Hej
Vi har i samband med renovering ordnat med omdragning av all el i huset. Centralen sitter i en garderob och jag bad elektrikern att sätta i ett uttag precis vid centralen. Tanken med detta uttag var att enklare kunna ordna med någon slags LED-belysning i garderoben efter vi renoverat den, och kanske ha en batteribackup där och ständigt laddad ficklampa och liknande vid händelse av strömavbrott. Tänker att det är till centralen man går först om strömmen gått, så bra ställe att ha utrustning för strömavbrott oavsett om avbrottet är lokalt eller regionalt...
Elcentral i garderob med nyinstallerat vägguttag och öppen dörr som visar säkringarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag bad om detta uttag var det ungefär detta jag beskrev för elektrikern. Fick mitt uttag och var mycket nöjd. Nu har jag ett annat problem. Jag brygger öl då och då med några vänner. Vi har ett bryggverk som drar 2,5kW. Jag har inga eluttag som är säkrade till högre än 10A (förutom spis, ugn som är svåråtkomliga), vilket gör att säkringen går när man kör bryggverket på full effekt.

Mitt fina uttag vid centralen är säkrat till 10A. Jag antar att det är standard och jag bad ju inte om annat. Nu börjar jag dock fundera på om det inte vore perfekt om detta uttag hade en säkring på 16A istället. Då skulle jag vid behov kunna koppla in bryggverket från detta uttag via en rejälare förlängningskabel. Även andra tillfälliga kraftiga laster skulle ju gå att koppla in där. Skönt att veta att man har ett ordentligt uttag om det skulle behövas.
Elcentral med etikettlista som visar säkringar och kabelarea med märkningar för olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kabelarean är ju som synes bara 1,5mm2, men längden på denna kabel borde ju vara max några decimeter. Finns det något som talar mot att någon kunnig och behörig säkrar upp detta uttag till 16A? Hur stor insats är detta? Är det något som händiga människor till och med väljer att göra på egen hand i en liknande situation? Är inte så kunnig inom el så tänker oavsett vända mig till expertis, men första steget är att fråga här för att veta lite hur omfattande insatsen är, samt om det alls är möjligt.

Tacksam för svar.
 
P Perplexus skrev:
Hej
Vi har i samband med renovering ordnat med omdragning av all el i huset. Centralen sitter i en garderob och jag bad elektrikern att sätta i ett uttag precis vid centralen. Tanken med detta uttag var att enklare kunna ordna med någon slags LED-belysning i garderoben efter vi renoverat den, och kanske ha en batteribackup där och ständigt laddad ficklampa och liknande vid händelse av strömavbrott. Tänker att det är till centralen man går först om strömmen gått, så bra ställe att ha utrustning för strömavbrott oavsett om avbrottet är lokalt eller regionalt...
[bild]
När jag bad om detta uttag var det ungefär detta jag beskrev för elektrikern. Fick mitt uttag och var mycket nöjd. Nu har jag ett annat problem. Jag brygger öl då och då med några vänner. Vi har ett bryggverk som drar 2,5kW. Jag har inga eluttag som är säkrade till högre än 10A (förutom spis, ugn som är svåråtkomliga), vilket gör att säkringen går när man kör bryggverket på full effekt.

Mitt fina uttag vid centralen är säkrat till 10A. Jag antar att det är standard och jag bad ju inte om annat. Nu börjar jag dock fundera på om det inte vore perfekt om detta uttag hade en säkring på 16A istället. Då skulle jag vid behov kunna koppla in bryggverket från detta uttag via en rejälare förlängningskabel. Även andra tillfälliga kraftiga laster skulle ju gå att koppla in där. Skönt att veta att man har ett ordentligt uttag om det skulle behövas.
[bild]
Kabelarean är ju som synes bara 1,5mm2, men längden på denna kabel borde ju vara max några decimeter. Finns det något som talar mot att någon kunnig och behörig säkrar upp detta uttag till 16A? Hur stor insats är detta? Är det något som händiga människor till och med väljer att göra på egen hand i en liknande situation? Är inte så kunnig inom el så tänker oavsett vända mig till expertis, men första steget är att fråga här för att veta lite hur omfattande insatsen är, samt om det alls är möjligt.

