Jag är inte så värst bra på, eller ens intresserad av ekonomi. Men är förstås intresserad av att skapa mer buffert för trygghet. Vill gärna ha era synpunkter.

Scenariot
Säljer bostad och gör en vinst efter mäklararvode (exkl skatt) på 1,75 Mkr.
Vill köpa en billigare bostad som kostar 1,8 Mkr.

Alternativ 1: Ta ett bolån på 1,5 Mkr och resten kontant. Kvar 675 tkr efter skatt att investera på annat sätt.
Kostnad för bolån 21,7 kr/år (plus amortering 30 tkr/år).
10 % avkastning på fonder 67,5 tkr/år

Alternativ 2: Ta ett bolån på 600 tkr och resten kontant, del av reaskatten avdragen
Kostnad för bolån 8,7 tkr/år (amorteringsfritt).
Sparande från ränteutgifter 13 tkr/år (43 tkr/år mer i tillgängliga kontanter)

Nu kanske jag räknar högt med 10 % avkastning på fonder. Amorteringen är ju också ett sparande. Så frågan är om jag ställer 97,5 tkr/år mot mot 43 tkr/år? Eller hur ska jag tänka?

Är det rimligt/vettigt att låna för att kunna investera på annat sätt?
 
  • Gilla
Remmos
  • Laddar…
Det beror såklart på din inställning till risk. Hur rädd är du för att göra en förlust? Det viktigaste är att du sover bra om nätterna.

Personligen hade jag maximerat bostadslånet och investerat resten. Men jag oroar mig heller inte särskilt mycket över bostadspriser eller börsfall.
 
  • Gilla
Hasse C och 6 till
  • Laddar…
Om jag själv hade haft möjligheten, skulle jag låna precis 50% av köpesumman för att slippa amorteringen. Lägg de pengarna i månadssparande istället :)

Hur du sedan investerar resten handlar mer om risk/tid. Att räkna på 10% avkastning är nog inte överdrivet, men fonder och aktier kan ju gå ner också.
 
  • Gilla
  • Älska
Lucky2015 och 5 till
  • Laddar…
Vilken tidshorizont är bufferten till för? Vad tänker du att bufferten ska täcka? Ofta när man pratar buffert i privatekonomi så är det tillgängliga pengar, och investerade pengar är ofta inte så tillgängliga beroende på hur investeringen går. Och med investering brukar man prata om minst 5år när det gäller börsen.

Det du också kan tänka på är att en bostad även den kan vara en investering, vilket låter som den du vill casha ut från och flytta pengar vidare till en ny investering. Men tänk då på att även börsen står som högst någonsin just nu, och USA pratar om högre information och höjda räntor, vilket brukar få börser att falla. Det är här riskspridning kommer in och att inte vara fullinvesterad så att om ett nytt läge uppstår så kan du agera.

Jag tror jag förstår din tanke med att sälja och realisera vinsten, men du måste nog tänka till på vad du vill göra med den och vad du behöver den till. Och sedan måste du nog faktiskt bli lite intresserad i alla fall för att det ska kunna gå bra. Börja med att läsa några bloggar eller liknande, finns en uppsjö. Rika Tillsammans är en som ger tips på rätt låg risk och hur man kan tänka kring pengar i sitt liv.

Lycka till!
 
  • Gilla
stefan991 och 3 till
  • Laddar…
cederbusch cederbusch skrev:
Jag är inte så värst bra på, eller ens intresserad av ekonomi. Men är förstås intresserad av att skapa mer buffert för trygghet. Vill gärna ha era synpunkter.

Scenariot
Säljer bostad och gör en vinst efter mäklararvode (exkl skatt) på 1,75 Mkr.
Vill köpa en billigare bostad som kostar 1,8 Mkr.

Alternativ 1: Ta ett bolån på 1,5 Mkr och resten kontant. Kvar 675 tkr efter skatt att investera på annat sätt.
Kostnad för bolån 21,7 kr/år (plus amortering 30 tkr/år).
10 % avkastning på fonder 67,5 tkr/år

Alternativ 2: Ta ett bolån på 600 tkr och resten kontant, del av reaskatten avdragen
Kostnad för bolån 8,7 tkr/år (amorteringsfritt).
Sparande från ränteutgifter 13 tkr/år (43 tkr/år mer i tillgängliga kontanter)

Nu kanske jag räknar högt med 10 % avkastning på fonder. Amorteringen är ju också ett sparande. Så frågan är om jag ställer 97,5 tkr/år mot mot 43 tkr/år? Eller hur ska jag tänka?

