Hej.

Jag bor i villa där huvudsäkringarna är 16A.
Det är ett gammalt skåp med porslinsproppar.
Jag har byggt ett garage/verkstad på 215 m2 som elen ej är dragen till än så för tillfället går det bara en vanlig 3faskabel från proppskåpet ner som får funka som "matarkabel" tills det blir riktig el.
Jag har lite 3fasmaskiner som svetsar, svarv, fräs, kompressor osv och det blir lite för mycket ibland. Man kan ju göra som många gör som har dom gamla skåpen att man byter ut bottnarna mot 25A så håller det lite bättre.. nu får man ju inte det så det gör jag ju såklart inte det.
Men nu till min fråga.
Matarkabeln som kommer från förgreningsskåpet (det som grenar sig till flera hushåll) är säkrad i skåpet med 35A, jag undrar hur man ska gå tillväga för att ta reda på hur och om man kan säkra upp mitt hushålls huvudsäkring till 35A? 25A håller inte heller om man ska köra fler maskiner samtidigt så det är 35A som gäller, minst.
Kräver elbolagen att matarkabeln har större säkring än hushållets huvudsäkring eller räcker det med samma säkring?
Om dom kräver högre säkring hur tar jag reda på om dom då kan säkra upp till nästa nivå i förgreningsskåpet utan annat ingrepp än att byta säkring. Vad jag menar är om inkommande kabel till förgreningsskåpet är tillräckligt grov så att den klarar nästa steg. (Det är bara 2 hushåll från förgreningsskåpet)
Jag vet att jag förmodligen isf får gräva ny grövre kabel från förgreningsskåpet men det är överkomligt då den ligger ca 50 m från huset.
Däremot om matarkabel fram till förgreningsskåpet är för klen så även den isf behöver uppdateras så är inte den här frågan aktuell längre då det handlar om 6-700 m till transformatorskåpet/huset.

Mvh Sven
 
Det finns bara en väg att gå och det är att fråga nätägaren och sedan acceptera det svar som du får. Troligen är det lättare att få ett relevant svar om du ber den som du tänker låta bygga om anläggningen fråga nätägaren då dom "talar samma språk" så att det inte blir nått missförstånd.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
25A håller till betydligt mer än man tror så om du inte ska ha en hel del folk arbetandes samtidigt där så räcker det nog gott.
 
Oavsett hur mycket/lite man vill höja huvudsäkringen så måste man föra en dialog med nätägaren INNAN.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Jo jag vet det håller bra med 25 A men startar kompressorn som är på 7,5 kw samtidigt som jag svetsar på 250-300 A och 35 lysrör med dubbla 58w rör i är på så smäller det nog. Och svarven har en motor på 20kw så när den startar så är det inte mycket som får stå på för att även 25A säkringarna ska ryka, trots YD start. Jag laddar upp bild nu på hur det ser ut i förgreningsskåpet, någon som vet vad det betyder? Jag antar det betyder att man får sätta i 3 × 63A säkringar i varje hushållsgrupp och att jag då i hushållet kan ha huvudsäkringar högst nivån under 63A, alltså 50A. Med förutsättning att matande kabel till hushållet är avsedd för det och att det sitter skåp med gänga 3 osv..

F ö så ringde jag Fortum förut och dom kan/får inte svara på hur mycket dom kan säkra upp i förgreningsskåpet och därmed hur mycket jag kan få till verkstan, utan det måste komma en förfrågan från behörig elektriker för att ens få svar och om det då kommer kosta mig något från Fortum kommer jag få offert på det. Och det kommer det ju givetvis göra för eftersom jag minst ska ha 35A och skåpet på gården är ett upp till 25A skåp så måste dom ju minst komma till förgreningsskåpet och byta säkringar till större och det är väl några tusen bara det.


Tack för alla svar hittills.
Öppet förgreningsskåp med 63A säkringar och kablar märkta med "hushållsgrupp".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förgreningsskåp med etiketterade säkringar på 63A och svarta elkablar anslutna nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Av dina bilder att döma får du ha ny grövre kabel från kabelskåpet och nytt mätarskåp i din ände så det är ju en ganska stor operation redan där. Som sagt lämna in en föranmälan så får du pris från Fortum på deras del och sen via installatören din sida med mätarskåp och vidare från det.
 
Så till nästa fråga☺
Vilken storlek på markkabel ska man använda? Det är ca 50 m från förgreningsskåpet till där skåpet blir. Är det N1XV som är bästa alternativet? Hur tjock ska den vara? Räcker 5g10 till både 35A och 50A eller måste man upp på 5g16?
Det var ju ganska stor skillnad i pris på dessa.
Elektrikern som kommer installera kommer ju givetvis ha sista ordet men det är kul att räkna och fundera lite.
 
Det är inget du behöver fundera över det ligger på Fortums sida, men det kanske blir N1XE-AS 4G25 eller 4G50 där. Du får istället inrikta dig på delarna mot och i verkstaden.
 
Det du även kommer att behöva är att byta mätarskåp till ett 63 A för i "vanliga" får/kan man säkra med max 25 A. Och som GK100 skriver är kabeln mellan serviceskåpet och mätarskåpet nätägarens egendom och problem. Så lösningen är fortfarande att du ber "din" elektriker ta kontakt med nätägaren, han får troligen ett svar per omgående om han ringer, och sedan får du en offert från nätägaren. Om du sedan avstår så är kostnaden max en elektrikertimma.
 
Ok.
Det finns ju något som heter "anslutningsavgift vid nyinstallation" och jag antar att om jag måste lägga ny grövre kabel så går väl det här som det. Såg att för 50/63A så kostade det 48000 om det var inom 400m från närmsta anslutningscentral. Men vad är det som ingår i det för det hittar jag ingen info om. Ingår kabel tex?

Tack för era svar.
 
I anslutningsavgiften ingår kabeln till mätarskåpet. Men beroende på hur det ser ut i just ditt fall så MÅSTE man fråga det kan bli både billigare och dyrare. Som tidigare upprepats flera ggr. kabeln till mätaskåpet är helt nätägarens "problem" och ska inte påverka dig. Det är mätarskåpet och det som kommer efter som är din "huvudvärk".
 
Ok tack för era svar. Då har jag mer kött på benen. Ska skicka in ansökan imorgon via elfirman jag har kontakt med. Så dyker det väl upp en offert så småningom på Fortums del.

Mvh Sven
 
Återkom gärna med svaret.
 
Den SLC63 som sitter i kabelskåpet får det sitta max 63A säkring i. Det är inte heller säkert att kabeln som matar skåpet eller trafon som matar kabelskåpet klarar att du säkrar upp men inget av det är ditt problem. Som du redan kommit fram till så löser sig allt genom att kontakta nätägaren. Efter som de dessutom har nätkoncessionsmonopol så är det bara att gilla läget och betala vad de vill :)

Formellt får du inte heller vara och peta i nätägarens kabelskåp då det inte är tillräckligt med skydd för att lekmän inte ska få ström i sig om de gör fel.
 
Såg ut att vara ganska grova kablar som matar men jag förstår ju att det är fler hushåll som ska ha möjlighet att uttöka lika mycket osv så det är bara invänta svar.
Och det är det jag menar att det bara kan vara aktuellt för mig om inte Fortum måste byta kabel från trafon för då handlar det om så mycket pengar att det är omöljigt. Men förfrågan är lämnad och jag meddelar vad som säger här så snart jag vet, kan tänka mig det finns fler som undrar.

Jo jag vet man inte fått vara och peta i skåpen, så det har jag givetvis inte gjort heller☺
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.