Hur hanterar man försäljning av ett gammalt hus? Huset är från 1959 och veterligen finns inga dolda fel. Men ett gammalt hus kan dölja mer konstigheter än man anar!
Hur skall man hantera risken för dolda fel den dag huset skall säljas? Jag kan absolut inte säga att jag vet ALLT om huset med åtföljande risk att ha missat ett fel som visar sig först när köparen flyttat in i huset.
Kan man friskriva sig på något sätt för att slippa problem med något fel senare?
 
Visst kan man det! Då får du dock inte ut lika mycket för huset som om du inte använt friskrivningsklausul.

Ett normalt välbyggt hus har sällan dolda fel oavsett hur gammalt det är. Dolda fel brukar komma från sådant som ändrats i huset, t ex en badrumsrenovering eller en omgjord avloppsinfiltration.

Vad är gjort på huset sedan det byggdes, av vem och när?
 
En hel del:
Byggt till ett rum
Flyttat runt fönster lite hit och dit
Flyttat ut pump och hydrofor till ett pumphus utanför huset (köpte rörkrökandet)
Lagt in avlopp till vattentoa och anlagt en infiltration
Byggt ett badrum (golvet valde jag att låta en golvläggare fixa!)
Lagt nya golv i kök och gamla groventrén (där pumpen stod) som nu är sovrum
Återstår är ett helt nytt kök och en farstu framför huset så man inte kliver rakt in i vardagsrummet.

Allt gjort av mig själv med ovan nämnt undantag

Allt sammantaget är att jag har inte gjort några strukturella förändringar. Golv och
väggar står där dom alltid stått. Jag vet alltså inte hur väggar och golv ser ut inuti
vilket föranlett min fråga.
 
Efterssom reglerna för dolda fel bla. säger ngnt. i stil med att fel som köparen borde kunna misstänka finns med ledning av husets ålder och allmäna skick räknas inte som ersättningsbara. Så är oftast inga fel i äldre hus ersätttningsbara.

Faran ligger främst i om det finns en någorlunda modern badrummsrenovering, som köparen borde kunna räkna med att den är OK.

En f.d granne sålde sitt 30 tals hus. Köparen började gnälla från dag 1, det började med att glödlampan i tvättsugan gick sönder. Köparen skrek dolt fel!, och sedan fortsatte det med liknande absurda anklagelser med jämna mellanrum. En dag kom grannen (vi träffades på sönernas fotbollsträning) och var bedrövad. Nu har de hittat ett riktigt fel, de hade fått skorstenen till öppna spisen provtryckt långt efter tillträdet.

Han räknade med att få punga ut med drygt 20 000. Jag rådde honom att prata med juristerna på villaägarförbundet. Juristen där skrattade och menade att det var veckans roligaste krav, det var fullkomligt löljligt att försöka få en otät skorsten från 30 talet som dolt fel.
 
Litar du på att de jobb du gjort är fackmannamässigt utförda så har du inget att oroa dig över!
 
finns också "dolda fel försäkring" ... du får hjälp av en sån försäkring om något fel hittas.
Friskrivningsklausul - du slipper all tjafs med köparna utan extra försäkringskostnader. Klausulen brukar skrämma en och annan osäker köpare och i första hand av den typen som kommer på att kräva säljaren på en glödlampa :).
gaia
 
Redigerat av moderator:
När jag sålde mitt hus (byggt 1926; totalrenoverat 1979 och inköpt av mig 1981) gjorde jag en lång lista på allt som skulle kunna tänkas bli problem i framtiden ... :). Mäklaren tyckte det var over-kill men köparens besiktningsman var mäkta imponerad och noterade på listan att dessa punkter klassades som fullt normala för husets ålder. Därigenom hade jag ju friskrivit mig från i princip allt!
 
yonna: Kan man inte tänka sig att en potentiell köpare tittar igenom listan och sen har en massa goda argument för att börja förhandla om priset?
 
Jovisst - det var en spekulant som drog sig ur eftersom listan bl a påpekade att takets underlagspapp inte var utbytt under tegelpannorna. Jag gick inte ner i pris och var inte intresserad av prisförhandling. Huset såldes till nästa spekulant.
 
pegee skrev:
yonna: Kan man inte tänka sig att en potentiell köpare tittar igenom listan och sen har en massa goda argument för att börja förhandla om priset?
Det beror nog lite på hur marknaden ser ut.

Själv köper jag gärna något lite kantstött där jag har säljarens samlade erfarenhet av vad som kan vara potentiella problem än något som är putsat på ytan men som döljer en massa obehagliga överraskningar.
 
Vad jag bara vill säga var att det på sikt lönar sig att vara ärlig. Men det är ju självklart ... jag sålde i attraktivt storstadsområde :)
 
Som jag ser det så kan en sådan lista bli problem. För köparen kommer att uppfatta den som en total källa till kunskap om de fel huset ev. har. Samtidigt så har olika personer olika uppfattning om vad som bör ses som fel. Så när köparen sedan upptäcker att avloppen är ju också "felaktiga" för du har minsann aldrig bytt ut rören trots att de är åtminstone 5 år gamla (lite överdrivet). Så blir köparen besviken och börjar ropa om dolt fel, eller falska utfästelser.

Jag tror att om man håller sig till att berätta om sådant som dels är direkt ur funktion, eller mindre uppenbara underhållsbehov så är man ärlig utan att överdriva. Men om ex. fasaden nog bör målas inom 2-3 år så tycker jag att sådant får spekulanterna inse själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.