I min skrivbordshörna har jag en dator med två skärmar, ett höj-och sänkbart skrivbord och en USB-laddstation. För att undvika standby-förbrukning eller att något står på i onödan har jag kopplat allt till ett grenuttag med strömbrytare och överspänningsskydd.

Problemet är att rätt ofta när jag aktiverar strömbrytaren så går säkringen (16A). Vad jag förstår så beror detta på att startströmen är högre än 16A, och relativt långvarig eller att säkringen inte är trög nog.

1. Finns det någon risk att fortsätta som jag gör nu? Hur länge håller en säkring?
2. Finns det något enkelt och billigt sätt att lösa detta på men samtidigt ha alla enheter bakom en strömbrytare?

De alternativ jag själv kan komma på är:

1. Byta till en trögare säkring. Behövs i så fall en elektriker vilket skulle kosta tusenlappar. Finns det annat man borde passa på att göra i elskåpet samtidigt i så fall?
2. Köpa någon slags UPS eller startströmsbegränsare? Hittade denna: https://www.conrad.se/sv/p/h-tronic-1114730-startstromsbegransare-ip20-2588901.html. Finns det några nackdelar?
3. Grenuttag med inbyggd soft-starter? Hittar dock ingen.
 
Tommty
troligtvis nätagget som laddar upp sig som är startströmen. Dock lite märkligt att även en 16A slår.

Enklast här är att testa vad det är som slår säkringen genom att koppla in 1 sak efter resterande. ex. dra ut kontakten till datorn, slå på grenuttaget och sedan sätt i kontakten till datorn, går säkringen då? om inte, testa på likadant sätt med övriga delar.

Vad har du för nättagg?

Vilka mer delar går denna 16A säkring till? andra uttag eller förbrukare.

Lägenhet?

Vilken typ av säkring, B16, C16 eller proppsäkring?
 
  • Gilla
terrificduct
  • Laddar…
Koppla om hälften av belastningen till ett andra grenuttag och starta inte båda exakt samtidigt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för svar!
Tommty Tommty skrev:
Enklast här är att testa vad det är som slår säkringen genom att koppla in 1 sak efter resterande. ex. dra ut kontakten till datorn, slå på grenuttaget och sedan sätt i kontakten till datorn, går säkringen då? om inte, testa på likadant sätt med övriga delar.
Gjort lite olika tester, men säkringen håller. Som sagt så är det bara ungefär en gång på tio som säkringen går.
Tommty Tommty skrev:
Vad har du för nättagg?
750 W, men Platinum 80+ rating, så bör inte dra speciellt mycket mer.
Tommty Tommty skrev:
Vilken typ av säkring, B16, C16 eller proppsäkring?
Miss av mig, dubbelkollade och ser nu att det är en C10 säkring. Så det handlar om en 10A säkring i en lägenhet med en 20A huvudsäkring, dock så är anläggningen enligt elnätsfakturan på 16A.
Tommty Tommty skrev:
Vilka mer delar går denna 16A säkring till? andra uttag eller förbrukare.
Förutom några LED-lampor så går kyl/frys samt golvvärmen i badrummet (!!) på denna säkring. Detta hade jag missat, har tidigare uppmätt golvvärmen till ca 300 W, så där försvinner 1,3A om termostaten är igång.

Tillbaka då till min ursprungliga fråga - är det rimligt att en 10A säkring inte ska hålla för denna momentana last? Borde jag byta till 16A säkringar? Skulle en startströmsbegränsare lösa problemet? Eller borde jag helt enkelt dra en sladd till ett uttag som ligger på en annan säkring?
 
A
Låter som du har för mycket grejer på samma säkring. Du får väl dela upp det lite bättre på olika grupper.

Det kan eventuellt gå att säkra upp men det behöver kontrolleras. Man brukar normalt inte behöva mer än 10A för vanliga uttag och det brukar heller inte vara draget grövre tråd än 1,5mm2.
 