Tacksam för svar.
Rent generellt när sträckan är så kort som den är, pluss att det är mantlad kabel så borde det inte vara några problem. Men personligen så hade jag nog ändå satt dit en 13A säkring då jag inte tycker om att säkra 1.5mm2 med 16A.
 
13A klarar en belastning på 2990W
Så att säkra upp till 16A är helt onödigt.
Sedan är inte vanliga uttag de bästa att ta ut höga effekter under längre tid.
 
Enligt gruppförteckningen har du redan ett uttag säkrat med 13 A, micron.
I stället för att ändra på uttaget i garderoben, gör det rätt med en 2,5 mm2 kabel bort till Bryggverket och skippa skarvkabeln. Sätt helst ett blått CEE uttag, de håller bättre än schuckouttag
Protte
 
  • Gilla
Berthramb och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar Berrabus och HSP. Ja 13A skulle ju räcka gott och väl till bryggverket. Hur stor insats är detta? Enkel för en elektriker att byta?

HSP: Det sitter ju uttag för ugn och microkombugn i köket, gömda bakom apparaterna i köksskåpen. Dessa belastar jag mer regelbundet under längre tid. Med de kanske är av annan kaliber än mitt garderobsuttag?
 
prototypen prototypen skrev:
Enligt gruppförteckningen har du redan ett uttag säkrat med 13 A, micron.
I stället för att ändra på uttaget i garderoben, gör det rätt med en 2,5 mm2 kabel bort till Bryggverket och skippa skarvkabeln. Sätt helst ett blått CEE uttag, de håller bättre än schuckouttag
Protte
Tack för svar
Bryggverket är en lös apparat och står undanpackat i normalfallet och används ibland i kök och ibland ute i trädgården, beroende på väderlek och humör hos bryggarna. Det kommer att kopplas in i eluttag oavsett och ibland via förlängningssladd. (När det är möjligt föredrar jag att låta flera liter vatten koka ut i atmosfären istället för att fånga upp det med köksfläkten :) )
 
Se till att ha en "riktig" förlängningssladd av bra kvalité samt minst 3x1,5mm2 och inte längre än nödvändigt. Samt inga extrema längder.

Vanligtuttag för mikro, vattenkokare mm i kök går bra. Korta tider.

Att köra ugn på 16A i schukouttag (vanligt uttag) skulle jag inte göra. Är också ofta korta tider. Men har stött på något uttag där det varit varmgång.
Jag skulle ha använt fullkopplade perilexuttag vid både ugn och häll sedan sett till att ugnen kopplas i stickproppen till en fas som inte används av hällen.
Alternativ anslutningsdosor.

16A och vanliga uttag är inte den bästa lösningen....
 
Redigerat:
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Att bara byta säkring från 10 till 13/16 ampere tar fem minuter (inklusive att öppna/stänga centralen).
Om du vill byta till en 2.5-kvadrats kabel får du lägga på fem-tio minuter till.
Du känner ingen elektriker som kan ta det på vägen hem? Alternativet är ju att du gör det själv, forumet kan säkert hjälpa dig att hålla handen under hela processen :)
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Att bara byta säkring från 10 till 13/16 ampere tar fem minuter (inklusive att öppna/stänga centralen).
Om du vill byta till en 2.5-kvadrats kabel får du lägga på fem-tio minuter till.
Du känner ingen elektriker som kan ta det på vägen hem? Alternativet är ju att du gör det själv, forumet kan säkert hjälpa dig att hålla handen under hela processen :)
Tack för svar. Säkringen i fråga ser ut såhär:

Elektriska säkringar märkta "Hager" på en säkringspanel med beteckningarna MCS 110 C10 och MCS 113 C13.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkring från Hager med modellbeteckningen MCS 110 C10, otydlig bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Uttaget bredvid centralen går helt utan några som helst problem eller regelbrott säkra upp till både 13A och 16A, utan att byta kabel.
Strömvärdet för den kabeln är 19A, och sträckan så kort att det finns öht ingen möjlighet att villkoret för tid till automatisk frånkoppling inte uppfylls (utlösningsvillkoret alltså). Skulle det vara något problem där så är det ett värre problem i precis hela huset, som inte går att ordna med annan åtgärd än att byta elbolagets servisledning.

