Äger tillsammans med min mor en strandtomt men har nu fått ett förslag från hennes man att sälja min andel. Anledningen till att han är intresserad av att köpa min andel av tomten är att han jobbat en del på tomten de senaste somrarna, vilket behövts då både jag och morsan har dålig koll på att hantera fastigheten med olika reparationer som krävs osv. Vi har alla inom familjen bestämt att vi borde sälja tomten helt inom några år då det mest innebär en massa jobb att ha kvar stället, men att vi behåller den några få år till och då vill han fortsätta jobba på tomten. Men för att det ska vara mer motiverande för honom så vill han vara delägare för att på så vis få del av en eventuell värdestigning som skulle ske.

Givet detta, hur ska jag se på situationen ur ett förhandlingsperspektiv? Hur förhandlar man med en enskild köpare som dessutom står en så nära? Brukar det generellt bli en förlust med dessa affärer jämfört med om det säljs på öppna marknaden?

Ang. tomtens läge:

Tomten ligger ca 200m från havet men har också två tomter som ligger framför. Ursprungligen så var det en hel tomt som sen blev avstyckad i tre delar, där alltså två delar nu ligger framför den tomt som är tänkt att säljas. Vad som bestämdes under avstyckningen var att man inte kunde bygga nåt inom en viss marginal för att på så vis skydda den bakomliggande tomtens havsutsikt.

Hur mycket kan man förvänta sig att en tomt med hel havsutsikt stiger i värde jämfört med en som har helt skymd sikt men som ligger i samma område? Var nånstans kan en tomts värde tänkas hamna som får sin sikt delvis skymd av framliggande tomter men som ändå aldrig kan bygga bort sikten helt?

Vilken relation finns det mellan tomtens storlek och dess värde? Är en dubbelt så stor tomt dubbelt så värdefull jämfört med en som i övrigt besitter samma egenskaper eller är det inte i närheten så simpelt samband?

Generellt, hur stor del av priset bestäms av tomtens läge och storlek jämfört med vad för hus som finns på själva tomten?

Som det säkert märks så har jag noll koll på hur man värderar fastigheter, varför jag kanske utelämnar en del viktig information för er att kunna ge nåt konstruktivt svar. Vi ser hur långt vi kommer på detta.
 
Viktigast är att få en oberoende värdering. Spekulationer om värdeökning är lönlösa, det är värderingen nu som gäller som pris.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
Ett annat dilemma jag har svårt att släppa: I somras gjordes en värdering av tomten, men det skrevs tydligen aldrig ner på papper vad den värderingen var då det skulle kosta extra. Min morsa har noll koll på vad denna värderare har sagt så det är bara hennes man som direkt hört vad den värderats till. Jag har rätt stort förtroende för honom, men det känns rätt olustigt ändå att lita på det pris han säger att den värderats till när det är han som ska köpa den. Är jag helt galen som inte fixar egen värdering på huset, trots att nån uppenbarligen gjort det tidigare? Är det en varningsklocka att de inte fixade ner värderingen på papper?

För övrigt, tomten har värderats till max 1,5 miljoner kr och hans bud har varit 400000 kr på min andel, som är 30%. Det skulle alltså innebära att tomten värderas till totalt 1.333 miljoner kr. Tomten är på lite under 2000 kvm. I närheten har tomter sålts till 2 miljoner som har hälften så stor tomt, men som då inte har nån tomt som ligger framför och helt fri havsutsikt. Kan värdeskillnaden verkligen vara så stor bara pga att tomten ligger ett steg bakom två parallella tomter framför som inte har tillåtelse att skymma havsutsikten inom en viss marginal?
 
Nej, du är inte galen som fixar en skriftlig värdering. Tvärtom.
Ni får väl dela på den kostnaden.
 
Ta dit en egen värderingsman och betala för en skriftlig värdering. Ta genomsnittsvärdet av denna och din mammas mans värdering så är allt schysst. Detta är ett vanligt förfarande. Tag hjälp av någon kunnig (utomstående) när ni tar fram köpekontrakt så alla känner sig rättvist behandlade.
 
utopikern skrev:
...Anledningen till att han är intresserad av att köpa min andel av tomten är att han jobbat en del på tomten de senaste somrarna, vilket behövts då både jag och morsan har dålig koll på att hantera fastigheten med olika reparationer som krävs osv...
Den enkla lösningen är ju att betala killen för det arbete han lagt ner (röja sly etc några timmar?), och skjuta på de tyngre besluten om att sälja tills det känns som att ni är mogna för detta.

