harry73
Jag har en vän som vill flytta tillbaka till Holland. Spelar det någon roll för reavinstskatten om hon säljer sin bostadsrätt innan hon flyttar till Holland eller efter? Hon är inte svensk medborgare.
 
Det där kan vara en väldigt komplicerad fråga. Jag tror att hon kan behöva fråga skattemyndigheterna i båda länderna om vad som gäller, och om de säger olika kan hon behöva konsultera en skattejurist.
 
Rubriken kontra frågan ? Är det en fastighet eller är det en bostadsrätt, troligtvis en viss skillnad vid försäljning.
 
harry73
Boatadsrätt och holland har ingen reavinstskatt för bostäder
 
Som sagt det här med skattemässig hemvist är en rätt vanlig orsak till långdragna skatteprocesser. Regelverket som styr huruvida du skall betala skatt i ditt hemland eller i det land du arbetar i, eller det land där du bor (kan ju vara uppemot 10 olika länder) är komplicerade och ibland svårtolkade.

Just att man äger en bostad i Sverige, kan innebära att våra skattemyndigheter anser att man har skattehemvist i Sverige (väsentlig anknytning).

När det gäller reavinsskatt så har jag också för mig att det finns en huvudregel om att den skall betalas i det land där tillgången fanns. Samtidigt kan du få betala reavinsskatt även i det land du bor, på det du säljer utomlands. Och sedan mha. dubbelbeskattningasavtal som finns mellan länder, så kan du får göra avdrag för det du betalat i det ena landet, när du betalar i det andra osv.

Dubbelbeskattningsavtalen har varit en populär sak hos skattekonsulter. Vissa avtal har varit formulerade så att man under vissa udda omständigheter haft rätt göra avdrag i båda länderna. Eller tom. så att ena landet har haft en regel om att du slipper betala den beräknade skatten när du bor i annat land, men avtalet har ändå gett rätt att dra av den obetalda skatten i hemlandet.

Sådana uppenbara misstag täpps givetvis igen av skattemyndigheterna, men det kan ta ett - två år att ändra lagen eller avtalet, och under tiden kammar konsulterna in storkovan på att hjälpa till med upplägget.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Hemmapularen skriver rätt. Jag är själv immigrant och mellan mitt hemland och Sverige finns det ett skatteavtal. Det säkrar att jag inte får dubbelbeskattning. Principen är att jag skattar för min löne inkomst vart jag har min nattvila (Domicil) och i största mån (självklart några undantag) skattas reavinster på investeringar vart de är gjort. I mitt tillfälle ville jag ha skattat för reavinsten av bostadsrätten i Sverige. Det är uavhengig av när försjälningen och flytten blir gjord.

Poengen är att detta är specifikt för varje land då skattereglerna/satser inte är lika själv om mekanismerna ofta är det. Är man skatteskyldig till flera längre är det oftast det med den högsta skattesatsen som får inkomsten tyvärr.

Jag kan bara anbefala att ta kontakt med Skatteverket och motsvarigheten i Nederland för att ta rätt på detta om inte någon svarar här med erfarenhet mellan just Sverige /NL. Skattejurister använder samma dokumentasjon och jag ville bara använda de vid brist av tid eller språkkunskap.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Tack för svaren allihopa. Det verkar vara knepigare och mindre rakt fram än jag trodde. är man inte svensk medborgare och bor man nindre än 10 år i Sverige borde det vara möjligt. Och skulle man riktigt försöka, tror jag att det fins sätt att komma unda reavinstskatt i andra fall också, men då börjar det lukta skatteplanering på långt håll.
 
S
Skulle starkt råda att anlita en skattejurist som kan både Sverige och Holland. Den kostnaden räknar du snabbt hem, var inte dumsnål.

Skatteverket i Sverige ser bara det svenska perspektivet, den holländska rimligen bara det holländska perspektivet. Du behöver någon som ser dina intressen och minimerar skatteutlägget för dig. Jag har varit i en liknade sits och såg hur de båda olika skatteverken bara ville göra det på deras eget sätt.
 
harry73
Nu är det inte jag som ska flytta. Vill ju bli gudfader nån dag :)
Men jag håller med att det är smart att anlita expertis, jag hoppades bara få lite snabba tips så länge
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.