I ett finurligt ögonblick satte jag upp ett antal eluttag vid arbetsbänken i garaget och kopplade dessa till en vanlig 16A utanpåliggande strömbrytare. Detta för att inte ha ett antal laddare och nätdelar mm inkopplade när ingen är hemma.

Är nu uppe i 6 st laddare för elverktyg, 2 större nätdelar till batteritestare och en laptop. Detta gör att belysningen blinkar till vid tillslag, och ibland går säkringen (C10). Detta är kass. Strömbrytaren lär inte vara vacker inuti efter några år.

Skulle tillslag vid nollgenomgång lösa problemet?

https://www.elbutik.se/product.html...la-er12-universaler12-001-uc?category_id=1824

Detta finns i utförande så att det växlar vid nollgenomgång.
 
Javisst är det inrusningen som är problemet. Men blir inte den mindre om man slår på spänningen när den är 0V?
Än om man har otur och råkar slå på spänningen när den är 325V.
 
Problemet är alla kondensatorer som skall laddas upp när du slår på brytaren.
Då får du denna strömspik.
 
Mikael_L
martin43 skrev:
Javisst är det inrusningen som är problemet. Men blir inte den mindre om man slår på spänningen när den är 0V?
Än om man har otur och råkar slå på spänningen när den är 325V.
Elmotorer och induktiva laster är "bäst" att slå på vid toppspänningen, kapacitiva laster är bäst att slå på vid nollgnomgången.
Resistiva laster spelar ingen roll.
(Eller, jo det kan det göra om lasten i sig självt inte uppför sig linjärt resistivt, t.ex. en glödlampa är bäst att slå på i nollgenomgången så tråden hinner bli lite varmare och få högre resistans innan max spänning kommer).

Moderna switchade nätdelar agerar i stor grad kapacitivt, så de bör vara lite bättre att slå på i nollgenomgången.

Men det kanske inte räcker, ty har du flera sådana och alla har varit avstängda så är kondensatorn vid primärswitchen oladdad och fylls väl på med ca 50-90% under första kvartsvågen efter nollgenomgången och med flera nätdelar inkopplade så blir det rätt hyfsat med ström, oavsett när du slår på spänningen.

edit:
Sätter du ett sådant arbetsströmsrelä så kan du dela lasten på de två brytarna. Med lite tur har de en lite olika tidsfördröjning. Ett traditionellt relä åtminstone lär väl inte slå på riktigt exakt samma tid för alla brytartungor tänker jag. Men detta är väl elektroniskt så då vette tusan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Dessutom kostar säkringen hälften mot vad "reläet" kostar.
 
Får nog bli en D10. Och byte av strömbrytare nån gång i framtiden. Antar att den lär svetsas sönder.
 
E
Jag tycker du ska ett tillslagfördröjningsrelä per apparat, och byta uttagen till envägs.

Eller, helt enkelt dra ur laddarna ur uttagen och använda strömbrytaren som säkerhet.
 
Nollgenomgångstillslag gör nog inte någon större skillnad tyvärr.
Strömrusning mot kondensatorer etc lär inte bli klar inom en kvartsperiod utan pågår säkert längre tid än så.
 
Visst blir det mycket bättre med koppling vid nollgenomgång för den typen last. Men en bra lösning är annars att sätta en startströmsbegränsare på den delen finns bra för DIN-skena också. Sämst är D-dvärg tycker jag de hör inte hemma i bostäder och särskilt inte i ett sånt här fall.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Ett annat alternativ är ju att sätta dit fler strömbrytare. :)

Jag har nämligen ett antal uttag med fyra uttag i varje. Kan ju börja med att dela upp i två halvor. Använder inte de sista åtta uttagen så ofta (ladda verktygsbatterier) egentligen, så skulle gott kunna ha en egen brytare för dessa!

En sån där startströmsbegränsare är det någon standardgrej som Hager har? Eller "dyr special"?
 
Enklaste typerna är ju NTC likt denna och kostar inte så mycket.

NTC-termistor monterad i en DIN-skena, modell ESK2-16A, för industriellt bruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För egen del har jag ett par av dessa som jag plockat ur diverse utrustningar det är bra grejer men dyrare.

Strömbegränsare för inrush-ström märkt "ESB101" från CAMTEC i en DIN-skenmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men att sätta någon mer brytare är ju perfekt i all sin enkelhet.
 
Man ska inte byta från C till D utan att kontrollmäta kortslutningsströmmen. Det kan vara rent olämpligt med en D10, iof ganska sällan men ändå.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
En möjlighet är att sätta upp ett eller två nya vägguttag och ansluta dom till andra faser.
Finns det trefas matning till brytaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.