Hej! Tänkte kolla här om någon kan förklara för mig vad problemet är. jag har kontaktat en elektriker men han kommer ej idag.
Bor i enrums lägenhet. Upplevde surt / bränd lukt från säkringsskåpet. Tog bort plastkåpan för en visuell inspektion (Jag rörde ingenting. Skulle endast titta ifall någonting brann!) och såg att en kabel ser lite bränd ut. Vad kan det bero på ?
Enda jag kan tänka på är enhet 4 är väldigt belastad då den har hand om belysning i hallen, badrum och vardagsrum samt att jag har väldigt mycket saker kopplade i vardagsrummet. Tv, ps4, flera mobilladdare, hårfön, dator och 2 skärmar. Jag drar aldrig ut sladdarna när är klar med något. Kan detta orsakat en belastning?
Tack. Jag har som sagt kontakta en elektriker, vill bara förstå vad det kan bero på då jag blev väldigt orolig.

Bilder :

345614276-128744580199148-5962115581487437353-n.jpg

345446295_613898914008818_9155827427780937918_n.jpg

345611296_2337213679802193_4108185777141992593_n.jpg
 
tommib
Vilken ledare menar du är bränd?

Så länge du inte har allt på samtidigt spelar det ingen roll om det är inkopplat, ur belastningssynpunkt. Kör du allt på max samtidigt så lär säkringen gå.

Lite synd att du har enfasmatning till spisen när du har trefas tillgängligt. Materielvalet talar för en budgetinstallation, lite osnyggt draget också.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Vilken ledare menar du är bränd?

Så länge du inte har allt på samtidigt spelar det ingen roll om det är inkopplat, ur belastningssynpunkt. Kör du allt på max samtidigt så lär säkringen gå.

Lite synd att du har enfasmatning till spisen när du har trefas tillgängligt. Materielvalet talar för en budgetinstallation, lite osnyggt draget också.
Jag tänkte på den röda kabeln till höger i bild nummer två. Det var den som såg bränd ut. Den ser också tunnare ut än de andra. Ska man be en elektriker dra ditt en ny kabel eller?
 
S sjaskigetta skrev:
Bor i enrums lägenhet.
Är det en hyresrätt eller bostadsrätt?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Är det en hyresrätt eller bostadsrätt?
Bostadsrätt
 
Den röda är om jag ser rätt skyddsjord till något. Det skall inte gå någon ström i den, och OM det gör det så kommer jordfelsbrytaren (den du har stängt av med) att lösa ut direkt. Vanligen är skyddsjord lika grov som övriga ledare, men under vissa förhållande kan den vara lite klenare. Behöver alltås inte vara fel, ochj det kan inte vara där som lukten kommer.

De saker du nämner som du har inkopplade drar inte mycket ström, så det är knappast det
som får den att lukta.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
De saker du nämner som du har inkopplade drar inte mycket ström, så det är knappast det som får den att lukta.
Hårfönen kan dra en del.
 
H hempularen skrev:
Den röda är om jag ser rätt skyddsjord till något. Det skall inte gå någon ström i den, och OM det gör det så kommer jordfelsbrytaren (den du har stängt av med) att lösa ut direkt. Vanligen är skyddsjord lika grov som övriga ledare, men under vissa förhållande kan den vara lite klenare. Behöver alltås inte vara fel, ochj det kan inte vara där som lukten kommer.

De saker du nämner som du har inkopplade drar inte mycket ström, så det är knappast det
som får den att lukta.
Tack för svar. Jag kollade mer noggrant på den nu och det verkar som att det är där ifrån lukten kommer, en del av trådarna är brända. Syns dåligt på bilden men jag kan se att de är hel svarta :

342963917_1584322425397834_3015045530546777212_n.jpg

Vet dock inte vad den är till :
344802058_265227365937481_4904662477212762706_n.jpg
 
Det är, som sagt var, skyddsjord och där går det ingen ström. Såvida ingen har fulnollat nåt utanför jordfelsbrytaren...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Slocknar kök och kyl/frys om du slår av jordfelsbrytaren?
 
useless useless skrev:
Slocknar kök och kyl/frys om du slår av jordfelsbrytaren?
Jag testade precis och allting slocknar när man slår av jordfelsbrytaren
 
Då får du leta vidare... Ingen ström går i den röda sladden.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då får du leta vidare... Ingen ström går i den röda sladden.
Det enda som visuellt verkar vara bränt är den kabeln. Allt annat ser okej ut. Får vänta på elektrikern då jag inte vågar pilla.
 
tommib
Det är inget konstigt med att den är klenare än de andra två som sitter där. En (ganska bra) gissning är att det är skyddsjorden som går till gruppen som matar köket (3). De andra två är från vänster skyddsjord till spisgruppen samt inkommande skyddsjord. På nollskenan ser man på samma sätt spisgruppens nolla, två äldre svarta nollor (ena till köket, andra till resten) samt inkommande nolla från JFB.

Spisgruppen verkar vara uppdaterad och det ser nästan ut som 6 kvmm ledare trots att gruppschemat säger 4. Eller är det kanske matningen som är 4 kvmm? Undrar varför man inte drog trefas som brukligt? Kanske snålade och ville inte byta ut en gammal enfasspis när man uppdaterade elen? Det är också en lustig kombination med vit/blå/röd. Undrar om man bytt ut en gammal svart ledare men lämnat de andra två?

Som övriga har skrivit så ska det inte gå någon ström i den röda ledaren om inte något är väldigt fel.

Om elektrikern ändå kommer dit hoppas jag att hen rättar till den uppstickande kardelen på grupp 3, den kan ge en oförsiktig pulare en liten minnesbeta.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag funderar lite. Den klena röda tråden, det är inte möjligen så att det är "matande" PEN. PEN är kombinerad skyddsjord och neutral (nolla), förkortningen står för "Protective Earth and Neutral".

In till en central kommer från elnätet ofatst 4 trådar. Det är tre faser, och en PEN. PEN skall gå direkt ill jordskenan i centralen. Ut från jordskenan har man sedan en neutralledare som går till jordfelsbrytaren. Från utgången på jordfelsbrytaren går det en tråd till neutralplinten. Till resp plint kopplas neutralledare resp. skyddsjord från de olika grupperna.

På bilden ser vi 3 rätt grova fasledare som kommer till huvudbrytaren, som bör vara matande från elnätet. Det ser ut som det finns en lite konstig koppling med eltejp eller krympslang över på högra sidan på bild ett och två. Jag har antagit att det är inkommande PEN, som där delas upp till nolla och skyddsjord. Men om det antagandet är fel, och den här klena röda tråden är PEN, då skulle det förklara om den blir varm och luktar bränt. PEN leder all ström som lämnar centralen tillbaka till elnätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.