Detta kanske är en dum fråga, men ska sälja min bostadsrätt och allt är klart som när på att det sista ska skrivas under och pengar ska överföras.

Fick iallafall en räkning från HSB idag på strax över tusenlappen som de kallar "Registrering av överlåtelse". Ville bara veta om någon har erfarenhet av detta och ifall det är jag som är säljaren som ska betala denna eller om det är min köpare?

Tack på förhand
 
Brukar vara köparen som betalar den...
 
Brukar anges i föreningens stadga.
 
nikasp
Det där länkade dokumentet är inte bostadsrättsföreningens stadga, det är den lokala HSB-föreningens.
 
H
Sålt min lägenhet i HSB förening nyss.
Jag fick också denna avgiften.
Allt skulle va så köparen får också en avgift att betala för att han har köpt.
Så HSB tjänar bra med pengar på detta.
 
Sålde min HSB lägenhet förra året och både jag och köparen fick varsin avgift att betala av dom.
 
Enl. bostadsrättslagen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19910614.HTM så får en överlåtelseavgift bara tas ut om det finns upptaget i föreningens stadgar. Där skall även framgå grunderna för hur avgiften beräknas. Jag antar att det till "grunderna" ingår om den skall tas ut av köpare eller säljare.

Jag skall tillägga att det ligger en hel del arbetstid för föreningens förvaltning i en överlåtelse. När jag var brf ordförande för ca 25 år sedan så gick det 2 - 4 timmar, på en normal överlåtelse, och tiotals timmar på "strulfallen". Vi hade 100 - 150 överlåtelser per år. Och egen förvaltning med 3 anställda (som givetvis arbetade med andra förvaltningsuppgifter också). Numera är det givetvis mer datoriserat än då, så normalfallen går säkert snabbare. Men det dyker alltid upp strulfall.

Ex. på strul: ett dödsbo säljer, med tvivelaktiga handlingar om vem som har rätt att ingå avtal, eller någon säljer, men det visar sig att registrerad ägare är en släkting, som anser sig ha avslutat sitt ägande för 20 år sedan osv. Vanligt är också att det finns pantförskrivningar för lån som sedan länge (påstås) är avslutade, bankerna var iallafall på den tiden väldigt dåliga på att avsluta pantförskrivningar.
 
Så här står i stadgarna för min HSB Förening;

§ 12 Upplåtelse
-
, överlåtelse och pantsättningsavgift.
Upplåtelseavgift, överlåtelseavgift och pantsättningsavgift kan tas ut efter beslut av
styrelsen.

Bostadsrättsföreningen får ta ut överlåtelseavgift av den avgående bostadsrättshavaren med högst 3,5
procent av prisbasbeloppet.
Bostadsrättsföreningen får ta ut pantsättningsavgift av bostadsrättshavaren med högst 1,5
procent av prisbasbeloppet.

Prisbasbeloppet bestäms enligt socialförsäkringsbalken
och fastställs för överlåtelseavgift vid ansökan om medlemskap
6 och för pantsättningsavgift vid underrättelse om pantsättning.

Bostadsrättsföreningen får i övrigt inte ta ut särskilda avgifter för åtgärder som
bostadsrättsföreningen ska vidta med anledning av lag eller författning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.