  • Gilla
terrificduct
  • Laddar…
Se till att du får kyl/frys på egen säkring. Trist om säkringen löser ut när strömmen kommer tillbaka efter strömavbrott och allt går igång samtidigt. Vi fick börja dra ur sladden på laserskrivaren av den anledningen tills vi kunde få grupperna bättre fördelade.

Datorn och skärmarna drar minimalt i standby om den går ner i riktigt strömsparläge. Vi mätte våra och det är inte värt besväret att hålla på och stänga av.
 
Tommty
T terrificduct skrev:
Tack för svar!

Gjort lite olika tester, men säkringen håller. Som sagt så är det bara ungefär en gång på tio som säkringen går.

750 W, men Platinum 80+ rating, så bör inte dra speciellt mycket mer.

Miss av mig, dubbelkollade och ser nu att det är en C10 säkring. Så det handlar om en 10A säkring i en lägenhet med en 20A huvudsäkring, dock så är anläggningen enligt elnätsfakturan på 16A.

Förutom några LED-lampor så går kyl/frys samt golvvärmen i badrummet (!!) på denna säkring. Detta hade jag missat, har tidigare uppmätt golvvärmen till ca 300 W, så där försvinner 1,3A om termostaten är igång.

Tillbaka då till min ursprungliga fråga - är det rimligt att en 10A säkring inte ska hålla för denna momentana last? Borde jag byta till 16A säkringar? Skulle en startströmsbegränsare lösa problemet? Eller borde jag helt enkelt dra en sladd till ett uttag som ligger på en annan säkring?
Då låter det som det är en kombination av olika produkter som orsakar att säkringen löser ut i dessa fall. Exempelvis att kompressorn för kyl och frys går igång samtidigt som du slår igång grenuttaget och kondensatorerna i nätaggregatet laddas upp. Kanske startade värmen till badrummet samtidigt, svårt att säga var det tippar över någonstans utan att mäta.

Är inte ovanligt att detta sker just med mycket switchade elektronikdelar och allt startas samtidigt.

Har liknande när jag slår av ena säkringsgruppen som ligger tungt med 2x Dator, förstärkare, TV; Skärmar. Låter jag gruppen vara av för längre så behöver jag slå på säkringen 2 gånger (första gånger löser den ut direkt jag slår på), andra gången helt fine och rullar tills nästa gång jag slår av säkringen.

16A säkring kanske löser problemet, svårt att säga utan att mäta, Men att byta från 10 till 16 krävs mer än bara säkringsbyte i de flesta fall då kabelarean behöver ökas upp till 2.5mm2 vilket innebär en omtrådning till hela den gruppen som säkringen försörjer. Samtidigt som du troligtvis aldrig kommer hämta igen den kostnaden ekonomiskt kontra att bara låta detta grenuttag vara igång hela tiden.

Så mina förslag är egentligen:
- Gör ingentin
- Fördela mellan 2 olika säkringar om möjligt (inte skarvsladd-från-köket-till-datorrummet typen av lösning)
- Låt 1 last ligga på konstant, exempelvis datorn som troligtvis är den som har störst kondningar.

Har ingen erfarenhet av "mjukstartare" av switchad elektronik så kan inte uttala mig om detta.

Angående att du har 20A huvudsäkring och betalar för 16A är lite risky, kommer nätägaren på dig kan det blir dyrt beroende på hur griniga de är...
 