Är det rimligt/vettigt att låna för att kunna investera på annat sätt?
1,8 miljoner ? Det måste vara med utedass ?
 
D Dalagubben skrev:
1,8 miljoner ? Det måste vara med utedass ?
Haha, I wish. Vet inte vart du bor, men det är marknadspris i det området iaf. Populärt område, så det känns som ett tryggt köp iaf. Detta blir dock min första bostadsrätt. Alltid tyckt iden med att köpa rätten till att hyra lägenhet av en förening absurd. Men nu är jag där.
 
  • Gilla
Remmos
  • Laddar…
JoLi81 JoLi81 skrev:
Vilken tidshorizont är bufferten till för? Vad tänker du att bufferten ska täcka? Ofta när man pratar buffert i privatekonomi så är det tillgängliga pengar, och investerade pengar är ofta inte så tillgängliga beroende på hur investeringen går. Och med investering brukar man prata om minst 5år när det gäller börsen.

Det du också kan tänka på är att en bostad även den kan vara en investering, vilket låter som den du vill casha ut från och flytta pengar vidare till en ny investering. Men tänk då på att även börsen står som högst någonsin just nu, och USA pratar om högre information och höjda räntor, vilket brukar få börser att falla. Det är här riskspridning kommer in och att inte vara fullinvesterad så att om ett nytt läge uppstår så kan du agera.

Jag tror jag förstår din tanke med att sälja och realisera vinsten, men du måste nog tänka till på vad du vill göra med den och vad du behöver den till. Och sedan måste du nog faktiskt bli lite intresserad i alla fall för att det ska kunna gå bra. Börja med att läsa några bloggar eller liknande, finns en uppsjö. Rika Tillsammans är en som ger tips på rätt låg risk och hur man kan tänka kring pengar i sitt liv.

Lycka till!
Sunt resonerat. Pratade med en vän som resonerade liknande. Jag är för lite engagerad för ett aktivt sparande. Så jag har ändå kommit fram till att en så låg boendekostnad som bara möjligt är det rätta för mig. Mindre exponering mot förändring av ränteläget gör nog att jag sover bättre om nätterna. Och så sprider jag sparandet på flera olika sätt med det jag kan spara från min lön. Det blir bra.
 
  • Gilla
Lucky2015 och 6 till
  • Laddar…
Du vill maximera bolånet! Räntan är så extremt låg att det nästan är gratis (skatteavdrag+inflation).

1. Se till att pengarna är investerade (bestäm risk utifrån vad du känner dig bekväm med). Använd ett ISK då det är fördelaktigt i de allra flesta situationer. (och ja 10% är för högt räknat givet de höga tillgångspriserna i samhället :) )
2. Du vill ha kontroll över pengarna! Du kan inte förlita dig på att banken ska vara beredd att låna dig pengar om 2 år om du har tappat jobbet och bostadsmarknaden har kraschat med 50%. Det vill säga, om det skulle krascha i framtiden, så vill du ha kontroll över din buffert redan i dag.

=> Därför det är en "no brainer" att du vill maximera bolånet just nu. Du kan alltid betala tillbaka lånet om det visar sig att räntan skjuter i höjden.
=> De som har blivit upplärda att inte ha några skulder förlorar otroligt med pengar just nu.
 
  • Gilla
crappyusrname och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Jag hade maximerat bostadslånet (85%) och investerat resten (givet att
sparandet till största del kan ligga orört några år).
Inflationen kommer ju äta upp ditt lån över tid.

De pengarna som ska investeras skulle jag placera en global indexfond med låg avgift på ett ISK.
Din banks egna globala indexfond har antagligen högre avgift än konkurrenterna, så jämför innan du klickar köp.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
M
Att kunna belåna en tillgång till smått löjliga 1% ränta efter skattereduktion är en nobrainer. Fundera hur din framtid kanske kommer att spela ut och agera därefter. Men att amortera idag, med detta ränteläge, är som att spara på lönekontot till i princip ingen ränta alls.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Att kunna belåna en tillgång till smått löjliga 1% ränta efter skattereduktion är en nobrainer. Fundera hur din framtid kanske kommer att spela ut och agera därefter. Men att amortera idag, med detta ränteläge, är som att spara på lönekontot till i princip ingen ränta alls.
Förstod inte om det där med amorteringen var ett argument för eller emot att låna så.mjt jag kan. Om jag lånar så lite jag måste och sätter in hela vinsten i bostaden kommer jag såklart inte amortera alls.
 
