Sitter här och funderar lite på hur man ska göra med sin bostad. Det är så att jag är väldigt sugen på att köpa hus men jag sitter också på en bostadsrätt. För att bli lite mer flexibel så funderar jag på att sälja lägenheten före jag köper hus. Hur har ni gjort på den fronten vid era köp?

Dock är jag väldigt kluven om det hela. På den positiva sidan är att det nog skulle passa för mig att sälja vid årsskiftet med tanke på att min lägenhet attraherar en hel del, förhoppningsvis, rika studentföräldrar. Räntan är också låg för tillfället och det ser gynsammt ut på det ekonomiska planet för många.

Sedan har jag med rätt stor sannolikhet tillgång till en lägenhet väldigt snabbt som jag kan mellanlanda i, dels om någon vill ha tillgång till min lägenhet snabbt dels innan jag själv hittar en lämplig lägenhet innan huset. Eftersom jag med stor sannolikhet kommer köpa hus själv så är pengarna från försäljningen av lägenheten väldigt viktiga. Just för att veta lite mer exakt vad man har att röra sig med.

Det negativa är att jag bor relativt billig i min bostadsrätt(all ränta rörlig och förhållandevis låg avgift). Så en hyra i en högst "normal" lägenhet skulle bli dyrare. Föreningen är också stabil och det är bra folk som bor runt mig. Sedan är det rätt jobbigt att flänga runt i andra boenden om man säljer lägenheten, det kan ta någon månad eller två att hitta ett hus:).

Fast å andra sidan, ska man satsa helhjärtat på att köpa hus så borde man sälja lägenheten. Det vore i alla fall alltid roligt och veta hur ni gjorde och kanske få lite input till vad jag själv ska göra.
 
Redigerat:
Tyresö
Du får nog räkna med att det tar längre tid än några månader innan huset är ditt. Först ska du hitta ett hus som både passar dej och din plånbok. När du gjort det, har det gått ett par månader, och när du äntligen lägger ett bud - då är det alltid någon med en herrejösses plånbok som budar över.
Vi sålde vår terrasslägenhet och flyttade till en billig lägenhet under tiden vi letade hus. Det tog nästan ett år innan vi låg högst på budgivningen och kunde flytta in i huset som vi bor i nu, sen snart 10 år sedan.

Bara för att du hittar ett hus som passar både dej och din plånbok, så är inte det det samma som att det blir du som köper det. Räkna med att det kommer ta tid att hitta hus.
 
Tyresö skrev:
Du får nog räkna med att det tar längre tid än några månader innan huset är ditt. Först ska du hitta ett hus som både passar dej och din plånbok. När du gjort det, har det gått ett par månader, och när du äntligen lägger ett bud - då är det alltid någon med en herrejösses plånbok som budar över.
Vi sålde vår terrasslägenhet och flyttade till en billig lägenhet under tiden vi letade hus. Det tog nästan ett år innan vi låg högst på budgivningen och kunde flytta in i huset som vi bor i nu, sen snart 10 år sedan.

Bara för att du hittar ett hus som passar både dej och din plånbok, så är inte det det samma som att det blir du som köper det. Räkna med att det kommer ta tid att hitta hus.
Jo, du har rätt i mycket av det du skriver. Jag har, som jag nog skrivit i någon annan tråd, kollat på hemnet i över två år och de potentiella husen är inte överdrivet många. Så det är väl lite det här man får väga mot varandra. Förhoppningsvis så spricker våran förmodade bostadsbubbla precis efter man sålt:). Fast då kommer det å andra sidan kanske inte ut så många hus på marknaden....
 
Vi har precis köpt ett hus och har sista tiden (1,5 år) bott i hyreslägenhet. Nu var det väl andra faktorer som styrde att jag sålde mitt hus och hamnade i hyreslägenhet men hur som helst så har vi nu haft möjligheten att vara mer flexibla med inflytt i vårt nya hus vilket legat till vår fördel då de gamla ägarna gått skilda vägar och ville komma ur huset så fort det gick. Dessutom har man stenkoll på hur ekonomin ser ut utan att behöva tvivla på hur mycket man kan få ut för sitt hus/lägenhet när budgivningen drar iväg.