För mig låter det på din beskrivning som det handlar om en person som försöker "ta över" genom att småjobba på tomten.
Men mitt intryck kan naturligtvis vara fel.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Sen förstår jag inte varför du ska sälja under värderingspris bara för att det är till en bekant? Det går ju åt båda hållen att man inte ska vara snål mot vänner/familj så av samma anledning som han ska köpa billigt så borde du få bra betalt.

Blir ofta fel när så stora affärer ska göras mellan nära personer då risken för att någon känner sig missnöjd till slut är betydlig.
 
Förstår inte riktigt, varför är det gratis med muntlig värdering men inte skriftlig? Gör de mer grundläggande värdering om det sker skriftligt?
 
En mäklare kan ju "bjuda" på ett värdeutlåtande tex om man låter dem tro att här ska det säljas inom kort. Oftast vill dom inte lämna skriftliga värderingar gratis.
 
I slutändan är jag rädd för att om han inte köper av mig så kommer han köpa av morsan, och jag är rädd att hon är mycket mer lättövertalig än mig. Eftersom det sagts att jag kommer få ta över stället inom en kort framtid så ser jag i stort sätt hela stället som mitt redan nu, därför är jag allra högst angelägen att allt ska gå rätt till både vad det gäller min andel och min morsas.

Hur mycket kan man lita på värdet en mäklare kommer med? Även om man erbjuder andelen för mäklarens värde så råder det ju inte konkurrens från köpare.
 
Men. Om du inom en kort framtid kommer att få ta över de resterande 70% skall du ju absolut inte sälja dina 30%!
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Mäklaren har ett spann som den kan lägga sig inom. Om det blir i nederkant eller överkant av det spannet beror vanligtvis på vad uppdragsgivaren vill.
Jag råder dig att ta kontakt med en mäklare som får göra en värdering för din räkning samt hjälpa till med köpet.
 
utopikern skrev:
I slutändan är jag rädd för att om han inte köper av mig så kommer han köpa av morsan, och jag är rädd att hon är mycket mer lättövertalig än mig. Eftersom det sagts att jag kommer få ta över stället inom en kort framtid så ser jag i stort sätt hela stället som mitt redan nu, därför är jag allra högst angelägen att allt ska gå rätt till både vad det gäller min andel och min morsas.

Hur mycket kan man lita på värdet en mäklare kommer med? Även om man erbjuder andelen för mäklarens värde så råder det ju inte konkurrens från köpare.
Om en oberoende mäklare kommer med en värdering så är det nog ok, bäst är att ta in iaf två olika eftersom det kan variera om objektet är unikt.

Muntlig är väl egentligen allt du behöver i sig, skriftlig är dock bra om det blir en diskussion eller om en bank eller liknande skall vara inblandad.

Som sagt värdet här och nu är det du kan gå på, spekulation är svårt att räkna med (det kan ju falla också av olika skäl). Om han har gjort arbete så kan man absolut dra av ngt skäligt belopp för det (då får man begära en uppskattning)

/K
 
Nej verkligen inte sälja innan din mor säljer sin del iaf. Varför ska mannen köpa hennes del också? Låter som en fisk begraven :(
 
Alltså tanken är att han köper av antingen mig eller morsan, vi har kvar stället några få år till, han hjälper till att rusta upp tomten och husen under denna tid, sen säljer vi allt på öppna marknaden och jag får morsans andel av affären.

Argumentet för att sälja nu för min del är: jag är ung, har relativt ont om pengar och skulle eventuellt ha god nytta av dessa redan idag t.ex om jag vill ta ett lån för en bostadsrätt. Om jag går med på att sälja till honom och han då rustar upp stället så kommer jag i slutändan tjäna mer på morsans andel om den säljs då än om den säljs idag. Men potentiellt så kan jag ju också förlora på att sälja min andel för lågt. Om vi låter han få en del av stället och han hjälper till att underhålla det så slipper vi anlita nån annan för ett dyrt pris att göra samma arbete. Det är nog detta som gör att morsan är mest angelägen om att en del säljs till honom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.