L lewkiz skrev:
Du vill maximera bolånet! Räntan är så extremt låg att det nästan är gratis (skatteavdrag+inflation).

1. Se till att pengarna är investerade (bestäm risk utifrån vad du känner dig bekväm med). Använd ett ISK då det är fördelaktigt i de allra flesta situationer. (och ja 10% är för högt räknat givet de höga tillgångspriserna i samhället :) )
2. Du vill ha kontroll över pengarna! Du kan inte förlita dig på att banken ska vara beredd att låna dig pengar om 2 år om du har tappat jobbet och bostadsmarknaden har kraschat med 50%. Det vill säga, om det skulle krascha i framtiden, så vill du ha kontroll över din buffert redan i dag.

=> Därför det är en "no brainer" att du vill maximera bolånet just nu. Du kan alltid betala tillbaka lånet om det visar sig att räntan skjuter i höjden.
=> De som har blivit upplärda att inte ha några skulder förlorar otroligt med pengar just nu.
Jag tänker att många ekonomer pratar nu om en kommande börskrasch. Då spelar det ju ingen roll hur jag valt att placera pengarna, allt kommer att sjunka. Och jag kommer då sannolikt förlora pengar och så tar det en lång tid innan det kommit tillbaka till den nivå jag gick in på. Dvs om jag sätter in ett större engångsbelopp är risken mkt stor att jag kommer förlora pengar. Men om jag har låg månadskostnad och sparar ett mindre belopp varje månad är risken bättre fördelad.

Jag litar inte på att jag hinner uppfatta marknaden och kliva av innan kraschen kommer. Annars hade det väl varit det optimala: ha pengarna tillgängliga när börsen är på botten och köpa i uppgången. Men sånt händer aldrig mig ‍♂️
 
M
cederbusch cederbusch skrev:
Förstod inte om det där med amorteringen var ett argument för eller emot att låna så.mjt jag kan. Om jag lånar så lite jag måste och sätter in hela vinsten i bostaden kommer jag såklart inte amortera alls.
Min synpunkt, låna så mycket du känner dig bekväm med.
Ska du bo kvar länge, bind räntan.
Sätt pengarna på ett vanligt konto, ej isk.
Ta fram popcornen och invänta haveriet på marknaden.
Följ utvecklingen i media och när läget känns som mest hopplöst, KÖP kvalitet alternativt indexfond i isk-konto.
Luta dig tillbaka och njut av att se dina pengar växa, din låga månadsränta, samtidigt som alla måste rea bort sina bilar, husbilar och båtar för att täcka upp sina krediter när korta räntorna mångdubblas och lågkonjunkturen lägger sig som en blöt filt över samhället.

Att ha en kasse pengar i en lågkonjunktur är, oavsätt livssituation, aldrig fel! Sitta med en betald lägenhet är en klen tröst när priserna på BR börjar falla samtidigt som kontot är tomt och man friställs från jobbet. Cash ger alltid handlingsutrymme.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
cederbusch cederbusch skrev:
Förstod inte om det där med amorteringen var ett argument för eller emot att låna så.mjt jag kan. Om jag lånar så lite jag måste och sätter in hela vinsten i bostaden kommer jag såklart inte amortera alls.
Att amortera mer än vad banken kräver, alternativt gå in med mycket egna pengar i bostaden från början, har varit en sämre affär än att stoppa de pengarna nästan var som helst, utom ett 0%-räntekonto.

Det har funnits folk som väntat på en dipp i åtminstonde 5år.
Om du för 5år sedan köpte för 100k i valfri global indexfond istället för att amortera extra, så hade du haft möjlighet att amortera 200k idag.

Nu kan det förstås gå både upp och ner på kort sikt, så därför är det dumt att investera pengar du behöver "snart". Risken är då större att du då plockar ut dem vid fel tillfälle (tex vid en tillfällig dipp) istället för göra det smarta och sitta still i båten och låta det vända av sig självt.
 
  • Gilla
lewkiz
  • Laddar…
M
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det har funnits folk som väntat på en dipp i åtminstonde 5år.
Om du för 5år sedan köpte för 100k i valfri global indexfond istället för att amortera extra, så hade du haft möjlighet att amortera 200k idag.
Du menar alltså att det finns folk som missade 34%-dippen för 15 månader sedan? Eller att när börsen tappar 1/3 av sitt värde så kallar dom inte det för dipp?:rofl:
Graf över OMX Stockholm PI som visar 34% nedgång i börsvärde från februari till mars 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.