Hej,

Jag ska sälja mitt hus och har nyligen upptäckt att badrummet är fuktskadat och kommer att behöva helrenoveras. Min fråga är nu, hur ska jag gå tillväga när jag säljer huset? Jag tänkte anlita en besiktningsman att gå igenom huset ordentligt innan visning, och göra en ordentlig undersökning av skadan i badrummet, så att eventuella köpare kan få del av detta redan vid visning. När de sedan eventuell köpare besiktigar huset själv bör ju då inte husets brister, de jag vet om, komma som en så stor chock för köparen.

Vad tror ni om detta? Skrämmer detta bort köpare, eftersom alla upptäckbara fel kommer att stå i protokollet? Eller gör det köpare tryggare, eftersom jag är ärlig med husets skick och försöker undvika "chocker"? En vän föreslog att jag ska renovera badrummet innan försäljning, så att köparen inte behöver fundera på detta, men det är jag inte så sugen på. Huset är i mycket bra skick för övrigt, så min tanke är att en ev köpare kan tänka sig att det kan vara värt att renovera badrummet själv, om priset är det rätta.

Och hur gör man då med prissättning på huset? Man ska ju sätta ett pris som speglar fastighetens värde (då det alltså är inräknat att badrummet måste renoveras), men hur blir det då om köparen efter besiktning vill ha prisreduktion, vilket verkar vara vanligt vid såna här situationer? Jag kan ju inte dra av på priset om priset är satt med tanke på badrummets skick? Ska mäklaren säga till alla vid visningen, att priset är satt med tanke på badrummet? Det känns ju som att lägga väldigt mycket fokus på problemet!

Jobbig situation! Huset är ju i gott skick förutom badrum, och det känns som om badrummet kan skrämma bort köpare?

Tacksam för era tankar!
 
Hej!
En liten fråga....Hur gammalt är badrummet, går det på försäkringen?
"badrumsbyggare"
 
Själv skulle jag göra köparen uppmärksam på badrummets skick. Rätt som det är vill köparen renovera själv för att få badrummet som han/hon själv vill ha det.

Verkar det svårt att sälja på det sättet, eller att du inte får den betalning du siktat på så kanske det är läge att renovera badrummet, och dokumentera ordentligt vad som blivit gjort för att kunna visa ev. tidigare besökare.
 
Badrum är annars något som de flesta husägare moderniserar efter sin egen smak, helst. Beror kanske lite på var huset ligger och hur mycket det är värt i övrigt. Tror inte det lönar sig att renovera.

Men vad för typ av fuktskada är det, syns den direkt när man kommer in? Du kan be köparna besiktiga innan ni skriver kontrakt, så får de ge sitt bud sedan. Det hade jag gjort. Annars kommer de garanterat att försöka pruta,om du har lovat huset till dem. Det hade jag också gjort. :)
 
Hej! Tråkigt nog så är badrummet bara tre år gammalt. Jag ska ha en besiktningsman från försäkringsbolaget att undersöka det i veckan, så jag vet inte än om försäkring gäller.
 
Nej, fuktskadan syns inte utan har uppstått p.g.a. saknad manchett vid handfatets avlopp. Men jag tänkte som sagt vara helt öppen och ärlig med allt vad besiktningsmannen säger redan vid visning. Då blir det ju ändå ett fel som köpare "ser" vid visning. Eller hur?
 
3 år, hemmabygge?
Då gäller tyvärr ingen försäkring...........
"badrumsbyggaren"
 
Är det ett mattbeklätt rum?
snälla skriv gärna fakta så kan det vara lättare att svara:rolleyes:
 
Jag är medveten om att det förmodligen inte kommer gå på försäkringen. Det är ett helkaklat badrum. Anledningen till att jag upptäckte det var för att jag hade en rörmokare som märkte att det var fuktigt i golvet, och ja, det är ett hemmabygge. :/
Jag ville ha det ordentligt gjort, men 2006 så fanns det inte en enda som kunde ta sig an att göra det. Helt vansinnig marknad egentligen. Så nu står man här i skiten.
 