Sen är det ju sant det där med det lite lätt olämpliga med att kontinuerligt ta ut 13 eller 16A från ett schuko-uttag, de är inte riktigt bra dimensionerade för det, risk för varmgång. Men ett bättre fabrikat är ju bra att ha då i alla fall.

Det är ju inte heller så lämpligt med en massa lösningar med skarvsladd. Men det beror ju lite på hur tillfälligt det är och hur ofta ...

Jag kan inte anföra några starka skäl till att du inte kan säkra upp till 13 eller 16A och köra som du tänkt. Visst kan man göra lite snyggare och bättre lösningar, men frågan är ju vad man tycker det är värt.

Har du förövrigt provat att köra bryggverket på befintlig säkring? 2500W är ju 10,9A nominellt.
Drar bryggaren 2,5kW hela tiden, eller är det något värmeelement som slår till/från ibland?
En C10 ska klara 11,3 A i minst en timme enligt tillverkningsnormen.
Nu ska man ju inte planera för överlast ... men lite pragmatisk kan man kosta på sig att vara ibland. :oops:
 

Bästa svaret

Mikael_L
Det är ju en MCS, dvs quick connect, den där byter alla normalhändiga lätt på några minuter, ty man behöver inte ens lossa någon skena eller nåt, utan bara ledaren som går till bara den säkringen.

Beställ en C13 (MCS 113 - e.nr 21 065 04) på elbutik.se eller köp från något annat ställe.
Och så låter du någon händig i din omgivning hjälpa dig att byta, eller ta lite guidning härifrån om du är osäker men vill prova själv.
Obs, det är auktorisationskrävande jobb, men vi kommer inte skvallra ... :)
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Uttaget bredvid centralen går helt utan några som helst problem eller regelbrott säkra upp till både 13A och 16A, utan att byta kabel.
Strömvärdet för den kabeln är 19A, och sträckan så kort att det finns öht ingen möjlighet att villkoret för tid till automatisk frånkoppling inte uppfylls (utlösningsvillkoret alltså). Skulle det vara något problem där så är det ett värre problem i precis hela huset, som inte går att ordna med annan åtgärd än att byta elbolagets servisledning.

Sen är det ju sant det där med det lite lätt olämpliga med att kontinuerligt ta ut 13 eller 16A från ett schuko-uttag, de är inte riktigt bra dimensionerade för det, risk för varmgång. Men ett bättre fabrikat är ju bra att ha då i alla fall.

Det är ju inte heller så lämpligt med en massa lösningar med skarvsladd. Men det beror ju lite på hur tillfälligt det är och hur ofta ...

Jag kan inte anföra några starka skäl till att du inte kan säkra upp till 13 eller 16A och köra som du tänkt. Visst kan man göra lite snyggare och bättre lösningar, men frågan är ju vad man tycker det är värt.

Har du förövrigt provat att köra bryggverket på befintlig säkring? 2500W är ju 10,9A nominellt.
Drar bryggaren 2,5kW hela tiden, eller är det något värmeelement som slår till/från ibland?
En C10 ska klara 11,3 A i minst en timme enligt tillverkningsnormen.
Nu ska man ju inte planera för överlast ... men lite pragmatisk kan man kosta på sig att vara ibland. :oops:
Hej! Det är just att det är så sällan som gör att det inte är aktuellt med någon mera permanent lösning. Om skarvsladd används blir det en avsedd för dessa laster och så kort som möjligt. Innan jag flyttade till hus bryggde vi hemma hos en av de andra i sällskapet och körde då på 10A porslinssäkring utan problem. Detta var i ett äldre hus med gamla kablar och uttag.

Provade naturligtvis på att köra på full effekt här också men då slog automatsäkringen av. Är väl viss elektronik i verket som också förbrukar, utöver värmeelementet. Det är termostat i verket, mest belastning är under kok, oftast någon timme. Beroende på mängd vätska och omgivningstemperaturen skulle jag uppskatta det till att elementet går fullt 3/4 av den tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.