hej,
vi är nyinflyttade i ett hus i stockholm och har en granne som håller på att bygga ett hus. För att få en bredare infart till sitt hus vill han köpa en remsa (ca 20 kvadratmeter) av vår tomt. Detta är en del som vi inte använder och kan tänka oss att sälja.
Frågan är vad tar man för en bit av en tomt? Jag har ingen aning men vill ju inte gå back på det om man ska sälja längre fram.. Köper man en tomt i detta område ligger priset runt 5000/m2. Det min granne sa var att när man köper en bit av en tomt så är det inte alls samma prisbild som för att köpa en hel tomt, utan pratade om runt 1000/m2. Dock är ju han möjligen aningen partisk :) Nån som har nåt tips? Vad brukar en avstyckad tomtbit ligga på relativt en hel tomt?
Vi pratade dessutom om möjligheten att bara skriva ett servitut. Vad gäller då? Ett servitut på 50 år är ju i princip som att sälja bortsett mindre byråkrati, ska man ta samma pris för det?
Tacksam för alla tips!
mvh
/ola
 
Hemmakatten
En pytteliten tomt på 20 kvm är naturligtvis inte värt nånting alls egentligen. MEN, Lantmäteriet skulle aldrig stycka av en så liten tomt, så den diskussion kan man lämna därhän. DÄREMOT så är tomtbiten värd mycket för er granne som vill köpa den, så jag skulle nog kräva det allmänna tomtpriset, dvs. 5000 kr/kvm.

Vi köpte till en bit av grannens tomt, där betalade vi gängse kvadratmeterpris, ingen som helst rabatt. Å andra sidan var vi glada att vi fick köpa tomtbiten (var tvunget för att kunna lägga huset där vi ville) och vi gick aldrig in i nån diskussion om lägre pris. Dessutom betalade vi avstyckningskostnaden hos Lantmäteriet som kostade 22.000 kr. Detta utöver markkostnaden.
 
Vill ni vara snälla kan ni sälja tomten för 1 krona. Om inte ni gör det för att vara snälla tycker jag de 5000 är rätt pris. Annat vore det om du var i behov av pengar och tänkte att 1000kr är mer än 0 kr. Nu är det grannen som vill köpa och då är det han som måste sträcka sig.
 
Hemmakatten
En annan aspekt är ju HUR mycket kommer er fastighet att sjunka i pris om ni säljer dessa 20 kvm. Svaret är förmodligen att ni inte kommer att förlora något alls i marknadsvärde. Men kolla ändå om byggrätten på er fastighet kan sjunka. Det KAN ju vara så att vid 1200 kvm tomt så får man bygga 200kvm hus och med 1180 kvm tomt så får man bara bygga 150kvm. I och för sig ett extremt exempel, men studera ändå detaljplanen för att se hur det är. Att få mindre kvm-yta att bygga hus för är naturligtvis en faktor som, för mig, skulle påverka priset väldigt mycket.
 
Vad är det med alla dessa snikna grannar som inte vill betala för sig? Självklart är det rådande marknadspris som gäller, det påverkar ju er tomt som blir mindre med motsvarande värde. Vill han ha den så får han hosta upp stålar.
 
Tack för svaren! Låter som de flesta tycker att det är normalt tomtpris som gäller även för små tomtbitar. Nån som vet hur man vanligtvis gör om man istället skriver ett servitut, vilken prisnivå ligger man på då? Finns det nån praxis?
 
Lantmäteriet gör väl en avstyckning så länge det inte stör tomterna i framtiden. Dock blir kostnaden som sagt väldigt dyr per kvadratmeter för lantmätarens insats. Jag skulle utan tvekan ta betalt för marknadsvärdet. Grannen betalar naturligtvis hela lantmäterikostnaden.
 
Vad menar du att det skulle göras ett servitut på? Nyttjande av viss del av din tomt? Jag är mycket tveksam till att det ens är möjligt. Och ett servitut tjänar ju inte du något på.

Ska du gå med på ett servitut ska du naturligtvis ha betalt i motsvarande summa som om du sålt tomt-biten till honom. Han kommer ju då nyttja din tomt som om han köpt den.

Har det ingen betydelse för dig, t ex som nämns om byggarean enligt detaljplanen styrs av % av tomtstorlek, så skulle jag sälja tomtbiten till honom (så länge han betalar ordentligt) och inte dribbla med servitut, han har ju egen tomt, han vill bara göra det bredare. Jag ser inget skäl för servitut i det avseendet.
 
anledningen att min granne möjligtvis vill ha servitut istället för att köpa är att han då kan slippa de administrativa kostnaderna (ellr åtminstonde minska dom). Men frågan är ju som du säger om det ens går. I vilket fall så kommer jag att ta samma pris för det som för att sälja tomten, blir ju ingen skillnad för mig.
 
Vadå servitut, ni skriver väl ett arrende? Anläggningsarrende får det väl bli, om han inte skall bygga något där. Enklast och uppsägningsbart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.