel av de gemensamma tillgångarna, så ställde därför ut en revers till EXet som skulle lösas in inom 5 år eller när huset såldes (och tillgångar frigjordes). Nu undrar hon om detta förhindrar/försvårar försäljningen och om hon eventuellt kan smita från överenskommelsen att betala till EXet?
 
Rättat nu :) En revers är en skuldförbindelse utan koppling till huset., så den påverkar inte köpet.
 
Det är som ridax säger, det är jag som är skyldig mitt ex pengar. Vad händer med den om han inte har den kvar? Idag står jag ensam på lagfarten.
 
Om han inte har reversen kvar? Då får han svårt att kräva pengar av dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.