Men som du säger. Att flytta hela sitt bohag bara för att mellanlanda och invänta nästa flytt är ingen höjdare som kanske sliter mer än det ger. Man vet ju som sagt aldrig när "drömhuset" dyker upp.

Lycka till!
 
Vi bodde i hyresrätt när vi köpte hus. Det var extremt smidigt och man kunde dessutom vara relativt hård i förhandlingarna då man inte satt med skägget i brevlådan på något sätt.
 
Göran.W
Jag valde att sälja lägenheten först vilket gick fortare en annat.
Kontaktade mäklaren samtidigt som jag började titta på hus 3 dagar senare var lägenheten såld och kontraktet skrevs dag 4.
Sen gick all ledig tid till att leta och titta på hus.
Ca 2 veckor efter lägenheten var såld skrev jag papparna på huset.
Nu flyttade jag från storstad till landet och det underlättade högst betydligt.
Detta är en lite farlig väg att gå men jag kalkulerade med att jag ev fick bo ett tag i husvagnen som stod hos mamma så jag vågade ta denna vägen.
 
Vi har alltid köpt först och sålt det vi bor i sen, det är olidligt att packa och flytta bohaget så det gör vi inte i onödan, hyresrätter kostar mycket pengar som man inte får igen och det finns ingen garanti alls att man hittar ett på alla vis passande hus snabbt heller. Vi bodde 2 år i bostadsrätt innan vi köpte nuvarande huset, att under 2 år betala dubbelt så hög hyra för att få bo i nåt sämre hyresområde i stan för att tjäna lite tid vid inflyttningen i huset var aldrig aktuellt.
Men det beror nog på var man bor och vart man ska köpa? I storstadsområden vet man rätt säkert att det man bor i går att sälja och man vet aldrig OM man är den av budgivarna som har mest med pengar. I glesbygden där man har 5 hus att välja på som köpare och all tid i världen att vänta ut säljare är nog förhållandet det omvända.
 
Letade hus medans vi fortfarande har kvar vår bostadsrätt - När vi väl hittade huset står det tomt och överlämning sker nu den 1 dec, 5 veckor efter att kontraktet upprättats. Försäljningen av lägenheten drog vi igång så snart det var klart att budgivningen var över och för en vecka sedan skrevs kontraktet på vår lägenhet.

Det går fort ibland - Herrejössanens så fort! Det är en trygghet att veta vad man får för det man har innan man handlar nytt, å andra sidan har vi tittat på hus ett tag, ratat många och haft en del "kansken" till budgivningarna drog iväg. Sen har man ju självfallet tittat på objekt som man enligt banken har råd med, men som man själv förstår kommer att svida i slutet av var månad.

Värdet i att slippa flytta till en mellanbostad tycker jag är stort. Man vet aldrig hur länge man blir kvar där. Hus har ofta ganska lång tid till inflyttning då mycket skall ordnas och tidigare ägare skall ut. Ngt som är till din fördel om du bor i lägenhet. Köp, skriv kontrakt och ta debatten om inflyttning. När det är klart så drar du igång försäljningen av din lägenhet. Sälja lägenhet går fort. Vi gjorde allt på 3 veckor. Vecka 1 fota, Vecka 2 Visning, Vecka 3 Såld. Ta gärna debatten tidigt NÄR de nya ägarna vill flytta in.
Vår målsättning var dock, då huset behöver en del kärlek, att bo dubbelt ett tag. Och som det är nu så har vi kvar vår BRF i ytterligare 6 veckor till mitten av jan.
Detta ger oss tid att flytta samt göra delar av huset till det där lilla extra värt att komma hem till. Julhelgen är räddad med andra ord.