  • Gilla
terrificduct
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Se till att du får kyl/frys på egen säkring. Trist om säkringen löser ut när strömmen kommer tillbaka efter strömavbrott och allt går igång samtidigt.
Detta skulle väl kräva en elektriker som drar nya kablar ifrån proppskåpet? Pratar som sagt om tusenlappar då. Så länge jag har en strömbrytare vid skrivbordet så är det ingen risk att säkringen löser ut om strömmen kommer tillbaka efter ett strömavbrott, eftersom strömbrytaren alltid är av om jag inte är hemma.
M mrsnhp skrev:
Datorn och skärmarna drar minimalt i standby om den går ner i riktigt strömsparläge. Vi mätte våra och det är inte värt besväret att hålla på och stänga av.
Gjorde en ny mätning nu, och all utrustning tillsammans drar 14W i standby, varav en av skärmarna drar 10W vilket är rätt extremt. Mycket för standby men totalt sett inga pengar. Känns dock onödigt att slösa energi, samt känns tryggare med minskad brandrisk och skydd av dyra komponenter ifrån blixtnedslag.
Tommty Tommty skrev:
inte skarvsladd-från-köket-till-datorrummet typen av lösning
Jag vet inte hur elektrikern som dragit kablarna tänkt, för just nu är en grupp i datorrummet i andra sidan av lägenheten på samma säkring som uttaget direkt bakom kyl/frys i köket.
Tommty Tommty skrev:
Angående att du har 20A huvudsäkring och betalar för 16A är lite risky, kommer nätägaren på dig kan det blir dyrt beroende på hur griniga de är...
Intressant, detta är inget jag gjort utan fanns när jag köpte lägenheten. Är inte heller jag som uppgett 16A till nätägaren utan 16A fanns redan registrerat på anläggningsnumret hos dem. Kan det ha att göra med att byggnaden är gammal och endast har enfas? Kanske är begränsat till 16A i elcentralen i källaren?
 
Misstänker att det blir lite strömrusning när ett antal nätdelar kopplas in samtidigt, har samma symptom när jag har ett antal stationära, skärmar, skrivare m m anslutna i samma rum som skall igång efter ett strömavbrott. Kopplar jag in dem lite pö om pö går det hur bra som helst.
Antagligen ligger du i ditt fall lite närmre gränsen för säkringen i och med att du har en del annat också på den.
Finns ju grendosor som slår på uttagen sekvensiellt med fördröjning men de är gissningsvis ganska dyra, tycker tipset med att ha två dosor som slås på var för sig låter som en enkel kompromiss.
 
@
T terrificduct skrev:
Detta skulle väl kräva en elektriker som drar nya kablar ifrån proppskåpet? Pratar som sagt om tusenlappar då. Så länge jag har en strömbrytare vid skrivbordet så är det ingen risk att säkringen löser ut om strömmen kommer tillbaka efter ett strömavbrott, eftersom strömbrytaren alltid är av om jag inte är hemma.

Gjorde en ny mätning nu, och all utrustning tillsammans drar 14W i standby, varav en av skärmarna drar 10W vilket är rätt extremt. Mycket för standby men totalt sett inga pengar. Känns dock onödigt att slösa energi, samt känns tryggare med minskad brandrisk och skydd av dyra komponenter ifrån blixtnedslag.

Jag vet inte hur elektrikern som dragit kablarna tänkt, för just nu är en grupp i datorrummet i andra sidan av lägenheten på samma säkring som uttaget direkt bakom kyl/frys i köket.

Intressant, detta är inget jag gjort utan fanns när jag köpte lägenheten. Är inte heller jag som uppgett 16A till nätägaren utan 16A fanns redan registrerat på anläggningsnumret hos dem. Kan det ha att göra med att byggnaden är gammal och endast har enfas? Kanske är begränsat till 16A i elcentralen i källaren?
10w för en skärm i standby? Skärmen har väl en på/av knapp? Drar skärmen 10 w då du stängt av skärmen på knappen eller få du bara stängt av datorn?
 
Tommty
T terrificduct skrev:
Detta skulle väl kräva en elektriker som drar nya kablar ifrån proppskåpet? Pratar som sagt om tusenlappar då. Så länge jag har en strömbrytare vid skrivbordet så är det ingen risk att säkringen löser ut om strömmen kommer tillbaka efter ett strömavbrott, eftersom strömbrytaren alltid är av om jag inte är hemma.

Gjorde en ny mätning nu, och all utrustning tillsammans drar 14W i standby, varav en av skärmarna drar 10W vilket är rätt extremt. Mycket för standby men totalt sett inga pengar. Känns dock onödigt att slösa energi, samt känns tryggare med minskad brandrisk och skydd av dyra komponenter ifrån blixtnedslag.

Jag vet inte hur elektrikern som dragit kablarna tänkt, för just nu är en grupp i datorrummet i andra sidan av lägenheten på samma säkring som uttaget direkt bakom kyl/frys i köket.

