K
Halloj,

Är delägare i ett bolag som nu skall säljas, vår CFO menade att ibland är det fördelaktigt att starta ett AB och sälja innehavet via AB och ta utdelning från AB istället för att få pengarna direkt utbetalda.
För det rörde sig enligt honom om kommunalskatt, marginalskatt och värnskatt som låg till grund för den faktiska beskattningen av vinsten.

Man är duktig på mycket, men inte försäljningar och skatter.

När är det lönsamt att köpa ett lagerbolag för 7700+moms och ta utdelning via det och när är det lönsamt att ta aktieförsäljningen utbetald direkt till sitt lönekonto?

Aktierna införskaffades i år och har från substansvärdet till försäljningen ökat 500%.
 
K
Jag glömde nog säga att jag har fram tills klockan 09.00 på mig imorgon att köpa ett lagerbolag :D
Hårda tidplaner som vanligt, i konsultbranschen :p

Skall läsa länken du postade!
 
Din försäljning till ABt ger i sig upphov till ett rearesultat som ska beskattas enl 3:12 som länkades ovan. Så länge ditt införsäljningspris till ABt inte är lägre än det faktiska försäljningspriset för aktierna är det en dålig idé eftersom du kommer beskattas ytterligare en gång när du sedan tar ut pengarna ur bolaget (genom lön eller utdelning).
Tanken med "upplägget" är att få reavinsten i bolaget som sedan kan plockas ut som utdelning, men det förutsätter då att införsäljningen till ABt görs till ett lägre pris än marknadsvärdet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.