Du kan väl se det såhär att du också kan avskrämma de eventuella intressenter som bara vill flytta in direkt till ett problemfritt boende. Just badrum är ju något som folk inte i regel gör själva heller utan ser som en dyr kostnad. Men visst, är det ordentligt avdraget på priset så kan det säkert vara lockande för några.
 
Vet du om det går värmeslingor nära avloppet annars går det att ta bort kaklet, var försiktig så du inte skadar, nej det fanns ingen spärr, så knacka på du och byt ut det som är dåligt SEDAN kan du börja om med spärr/manschett, hela baletten det borde vara enklast, men det är ett pillerjobb. Har gjort liknande själv någon enstaka gång!
Borrade ett 50 mm hål som utgångspunkt, lyfte bort det, körde med "dremmel" klinga under klinkersplattan så att den släppte helt, ca 30 timmars arbete men det blev bra, så ge inte upp det finns oftast märkliga lösningar;)
"badrumsbyggare"
 
Pagno skrev:
Vet du om det går värmeslingor nära avloppet annars går det att ta bort kaklet, var försiktig så du inte skadar, nej det fanns ingen spärr, så knacka på du och byt ut det som är dåligt SEDAN kan du börja om med spärr/manschett, hela baletten det borde vara enklast, men det är ett pillerjobb. Har gjort liknande själv någon enstaka gång!
Borrade ett 50 mm hål som utgångspunkt, lyfte bort det, körde med "dremmel" klinga under klinkersplattan så att den släppte helt, ca 30 timmars arbete men det blev bra, så ge inte upp det finns oftast märkliga lösningar;)
"badrumsbyggare"
Ja, jag tänkte oxå att man kunde göra något sånt. Men efter att ha pratat med en massa hantverkare så känns inte det heller som någon bra lösning. Man får nämligen inte, enligt dagens regler, göra "punktlagningar" på spärrskiktet. Ska ett badrum bli godkänt idag så måste ALLT göras om med helt ny fuktspärr á la "klistrig tapet" och den som gör det måste vara certifierad för att göra badrum. Så ingen vill ju hjälpa mig med en sån grej och jag tvivlar på att jag själv är rätt man för det. :/
 
Njaa! du har ju gjort den ursprungliga renoveringen så "reglerna" finns ju ändock inte där.
Sedan så går det att göra punktlagningar men det rekommenderas inte, det finns troligtvis inte många seriösa hantverkare som skulle åta sig en dylik uppgift, men ibland har nöden intet val!
Sedan beror mycket på var fastigheten ligger, vilket pris du tänkt dig, vad kan en blivande kund efterkräva dig på om badrummet inte är fackmannamässigt utfört, nu berättar du förvisso om det så det ska inte gå att komma med efterkrav!
Att det ska vara en intakt fuktspärr är helt korrekt, men den intakta fuktspärren i dagens badrum som är några år gamla är lätträknade....
"badrumsbyggare"
 
Det är sant det du säger, tack så mycket för råden! Jag tror jag kommer göra som jag tänkte från början, undersöka så mycket som möjligt och lägga fram detta för köpare från ruta ett, och hoppas att det finns köpare som kan tänka sig att renovera badrummet själva om de får huset till ett pris som avspeglar skicket. De lättskrämda köparna som vill ha ett hus utan problem (var hittar man ett sånt egentligen?) får väl bygga eget... De kommer nog ändå inte bli nöjda, oavsett hur väl beskrivet husets befintliga skick är.
 
Annars så tar du bort all ytbeklädnad, gör om golvet samt en tröskel runt badrummet, kaklar i dusch/baddelen sedan klämmer du på 14*145 dalafloda golv på på väggarna samt i taket, det följer ALLA gällande regler, bara du inte har det i duschen, badrummet delas in i olika områden som ska följa en viss klassning, det många tror är att HELA våtutrymmet måste byggas med samma material men så är inte fallet... Du kan göra en enkel totalrenovering med en relativt hyfsad budget... mellan tummen o pekfingret runt 20 000:- för runt 10 kvm... om du anpassar materialet efter de olika zonerna......;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.