Någon påstod att det inte är tillåtet att placera sin säkringscentral i teknikutrymmet där inkommande vattnet finns (+acktank, golvvvärmefördelare och tappvattenfördelare samt golvbrun).

Kan någon bekräfta eller dementera skulle det vara mycket uppskattat :)
 
Skulle vara risken att det går hål på ett rör och det sprutar på elcentralen, nä jag tror inte det.

Prototypen
 
Utmärkt ide att samla allt i ett teknikrum. Detta slåss jag alltid för i nyproduktion, i stora projekt är det självklart medans villaägare i småprojekt får övertalas.
 
Va? Skulle man INTE få detta... Jag som är så lycklig över att få både vattenmätare, elcentral, FLVP, pumpgrop och C-dammsugare i samma ganska rejält tilltagna utrymme. Har inte ens reflekterat över detta och inte fått stopp hitintills i processen i alla fall. Vad skulle anledningen till detta vara?
 
Det är väl som vanligt, att nån av alla dom som inte vet så mycket tror att han vet.
 
Bra, jag tolkar svaren som att det är ok så jag fortsätter planera för teknikrums placeringen.

Det är nog nån typ av rykte blandat med med missförstånd antagligen....
 
Bra! Själv borrade jag igenom källarväggen idag och tog in vattnet i samma rum som el och andra pryttlar. "Nån får väl stämma mig..." :)
 
Det finns inga som helst förbud mot elcentraler i sådana utrymmen! Tvärtom så ska ALLA till huset inkommande ledningar (el, tele, vatten, avlopp etc) föras in vid en och samma plats och där potentialutjämnas.
 
golvbrunn + tappställe vatten gör väl att det räknas som fuktigt rum, och då ska det vara minst kapslingsklass IP44? iaf så vill jag minnas att det var så tidigare.....
dock räknades tvättstuga som torrt rum medans däremot garage med brunn + vatten räknades som fuktigt....
 
Hur kan ett teknikrum räknas som fuktigt rum (och kräva IP44) när man inte ens behöver IP44 i hela badrummet?
 
Ett teknikrum är normalt ett torrt utrymme. Tappkran och golvbrunn gör det inte automatiskt till vått eller fuktigt utrymme. Om det vid normal användning bildas imma på fönstren så blir den lägsta kapslingsklassen IP21, högre behöver man inte gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.