Jag har säkring som går när jag beslastat uttaget utomhus med motorvärmare eller högtryckstvätt. Om jag tar ett annat uttag fungerar det fint, men det blir omständigt med skarvsladd.
Jag tror att det är 10A, och den försörjer frys i källare, belysning källartrapp, hall med golvvärme.
Vet inte om bilderna säger.
Vad kan jag titta närmare på själv och vad kan jag be elektrikern göra?
Jag tror att det är 10A, och den försörjer frys i källare, belysning källartrapp, hall med golvvärme.
Vet inte om bilderna säger.
Vad kan jag titta närmare på själv och vad kan jag be elektrikern göra?
Du kan använda ett annat uttag eller stänga av golvvärmen, frysen och trappbelysningen. Du kan också försöka lägga frysen på en annan grupp. Du kan också försöka räkna ihop belastningarna på denna grupp om du vet vad golvvärmen drar.
Elektrikern kan dra fram en ny matning till ett eget motorvärmaruttag.
Elektrikern kan dra fram en ny matning till ett eget motorvärmaruttag.
Troligtvis blir det för mycket med golvvärme+motorvärmare. En egen grupp till ett motorvärmaruttag borde lösa problemet.
Lite för mycket belastning på den säkringen , den löser nog rätt snabbt när du kör i gång tvätten , den drar rätt bra i starten .
Ligger värmen på samtidigt som värmaren så blir det nog lite för mycket där med , Det att göra är att mäta amperen på den säkringen när du driftar dina grejer , troligtvis bör en elektriker koppla om så du får en egen säkring till tvätten och värmaren .
Då har du bara en sak att tänka på , inte använda båda samtidigt , 10 amp = 2200W och en värmare drar 500W , kanske en kupevärmare med , då blir det ca 800W till plus annat i huset .och en tvätt drar ca 1500W i starten då kanske du hänger med .
Blev lite för mycket
Ligger värmen på samtidigt som värmaren så blir det nog lite för mycket där med , Det att göra är att mäta amperen på den säkringen när du driftar dina grejer , troligtvis bör en elektriker koppla om så du får en egen säkring till tvätten och värmaren .
Då har du bara en sak att tänka på , inte använda båda samtidigt , 10 amp = 2200W och en värmare drar 500W , kanske en kupevärmare med , då blir det ca 800W till plus annat i huset .och en tvätt drar ca 1500W i starten då kanske du hänger med .
Blev lite för mycket
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 091 inlägg
Det är omöjligt att säga något om du inte har mer exakta uppgifter på effekt hos golvvärme, frys, tvätt, motorvärmare, kupevärmare etc. Spontant låter det som att säkringen bör hålla för detta, så det kan vara fel på den säkringen. Det är ju avgörande för felsökning att veta ifall lasten ligger över eller under gränsen för vad en 10 A dvärg klarar.H Hammarfall skrev:
Tack för alla svar!
Frysen kan jag givetvis flytta på och lamporna är ju sällan igång. Golvvärmen är installerad av tidigare ägaren, vet inte vad den drar, ca 10m2.
Har aldrig kupévärme, och tvätten är en Kärcher k3 med sina 1600W. Förstår att det då kan bli tight med 10A för att driva allt, men tycker att den borde klara frys, golvvärme och motorvärmare. Får testa att stänga av golvvärmen och prova motorvärmaren.
Frysen kan jag givetvis flytta på och lamporna är ju sällan igång. Golvvärmen är installerad av tidigare ägaren, vet inte vad den drar, ca 10m2.
Har aldrig kupévärme, och tvätten är en Kärcher k3 med sina 1600W. Förstår att det då kan bli tight med 10A för att driva allt, men tycker att den borde klara frys, golvvärme och motorvärmare. Får testa att stänga av golvvärmen och prova motorvärmaren.
Det förklarar saken, men tycker väl inte att golvvärmen (500w) och värmaren (500w) ska utlösa säkringen, även om nu frysen skulle dra 300W.
Om nu tvätten behöver det dubbla vid start, räcker ens 10A då?
Om nu tvätten behöver det dubbla vid start, räcker ens 10A då?
Svar nej , inte s,k automatsäkringar C karraktär , finns som D ( maskinmodell ) med men är om jag inte har fel 5ggr så dyr som en C , då är det bättre att om det finns plats sätta in ett element för diazedsäkring och ladda 13 A enligt EU-regler , dom tål mera som tex , startström , men ingen garanti att D klarar det , men troligtvis en diazed ( är en vanlig rund säkring )H Hammarfall skrev:
Det är absolut inte att rekommendera 13A diazed eller en dvärgbrytare typ D. Sannolikt ligger du på överlast och det är inte bra för ledningarna med 13A diazed. Typ D kan fungera men för att uppfylla utlösningsvillkoret behöver sannolikt ledningsdimensionering utföras. Bästa lösningen är en ny gruppledning till uttaget utomhus.J jojo123 skrev:Svar nej , inte s,k automatsäkringar C karraktär , finns som D ( maskinmodell ) med men är om jag inte har fel 5ggr så dyr som en C , då är det bättre att om det finns plats sätta in ett element för diazedsäkring och ladda 13 A enligt EU-regler , dom tål mera som tex , startström , men ingen garanti att D klarar det , men troligtvis en diazed ( är en vanlig rund säkring )
Btw, det är sällan elektrisk golvvärme ligger CC 200mm. Det riskerar rent värmemässigt att ge ett ”randigt” golv. Generellt läggs detta cirka CC 100mm, 10W per meter kabel. Effekten är nog därför närmre 1000W på värmegolvet.
Du kan också byta dvärgbrytaren som kan vara sliten efter många frånkopplingar men då du lastar denna grupp hårt skulle jag rekommendera att du låter elektrikern dra ut en ny grupp på 10A.
Den löser inte direkt. Senast kunde jag tvätta hela bilen ena dagen och säkringen slog av efter halva bilen dagen efter.5 AlmostDwarf skrev:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Aha, men där har du förklaringen i vad som har skrivits ovan. Det är en väldigt hårt belastad grupp.H Hammarfall skrev:
Det bästa tycker jag precis som Johan, att dra ut en ny grupp. Alternativet är att stänga av de andra förbrukarna när du vill belasta det uttaget med en lite högre effekt.
Och att du kunde tvätta den olika lång tid har bara med slumpen att göra.