Hej, min kompis ringde mig idag i panik över att ena huvudsäkringen till huset hade gått så jag åkte dit och tittade på det och när jag skulle skruva ut säkringen så satt den så jävla hårt att jag fick använda mig av en polygrip och försiktigt skruva ut den. Av någon anledning så hade säkringen blivit så varm att den bränt av helt och hela säkrings elementet var förstört med passbit och alltihopa. Så min fråga är då om det räcker att man köper ett nytt säkrings element och en 25A passbit och bara försöker lossa på de gamla och sätta i det nya? Aldrig stött på just detta problem innan så är lite osäker. Om ni kollar på bilden så är det självaste innehållet som har förstörts men självaste kapslingen är hel.
 
  • Skärmbild från Ahlsell webbutik som visar en säkringssockel av märket Schneider för el-centraler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Säkringselementet jag pratar om (se bild)
 
  • Säkringselement DIII 1-pol omonterat och dess sockel på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns som en elektriker borde byta ut det. Skylten på Svanströms el kom ju till ett sådant fall.

 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Lägg upp lite bilder så vi ser hur illa det är.
 
Är det i mätartavlan / mätarskåpet?

Kommer du åt att bryta spänningen före säkringen?

Bild på hur det ser ut....

Inget man får greja med själv, och inte hjälpa andra.....
 
Den du visar som gamla har en rund del och den andra en rektangulär del mot uppsidan och den nya kommer inte att passa, det är ett vanligt säkringselement och finns att köpa ( lite dyr grej ) men ett totalt byte är ett måste, sitter det i ett gammalt skåp med brytaren före säkringarna så är det lätt att byta. Är det ett nytt skåp så sitter den före kundens brytare och då måste nätägaren bryta inkommande sevice. Ett jobb för en elektriker som kontaktar nätägaren
 
J jonaserik skrev:
Den du visar som gamla har en rund del och den andra en rektangulär del mot uppsidan och den nya kommer inte att passa, det är ett vanligt säkringselement och finns att köpa ( lite dyr grej ) men ett totalt byte är ett måste, sitter det i ett gammalt skåp med brytaren före säkringarna så är det lätt att byta. Är det ett nytt skåp så sitter den före kundens brytare och då måste nätägaren bryta inkommande sevice. Ett jobb för en elektriker som kontaktar nätägaren
Brytaren har inte varit kopplad före säkring i gamla mätarskåp....

Gamla skåp hade standard :
ink.servis. - säkring - brytare - mätare - utg.plint.

Nya skåp har standard :
Ink.servis - säkring - mätare - brytare - utg.plint.

Detta är de normala skåptyperna.
Att brytaren blev kopplad efter mätaren i nya skåpen beror på att de fjärravlasta mätarna behöver spänning hela tiden för att kommunicera. Medans en del kunder vill slå ifrån brytaren i skåpet tex sommarstuga.

Där av kom nya standarden....

Nu går det att lösa att mätaren är spänningssatt även i äldre skåp med brytaren avslagen. Men det är en annan sak än det ts frågar om.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
H HSP skrev:
Brytaren har inte varit kopplad före säkring i gamla mätarskåp....
Bingo var lite snabb där:( rätt det du säger ;)
 
Ska man pilla i gamla mätarplatser se till att spänningen är bruten före.

Och kontrollera att det verkligen är spänningslöst...
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
H HSP skrev:
Är det i mätartavlan / mätarskåpet?

Kommer du åt att bryta spänningen före säkringen?

Bild på hur det ser ut....

Inget man får greja med själv, och inte hjälpa andra.....
Får nog säga till han att han får ringa en firma eftersom dom kommer behöva bryta ink ström osv. Har jobbat som elektriker i 3år ungefär men började göra annat sen så det var länge sen nu men aldrig stött på detta innan så vart lite osäker därför jag tänkte om det gick att lösa lite snabbt men endast provisoriskt då :( tråkigt för han att halva huset saknar ström över nyår :(
 
J jonaserik skrev:
Den du visar som gamla har en rund del och den andra en rektangulär del mot uppsidan och den nya kommer inte att passa, det är ett vanligt säkringselement och finns att köpa ( lite dyr grej ) men ett totalt byte är ett måste, sitter det i ett gammalt skåp med brytaren före säkringarna så är det lätt att byta. Är det ett nytt skåp så sitter den före kundens brytare och då måste nätägaren bryta inkommande sevice. Ett jobb för en elektriker som kontaktar nätägaren
Man använder ju inte självaste skyddet eftersom kapslingen skyddar? Så att självaste plastdelen är rektangulär har la ingen betydelse? Tacksam för alla svar
 
Det element som sagt upp sig är ett i princip petsäkert , porslin runt alla metalldelar förutom uppe och nere där man sätt ett finger. Denna typ monteras normalt rakt på en träplatta enligt bild, och det som visas i # 2 är inte petsäkert och ska monteras under ett skydd av något slag eller ett som på bild 2
 
  • Tre porslinsklädda element monterade på en träplatta, exponerade metalldelar upptill och nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Säkringselement med porslinsskydd runt metall, för montering på träplatta.
J jonaserik skrev:
Det element som sagt upp sig är ett i princip petsäkert , porslin runt alla metalldelar förutom uppe och nere där man sätt ett finger. Denna typ monteras normalt rakt på en träplatta enligt bild, och det som visas i # 2 är inte petsäkert och ska monteras under ett skydd av något slag eller ett som på bild 2
Du menar alltså att man inte kan skruva av locket på porslins kapslingen och sedan skruva fast det nya elementet och sedan skruva på locket igen?
 
Man byter alltihopat.
 
B Berrabus123 skrev:
Du menar alltså att man inte kan skruva av locket på porslins kapslingen och sedan skruva fast det nya elementet och sedan skruva på locket igen?
Tar du ett lika som sitter där i dag så går det bra, bara byta rakt av, men använd inte något av det gamla, har nog varit varmgång i hela elementet och då byter man ut allt till nya grejer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.