Det enda som återstår att se nu är om banken godkänner de dubbla lån vi efterfrågar under 6 veckor då beskedet kom att de bara belånar huset till 85% (vi har hela handpenningen, men förrens vi får slutbetalning för vår BR.).
Principiellt anser jag att vi kan ta vår lägenhet som pant för "brygglånen" då vi har ganska stor marginal försäljningspris-lån.

Glöm inte av den aspekten med minst 15% i handpenning, vår bank (Handelsbanken) verkar VERKLIGEN strikta på den punkten. Till och med under övergångsperioden... Ngt som inte direkt gynnar oss.

Glöm heller inte Lagfarten på 1.5% av köpeskilling.
Samt pantbrev på 2% av belånat belopp (Tidigare pantbrev och handpenning ej inräknat)

Jag hade full koll på Lagfart - Men tyvärr inte lika bra koll på pantbreven och där åkte vi på en smäll i bakhuvudet då det knappt finns pantbrev på huset vi handlat för över 3mil.
 
Redigerat:
+1 på allt Jan-Å skrev. Bor också i storstadsområde och har alltid köpt först innan jag sålt.
 
slacker skrev:
Glöm inte av den aspekten med minst 15% i handpenning, vår bank (Handelsbanken) verkar VERKLIGEN strikta på den punkten.
Vår bank (Handelsbanken) var inte speciellt strikta på den punkten.
 
Nyfniken skrev:
Vår bank (Handelsbanken) var inte speciellt strikta på den punkten.
Då får jag väl kontra med att vår bank (handelsbanken) var väldigt strikta med det :) Men de lånade gladeligen ut det som fattades utan säkerhet och till högre ränta istället.
 
floodland skrev:
Då får jag väl kontra med att vår bank (handelsbanken) var väldigt strikta med det :) Men de lånade gladeligen ut det som fattades utan säkerhet och till högre ränta istället.
Dito. >85% hypotekslån är nog att hoppas på för mycket.
 
Jag ville inte behöva "stressköpa" mitt hus och räknade med att det skulle vara lätt att sälja min lägenhet. Men det var svårare än jag trodde. Fick nöja mig med ett dåligt försäljningspris och att lägenheten kommer stå tom i 1,5 månad. Men nästa gång hade jag gjort samma sak, men förmodligen inte om jag skulle flytta från hus till lägenhet.
 
Satt i liknande sits som trådskaparen i somras och valde att vänta med lägenhetsförsäljningen tills den dagen vi hittat just det hus vi var ute efter. Det gick dock betydligt snabbare än vad vi först trott. d^_^b Har nu skrivit kontrakt på drömhuset (detta var 2 veckor sedan) och det blev ett extremt snabbt tillträde. Så det blev helt plötsligt väldigt brådis med att sälja lägenheten...
Inte direkt drömläge att sälja något just nu med den kommande hektiska tiden inför jul. Känns som att folk i juletider fokuserar på andra saker än att leta bostad, men vi får se... Har visning nästa vecka och hoppas att folk ännu inte kommit in i julstöket...
Med facit i hand så borde vi sålt lägenheten i augusti när räntan fortfarande var extremt låg och marknaden var glödhet efter sommaruppehållet på försäljningen av bostäder. Å andra sidan så hade vi nog inte trott att vi skulle hitta ett hus såpass snabbt heller, så det är ju egentligen inget att gräma sig över...
För min del så hade jag kunnat bo i en hyreslägenhet i några månader för att förvissa mig om att jag fått ut max för lägenheten, men flickvännen är lite mer bekväm av sig och sa nej ;)
Om man däremot säljer lägenheten innan husköp enbart för att veta om man har råd med ett hus eller inte, så tror jag nog att man ska tänka om, då har man troligen för små marginaler och borde vänta in rätt läge för husköp...
 
maal skrev:
Om man däremot säljer lägenheten innan husköp enbart för att veta om man har råd med ett hus eller inte, så tror jag nog att man ska tänka om, då har man troligen för små marginaler och borde vänta in rätt läge för husköp...
Det är ju en sak att ha råd, och en annan att bli beviljad lån. Ett par hundratusen extra i kontantinsats kan ju vara avgörande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.