Jag har en tvättmaskin där en säkring löser ut hela tiden. Den är kopplad med tre fas, nolla och jord. Det verkar som om maskinen funkar ok, men en säkring har löst ut när tvättprogrammet är klart.. Det är endast tvättmaskinen som är kopplad till säkringen.

Jag har testat att växla mellan en "ok" fas och den som löser ut men den enda som hände var att den andra fasen löser ut i stället..

Någon som har några ideer på vad som kan ställa till detta...
 
Är maskinen ansluten med 3 faser ? 400 V och en av dom löser ut ?
eller är maskinen kopplad till en fas 220V ?

Vad är det för säkring/storlek ? och hur mkt ström ska maskinen dra ? kolla typskylten eller manualen. En vanliga 10a kanske inte räcker.

Om maskinen är kopplad till 220V kolla om det går at koppla om till 3fas 400 V.
En förutsättning är ju att maskinen är hel.
 
Ja, maskinen är ansluten med 3 faser och en löser ut.

Den är avsäkrad med 10A och det ska vara ok enligt manualen.

Maskinen kan ju vara trasig men den "verkar funka" förutom att säkringen löser.. Vilket ioförsig tyder på att något är fel i maskinen...
 
Man brukar kunna bygla lite olika inne i tvättmaskinen. Den är säkert byglad fel så att den går på 2faser + nolla.. eller 1fas. Ta dit en elektriker med en strömtång som kan mäta hur mycke ström den drar och vid behov bygla om den.

Eller köp en ny tvättmaskin som drar hälften så mycket ström och tvättar dubbelt så rent d^_^b
 
Sjukt att den löser precis när tvättprogrammet är klart. jag menar, hade det varit när värmeelementet går igång, eller när pumpen startar är det väl en sak, men vad kan krångla när programmet är klart? Magnetlåset till luckan?
 
Jag kanske var lite otydlig, någongång under programmet så har säkringen löst. Jag har inte kollat under drift när den löser ut.
 
Ohm-mät (eller bättre isolationsmät) värmeslingan, inte ovanlig att de bränns av och vatten med tvättmedel leder snabbt strömmen till skyddsjord.

Protte
 
Tack Protte,
Det verkar vara som du säger, när jag isolationsmäter värmaren som den "felaktiga" fasen är kopplad till, så är den kortsluten till jord. Är det någon idé att ge sig på att byta värmaren, maskinen är nog 10 år gammal. Kanske kostar mer en det smakar....
 
är den 10 år så är det nog bättre att börja kolla efter en ny. De nyare är mer energieffektiva så den investeringen har du nog igen ganska snart, men givetvis kan du ju kolla upp vad ett nytt värmeelement kostar.

Bara en liten fundering, hur många watt låg en tvättmaskin på förr? Vet att vi en gång när jag var liten hade en 3-fas maskin, men den har sedan länge ersatts med en enfas som klarar sig bra på en 10A.
 
Det fanns 3-fasmaskiner men tvättmedlet rengör bättre om vattnet värms långsamt så det blir mer tid för olika faser i tvättmedlet. Med de minskade vattenmängder som är i moderna maskiner så måste man minska effekten också och då blev det läge att gör enfasmaskiner.

Jag skulle pressa lite mer ur maskinen och helt fräckt bara isolera tråden till elementet och köra 2-fas. Men budgetera för en ny, övriga element är ju inte nya.

protte
 
Ok. Tack för alla snabba och bra svar, agående effekten så enligt manualen så är det vid 3-fas 400V 3000W 10A, 1-fas 230V 1800W 10A och 1-fas 230V 3000W 16A. Hur är detta gämfört med de nyare modellerna?
 
Enfas med propp max 10A 2300W

Om nollan är inblandad i ditt element kommer det att bli 2000W i din maskin och det kommer att ta liiiite längre tid bara.

Är inte nollan kopplad till elementet blir det ca 1500 W som värmer.

Protte
 
Protte, menar du att jag ska koppla bort kabeln till den trasiga värmaren och köra på som vanligt? Det borde väl bli samma effekt om jag tar bort säkringen för den fasen, eller?

Det sitter två element i maskinen det som är trasigt är på 1800W (om jag såg rätt) och det andra på 1300W.
 
Redigerat:
Om du har möjlighet att byta ellement själv så kan det vara lönt.

Vi hade en maskin på 90- talet som jag bytte ellement på 2 gånger. Tror det berodde på tvättmedlet.

Min fru tycket vi skulle bli lite mer miljövänliga så vi började köra med Grumme tvättsåpa. Ellementet gick sönder första gången ca 1 år efter vi började med såpa. Det var i stort sett förintat när jag fick ut det.

1 år senare var det dags igen, helt sönderrostat. Då börjad jag fundera. Kom på att jag någon gång fått lära mig att tvättmedel innehåller ett antikorrisionsmedel, som vissa miljötvättmedel skippat. Misstänker att det saknades även i Grumme såpan. Efter byte av tvättmedel höll dne iallafall i 2 år sedan sålde vi huset.

Om man antar att de flesta som äger en tvättmaskin inte reparerar själva så kan man anta att väldigt många maskiner skrotas pga. sönderrostade ellement. Man kan ju funder över hur miljövänligt DET är.
 
Jag kastade nyss ut våran gamla tvättmaskin. Den funkade fortfarande.. inga trasiga element.. den var däremot rätt äcklig om man tittar under gummilisten som går runt lucken.. och så var den lite högljudd å hoppade runt lite.

Är inte meningen att en tvättmaskin ska hålla längre än 10år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.