I huset vi köpte finns det en del maskiner ståendes, då det tidigare har tillverkats skalmar här.
oklart om någon av maskinerna fungerar, men de verkar inte ha varit igång de senaste 20 åren i alla fall.
Det som finns är:
- Planhyvel
- stor bandsåg (driven av en motor via remmar i taket)
- Bordsfräs
- En annan liknande maskin jag inte riktigt vet vad det är.

Finns det något som helst värde i maskiner som dessa? och vem skulle jag kunna tänkas kontakta?
Jag är själv inte intresserad av att ha kvar dessa då de stjäl en del plats som skulle kunna användas till annat.

Ska försöka knäppa lite bilder under dagen
 
Det snabba svaret är att det finns värde i dem, men hur mycket är svårt att veta utan att veta vad det är för maskiner. Äldre maskiner är oftast gjorda för att det ska vara möjligt att underhålla dem.
 
Det är också givetvis kritiskt att man hittar rätt köpare. Börja med att lägga upp lite bilder här, så kommer du nog få betydligt bättre info. Det kan vara så att du får ett PM i bästa fall!
 
Den okända maskinen är en planhyvel. Det du kallar planhyvel är en rikthyvel.
 
Planhyveln har fyrkantkutter!
Hu!!
 
De måste vara äldre än 50-tal(?)
 
bygga_bo skrev:
Den okända maskinen är en planhyvel. Det du kallar planhyvel är en rikthyvel.
Tack, då har jag lärt mig något nytt!

Eld skrev:
Planhyveln har fyrkantkutter!
Hu!!.
Jag tolkar ditt inlägg som om det är något dåligt.

Finns det företag som skulle kunna vara intresserade av såna här maskiner? Skulle gärna vilja undvika skrothandlare då det vore roligare om de kom till nytta för någon. De har egentligen inget värde för min del utan jag värderar ytan de tar upp istället. Men klart, går det att få ut några tusenlappar så tackar jag inte nej till det.
 
Företag är med all säkerhet inte intresserade. Däremot en privatperson med mycket plats och mycket tid. Fyrkantkutter är inget kul, men i övrigt kanske man kan fixa till maskinerna för hobbybruk. Dock kommer det att krävas många timmar innan de är i skick och med godtagbar säkerhet. Finns det motsvarande fyrkantskuttrar bland frässtålen så kasta dem och skicka dem inte med fräsen till en eventuell köpare.


Värde för allt som det står? Några tusenlappar för alltihop.
 
Vilka mått har maskinerna?
 
Fyrkantskuttrar är farliga och kända för att äta upp hela händer. Jag vet nu av en person som håller på och startar upp och han kör ganska långt på gamla maskiner som han fixar upp. Enda sättet att ha råd utan att belåna sig. Men han håller sig undan fyrkantskuttrar också.
 
DennisCA skrev:
Fyrkantskuttrar är farliga och kända för att äta upp hela händer. Jag vet nu av en person som håller på och startar upp och han kör ganska långt på gamla maskiner som han fixar upp. Enda sättet att ha råd utan att belåna sig. Men han håller sig undan fyrkantskuttrar också.
Ja du har rätt, jag var kanske lite väl snabb med att avfärda alla företagare. Är man nystartad och inte har full orderbok kan man defintivt vara intresserad. Maskinerna, satta i skick, inställda och kompletterade med skydd kan givetvis fungera mycket väl. Men har man som företagare fullt upp att göra är det säkert billigare att köpa lite nyare.
 
Fyrkantskutter är inte så jävla farligt i en planhyvel =) trevliga maskiner men inte så mycket värde i dom i detta skick :)
 
Eftersom den här tråden nu har övergått till att diskutera fyrkantskutterns vara eller icke vara så måste jag passa på att fråga. Att fyrkantskuttrar är farliga tycks ju de flesta vara överens om. Men eftersom jag är så nyfiken av mig så undrar jag varför de är farliga. Vad är det som gör dem sämre än en rund kutter? Jag försöker alltså inte argumentera emot att de är farliga, utan undrar över fysiken i det hela. Jag förstår inte vad skillnaden är, annat än den geometriska formen.
 
Den fyrkantiga formen på kutterhuvudet gör att du får in mycket mera av t.ex. ett finger där än på en rund cutter, det lär också ha en sorts dragande effekt att det vill dra in resten av handen i kuttern. Därför var de kända för att allvarligt skada folk och det fanns folk som fick hela handen uppäten.

De lär också ha mera ljud då den fyrkantiga formen rör till luften mera.

Det är också så att knivarna är fästa med bultar och de är säkert väldigt gamla nu, det har hänt att bultarna gett upp och slängt iväg knivarna.

Tillägg, en länk:
http://wiki.vintagemachinery.org/Clamshell Heads.ashx

Handlar om en lite modernare design som var menad ersätta fyrkantskutter, den var inte så säker den heller, förklarar lite om fyrkantskuttrar dock.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.