Hej vore tacksamm för lite hjälp :)

Det är så att jag köpte ett hus för ca 3år sedan och nu vill min Sambo köpa in sig.
hur gör man för att slippa betala lagfarten igen ca 12 000kr.
Känns ju dumt att betala för något man redan har betalat en gång..

Gåvobrev?

Giftemål känns inte aktuellt än, även om dom sa till oss att det var lättast så på banken..

har sökt och läst lite på forumet men hittar inget riktigt bra.. läste detta i någon tråd: " du skriver ett enkelt gåvobrev där du anger hur många procent hon ska få, inger detta till lantmäteriet, eller var det tingsrätten??? Så fixar dom lagfarten kostar 875:-" stämmer det så vore det ju bra :)

Mvh Johan
 
Mitt råd, är att gift er. Alla dagar i veckan året om är detta ett bättre alternativ.
 
Hemmakatten
Det stämmer att vid gåva så utgår ingen lagfartsavgift, det enda man betalar är stämpelavgiften (875:).
 
Kolla med en jurist, det kan bli allt möjligt trassel. Exvis om någon av er skulle gå bort så ärver ni inte automatiskt varandra som sambos och bostaden kan gå förlorad.
 
D
En lite detalj bara... Ni kommer inte automatiskt att äga hälften var av huset bara för att ni gifter er. Ägarandelen i huset påverkas inte alls av att ni gifter er. Först om ni efter ett giftermål separerar så kan situationen påverkas av det tidigare äktenskapet.

Gåvobrev är en enkel affär som ni kan upprätta på egen hand och få bevittnad av två personer. Sedan skickar du bara in det till lantmäteriet med en ansökan om lagfart och det kostar 825:- eller något sådant. Men det kräver ju då att det verkligen är frågan om en gåva och att din sambo inte betalar något för huset.
 
Hej!
Tack för alla svar!:)

Då lutar det nog åt att det blir ett gåvobrev..
Havsutsikt, varför är giftmål bättre än allt annat?
Jag vill Gifta mig vid rätt tid o plats och för kärleken inte pga ekonomiska skäl..

Mvh Johan
 
E
Sitter lite i samma sits själv, alla lånen och huset står på mig men det köptes för bägges räkning. Ska jag skriva ett gåvobrev, få det reggat och sen kan vi stå bägge på lånen, eller kan vi ställa oss bägge på lånen utan gåvobrevet? :cool:
 
viggenblåaero skrev:
Hej!
Tack för alla svar!:)

Då lutar det nog åt att det blir ett gåvobrev..
Havsutsikt, varför är giftmål bättre än allt annat?
Jag vill Gifta mig vid rätt tid o plats och för kärleken inte pga ekonomiska skäl..

Mvh Johan
Gifter sig eller som man idag kanske borde säga registrerar partnerskap gör man väl bara av ekonomiska skäl i Sverige? Finns det någon annan anledning än att åtnjuta speciell lagstiftning på skatter och arv? :D
 
Elektra det lär väl inte gå att ställa sig bägge på lånen när den ena står för lagfarten . Den som står för huset har ju lånat på det och den andre parten har ju ingen säkerhet för att ta över halva lånet.. Men jag är bra kass på sånt här..
 
Mitt råd är att ni gör upp det privat och skänker halva huset.
Skriv ett papper som reglerar det mellan er så att sambolagen inte kan ställa till det om ni trots allt skulle råka i luven med varandra.

Sen skänker du halva fastigheten till din sambo.
Har hon pengar så kan hon betala av en del av lånen, eller så använder ni det till renoveringar (vilket ju höjer värdet för båda er så ni får väl reglera det isf).
Om hon vill/måste ta lån för sin andel så borde hon efter att ha fått halva fastigheten kunna låna upp den delen - men egentligen kanske ni lika gärna skall gå till banken och se över hur ni vill lägga upp er ekonomi, vilka delar som skall vara gemensamma osv då...

Jag och min sambo bor i radhus, från början köpte vi det som 50/50 ägare, båda har halva lånet, men pga skatteskäl, jag hade en lägenhetsförsäljning och ville få uppskov på skatten, så fick vi göra en överflyttning så att jag äger 90/10 (jag ringde skatteverket och fick råd från dom - detta gjordes under samma år som vi köpte huset), - men vi skrev också ett papper oss emellan så att min sambo inte kommer stå med 10% av huset men 50% av lånen om det värsta skulle inträffa...

