Har golvvärme på övervåning och nedervåningen. Har två separata golvvärmefördelare som är "inbyggda" i innervägg. Har inga "färdigkonstruerade" skåp utan snickarna gjorde träluckor ..

trähus med trä mellanbjälklag.

om det skulle bli en läcka i dessa skåpen så finns det just nu inget skydd inbyggt..

Hur säkrar man upp detta?

Först skulle jag vilja våtrumsskydda så att inte vattnet kan tränga ner i bjälklag osv. Räcker en kort stund dock.. Är man bortrest så behöver man ju ett bättre skydd.. Vad finns det för alternativ?

all golvvärme är levererad av LK. (Vet inte om det har någon betydelse)
 
Hej. Du kan själv tillverka en botten i skåpet. Enklast är en träregel av samma djup som väggen. Borra hål i den med samma storlek som golvvärmeröret och med samma CC-mått som fördelaren har.. För bästa resultat behöver du demontera fördelaren och kopplingarna. Anledningen att man säkrar upp med en botten är för att vattnet lätt ska ta sig fram och för att du så tidigt som möjligt ska upptäcka läckan. Men Detta är viktigast egentligen för tappvattenfördelare.. En läcka på tappvattnet är normal mycket allvarligare än läckage på värmerör. Värmesystem har ju som regel en begränsad mänga vatten. Därför kan de ibland tyckas vara överkurs att säkra värmeledningar i den form.. Men om rätt ska vara rätt så visst är de betryggande med att även säkra värmeledningar. Om du vill så kanske jag kan ladda upp en bild på hur jag brukar göra en skåpsbotten.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Jag är intresserad av bilder i alla fall då jag har två fördelare kvar att montera. :)
 
Kommer så fort jag tagit en bild :)
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.