Intressant, detta är inget jag gjort utan fanns när jag köpte lägenheten. Är inte heller jag som uppgett 16A till nätägaren utan 16A fanns redan registrerat på anläggningsnumret hos dem. Kan det ha att göra med att byggnaden är gammal och endast har enfas? Kanske är begränsat till 16A i elcentralen i källaren?
Ja, att tråda om kostar några tusenlappar.

att en av skärmarna drar 10W i standby lät mycket, troligtvis att energimätaren som inte kan mäta så noggrant på låga laster eller. många billigare effektmätare som man sätter i vägguttaget har svårt för så låga effekter.

men oavsett så 14W i standby kostar lite drygt 250:- om året om dessa produkter står standby 24/7 i 365 dagar med en kostnad på 2kr/kWh. Så det är många år att hämta hem en sådan ändring.

har för mig också att det kom ett krav för några år sedan på 0.5W standby förbrukning.

att kyl/frys går på samma säkring som datorrummet är inte ovanligt på äldre hus och lägenheter, troligtvis byggt före elektronikens tid.

Huvudsäkringen är säkringen som sitter före Elmätaren till din lägenhet, Kan sitta vid ingången till lägenheten eller i en källare, det är denna som bestämmer vad du betalar för i abonnemang.
 
  • Gilla
terrificduct
  • Laddar…
Enkla effektmätare kan mäta extremt mycket fel på elektronikprylar med switchad nätdel. Effektmätaren är gjord för att mäta på prylar som drar en relativt kontinuerlig ström när växelspänningen varierar mellan minus och positiv.

Men en switchad nätdel drar ström i en kort puls varje gång växelspänningen når sitt max, resp min värde. Detta lurar en del effektmätare. Pulsen blir längre när apparaten faktiskt är igång, men i tomgång blir den väldigt kort.

För några år sedan var här en medlem som mätte på sin mobilladdare och hävdade att den drog 7W i tomgång (vilket är orimligt, den borde luktat bränt i så fall). En annan medlem mätte med lite proffsigare utrustning. Som visade 20 milliwatt. Alltså ett mätfel på ca 35 000%.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Sannolikt är det draget 1,5mm² på den gruppen. Som redan skrivits kan du inte säkra upp till 16A utan att dra om. Du kan dock i regel säkra upp till en 13A säkring utan att behöva ändra något annat.

Låter dock intressant att kyl/frys och datorrum går på samma grupp när de ligger så långt från varandra.

Skulle det vara så att två olika matningar går på samma grupp är det en lätt åtgärd att flytta kyl/frys till en egen säkring eller ännu bättre egen PSA

Känner du dig bekväm med att ta bort kapslingen till centralen och skicka en bild på hur just den säkringen är kopplad kan vi enkelt se hur det ligger till 🙂
 
  • Gilla
terrificduct
  • Laddar…
Jakopp Jakopp skrev:
Känner du dig bekväm med att ta bort kapslingen till centralen och skicka en bild på hur just den säkringen är kopplad kan vi enkelt se hur det ligger till 🙂
Vet inte om jag tagit bilder på rätt saker, men det är säkringen jag markerat som 5.

Ytterligare en till datapunkt i mysteriet är att jag nu provat att byta till ett annat grenuttag utan överspänningsskydd och har ännu inte stött på problemet igen. Tidigare så hörde jag nästan alltid ett högt klickade eller sprakande ljud ifrån proppskåpet (tror jag det var), även om säkringen inte gick.

Kan det vara så att grenuttaget utan överspänningsskydd är sämre isolerat och därmed släpper igenom små krypströmmar som laddar upp kondensatorerna över tid, så startströmmen blir lägre? Brytaren på grenuttaget med överspänningsskydd är jäkligt segt/trögt att slå på, vet inte om det hänger ihop med bättre isolering...
 
  • Säkringspanel med svarta kablar och etiketterade säkringsautomater mot vit vägg. Elsäkerhet, installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med automatsäkringar, jordfelsbrytare och etiketterade nummer. Kablar anslutna i ordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.