Nu omfattades detta inte av ngn lagfart då det är ett brf radhus (föreningen fick göra en omskrivning bara) - men du kan ju som sagt skänka bort halva fastigheten och bara betala administrationskostnaden.

/K
 
Ytterligare en lite finess med att båda står som ägare är att huset inte är utmätningsbar om den ena parten skulle gå i konkurs, vilket kan vara skönt för företagare med enskild firma.
 
Sambolagens regler om gemensam bostad som innebär att värdet av egendomen delas på samma sätt som giftorättsgods vid separation gäller inte om en sambo kommer till ett hus som den andra sambon redan äger. Det krävs att bostaden anskaffats för gemensamt bruk.

gåva kan ju låta lockande för en romantiker men varför ska en vuxen människa ha en massa gratis? Det går att förse gåva av fastighet med villkor som innebär att gåvan återgår vid skilsmässa/separation - även många år senare. Det finns förmodligen hundratusentals män i Sverige som ångrar att de inte lagt in det villkoret. Men det måste med från början och bör formuleras av jurist.

Så här står det i lagen.nu kommentar till Jordabalken 4 kap 29 § ´som reglerar frågan om villkor vid gåva:

Enligt 29 § gäller inte tvåårsgränsen för villkor (4 §) för gåva.
Om villkoret är giltigt för högst två år är det gällande både mellan gåvogivaren och gåvotagaren samt mellan gåvotagaren och den nya köparen. Köparen kan inte göra godtrosförvärv enligt 18 kap. 1 § och kan bara få vilande lagfart under tiden villkoret gäller enligt 20 kap. 7 § 14 p.
Ett villkor som gäller för längre tid än två år är bara giltigt mellan gåvogivare och gåvotagare, medan villkoret ogiltigt mot den som gåvotagaren överlåter fastigheten till, vilket innebär att den nye köparen kan få lagfart på sitt förvärv. I och med att villkoret fortfarande är giltigt mellan gåvogivare och gåvotagare kan gåvogivaren då kräva att få gåvans värde.

Det spelar ingen roll om man är sambo eller gift. Varför ska man ge bort ett halvt hus utan möjlighet av återgång av gåvan med tanke på att man har noll möjlighet att påverka relationen om sambon t ex råkar bli kär i en annan om tio år?
 
gråsten skrev:
Sambolagens regler om gemensam bostad som innebär att värdet av egendomen delas på samma sätt som giftorättsgods vid separation gäller inte om en sambo kommer till ett hus som den andra sambon redan äger. Det krävs att bostaden anskaffats för gemensamt bruk.

gåva kan ju låta lockande för en romantiker men varför ska en vuxen människa ha en massa gratis? Det går att förse gåva av fastighet med villkor som innebär att gåvan återgår vid skilsmässa/separation - även många år senare. Det finns förmodligen hundratusentals män i Sverige som ångrar att de inte lagt in det villkoret. Men det måste med från början och bör formuleras av jurist.

Så här står det i lagen.nu kommentar till Jordabalken 4 kap 29 § ´som reglerar frågan om villkor vid gåva:

Enligt 29 § gäller inte tvåårsgränsen för villkor (4 §) för gåva.
Om villkoret är giltigt för högst två år är det gällande både mellan gåvogivaren och gåvotagaren samt mellan gåvotagaren och den nya köparen. Köparen kan inte göra godtrosförvärv enligt 18 kap. 1 § och kan bara få vilande lagfart under tiden villkoret gäller enligt 20 kap. 7 § 14 p.
Ett villkor som gäller för längre tid än två år är bara giltigt mellan gåvogivare och gåvotagare, medan villkoret ogiltigt mot den som gåvotagaren överlåter fastigheten till, vilket innebär att den nye köparen kan få lagfart på sitt förvärv. I och med att villkoret fortfarande är giltigt mellan gåvogivare och gåvotagare kan gåvogivaren då kräva att få gåvans värde.

