Satt och diskutera med min kollega efter jordskalvet som var här i skåne och vi ville veta vilket som är säkras vid jordbävning Typ japan eller Kalifornien ( 7-9 richters skalan )

har för mig att jag läst att Trähus rör sig mer så därför är det säkrare men googlade men hittade inga svar


kanske någon här kan hjälpa mig
 
Stålkonstruktion är utan tvekan starkast, men det var ju inte ett av dina alternativ..
 
Vänta lite nu. 9 på Richterskalan brukar få vårt klot att rubba sig i sin omloppsbana. Skalvet som orsakade tsunamikatastrofen var på runt 9. I det läget spelar det liten roll vad man har för hus, ALLT rasar samman. En jordbävning på 9,0 i richterskalan är 1000 gånger kraftigare än en jordbävning med magnituden 7,0 på richterskalan.

I Kalifornien tror myndigheterna att dödstalen kan hållas nere på maximalt fyrsiffriga tal om jordbävningen man väntar på i både Los Angeles och San Francisco inte blir kraftigare än 7,9-8,0. Därefter blir det totalkatastrof, det går inte att bygga hus som håller för mer än så om det skall gå att bo i dem.

Om vi pratar småhus och ser till vad vi har i Sverige så vill jag nog inte bo i en villa med tegeltak om jag skall uppleva kraftiga jordbävningar. Jag tror att hus som levererats i moduler kan vara bra, för de borde rimligen spricka upp där de är hopsatta, men inte rasa samman eftersom varje del är självbärande.
 
Jag har sett något TV-program som också gick ut på att trä är bäst.
Efter att ha tagit isär vissa delar av vårt hus är jag benägen att hålla med. Trä är ju segt och kan böja sig, men det behövs ju en hel del deformation innan det rasar ihop.
 
I något radioprogram i samband med jordskalvet hörde jag en expert som sa att just trähus var bäst på att stå emot jordbävningar. Det gäller också att man har ett så lätt tak som möjligt, så inte det rasar ner ock krossar resten av huset.
 
Det ska blåsa starka stormbyar på västkusten idag på eftermiddagen, kanske läge att slå i ett par sådana där idag då.
 
tompas11 skrev:
Dessutom finns det speciell spik till trähus, som ska klara att hålla ihop det hela på ett bättre sätt än vanlig spik.
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Earthquake nails! Jag stötte på några spikar med ungefär det utseendet när jag plockade bort emballaget på en pelarborr- Jag kan intyga att de satt så ända in i bomben.
 
Fast, som Tokyo och San Fransisco fick erfara i början av förra seklet - så är kanske trähus bra just i jordbävningen - men när sedan tända brasor, köksspisar, gasledningar, elsladdar och annat eldalstrande får fritt fram... då är eldstormen ett faktum.

Och då är nog stenhus/betonghus inte helt lika farliga (givet samma möblemang).
 
Precis, det är inte skaket som är största faran i storstäder det är branden.
Och naturligtvis så har de gasledningar i de städerna som skakar mest .
 
men om man utesluter gas ,brand och diverse efterföljder så är trä hus säkrare för den rör sig mer vid själva skalvet . ingen som har sett några dokument på detta på nätet?
 
Jag skulle nog föredra ett stadigt timmerhus. Borde ju mest hoppa runt på marken som en skokartong. Inget i huset som kan göra att det viker sig och du får en vägg över dig som du kan få i ett betonghus eller lättregelhus.
 
Jag kan tänka mig att höjden och vikten på byggnaden kan ha stor betydelse.
Ett trähus med ett tungt tak av betongtegel borde rimligtvis få större skador än ett hus med ett lätt plåttak, eller :confused:
Amatörfilosof :D
 
Har nog en del med grunden att göra också, trillar ett hus av grunden vid tex krypgrund som ger sig så ligger man nog rätt risigt till. Svenska hus får anses vara av god standard om man jämför med de i USA som i många fall är rena rama korthusen som är snabbt byggda.

Ska man vara säker är nog det bästa en typ av krypgrund där enda markkontakten är via kulor i en parabolformad grop. Detta fungerar ju givetvis inte på höga hus men på låga kåkar är det väldigt effektivt mot horisontella rörelser.

Tror också på trähus som mest hållbara dock finns de ju inte i så höga höjder så jämförelsen haltar ju lite där. Trä är segt (som fan märker man när man ska riva) och det är just den egenskap man önskar.
 
Får jag föreslå det där bergrummet som är till salu i Gävle?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.