Det spelar ingen roll om man är sambo eller gift. Varför ska man ge bort ett halvt hus utan möjlighet av återgång av gåvan med tanke på att man har noll möjlighet att påverka relationen om sambon t ex råkar bli kär i en annan om tio år?
Vad är du ute efter gråsten ?
Om ett par vill att båda skall äga hälften av fastigheten som dom båda bor i är det väl deras sak - och en ganska rimlig sak.
Det är välk ingen ovan som har sagt att man skall skänka bort fastigheten utan ersättning, men för att minimera de administrativa kostnaderna så kan man registrera det som en gåva och ta pengarna på sidan om !
Eftersom det inte är ett köp i vanlig bemärkelse utan båda bor i huset så torde inte krångliga situationer uppstå (som det kan göra om man försöker sig på det tricker mellan en vanlig säljare/köpare)
/K
 
gråsten skrev:
Sambolagens regler om gemensam bostad som innebär att värdet av egendomen delas på samma sätt som giftorättsgods vid separation gäller inte om en sambo kommer till ett hus som den andra sambon redan äger. Det krävs att bostaden anskaffats för gemensamt bruk.

gåva kan ju låta lockande för en romantiker men varför ska en vuxen människa ha en massa gratis? Det går att förse gåva av fastighet med villkor som innebär att gåvan återgår vid skilsmässa/separation - även många år senare. Det finns förmodligen hundratusentals män i Sverige som ångrar att de inte lagt in det villkoret. Men det måste med från början och bör formuleras av jurist.

Så här står det i lagen.nu kommentar till Jordabalken 4 kap 29 § ´som reglerar frågan om villkor vid gåva:

Enligt 29 § gäller inte tvåårsgränsen för villkor (4 §) för gåva.
Om villkoret är giltigt för högst två år är det gällande både mellan gåvogivaren och gåvotagaren samt mellan gåvotagaren och den nya köparen. Köparen kan inte göra godtrosförvärv enligt 18 kap. 1 § och kan bara få vilande lagfart under tiden villkoret gäller enligt 20 kap. 7 § 14 p.
Ett villkor som gäller för längre tid än två år är bara giltigt mellan gåvogivare och gåvotagare, medan villkoret ogiltigt mot den som gåvotagaren överlåter fastigheten till, vilket innebär att den nye köparen kan få lagfart på sitt förvärv. I och med att villkoret fortfarande är giltigt mellan gåvogivare och gåvotagare kan gåvogivaren då kräva att få gåvans värde.

Det spelar ingen roll om man är sambo eller gift. Varför ska man ge bort ett halvt hus utan möjlighet av återgång av gåvan med tanke på att man har noll möjlighet att påverka relationen om sambon t ex råkar bli kär i en annan om tio år?

Precis, dessutom så har flera som flyttat in till sin käresta, bott där i många år. Gemensamt delat på lånebördan och ev. renoverat en del. Plötsligt så funkar det inte längre, den ena vill flyttta ut. Vad händer då? Jo alla de pengar som den som flyttade in har betalat för lån, renovering och som lett till att huset ökat med t.ex 700 000 kr i värde går förlorade för den partnen. Denna stora summa pengar är att juridiskt betraktad som "hyra" för att du bott hos någon annan. Vid giftemål, allt mitt är ditt, oavsett när det införskaffades.

Kvar står en naiv pank som flyttat in och en vinnare med ett hus värt en massa, dessutom så har man haft råd att amortera rejält så den som ägde huset från början har fått hjälp att amortera ner och bor nu superbilligt. Amorteringen anses också vara del av hyran......... Sorry, men sambolagen är aldrig så stark som giftemål.
 
Redigerat:
Hej o tack för alla svar igen!d^_^b

Jag var ihop med min sambo när jag köpte huset men det var ganska så nytt mellan oss då och så ägde hon en lägenhet.
Min sambo sålde sin lägenhet och flyttade in ca 1år senare.

Nu är det lite mer än 3år sedan jag köpte huset och har rustat för ca 500 000kr
men tyvär så är det mer o rusta :(

Klaskarlssons förslag om att göra upp det privat och sedan skänka halva fastigheten låter ju väldigt intressant!

Sambon har lite pengar som ligger sedan hon sålde sin lägenhet..

mycke_nu Det där var intressant att få reda på, vi är båda anställda men i framtiden vet man ju inte hur det ser ut.

Det som du skriver (gråsten) låter ju och väldigt bra att det går att lägga in vilkor vid gåva, du verkar kunna mycket om det här :)

Det vi hade tänkt göra från början var att lägga ihop vad huset kostade och det jag rustat för och sedan delat det på 2 (hoppat över värde ökningen om det nu blivit någon sådan för hon har ju varit med o pysslat och hjälpt till sedan jag köpte huset) Men då är man ju tvungen att betala lagfarten igen och dom pengarna känns det som om man kan ha roligare för eftersom jag redan pyntat den en gång!q(;^;)p

Så gåvobrev och lösa resten mellan oss privat är nog bästa alternativet..:rolleyes:

Mvh Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.