Hej på er!
Jag var i kontakt med Eon angående nedsäkring av vår fastighet. Idag har vi 35A men vill säkra ner till 20A eftersom det är svindyrt samtidigt som vi inte använder sådana mängder så det krävs 35A.
Jag förstod att man helt enkelt skruvar i 20A säkringar, men är det något annat som måste göras om i samband med en sådan operation? Eller passar 20A säkringar i fästena där det suttit 35A säkringar?
Mvh
 
tommib
Nej, jag tror att du måste byta säkringshållare till D2-gänga.

Edit: detta svar är fel, se nedan för bättre svar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bödde
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, jag tror att du måste byta säkringshållare till D2-gänga.
Kunde tänk mig det...
 
35 A har gänga III så du behöver mellanhylsor och nya passkontakter, men detär något som elektriker fixar för det är bara han som är betrodd att rapportera till EON

Protte
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
tommib
Är det inte lättare att bara byta säkringshållare? Jag tänker att det är mindre förvirrande för nästa brukare av anläggningen. I sammanhanget kan det ju inte vara en allt för stor kostnad.
 
Nja, en del nätägare (men inte alla) nöjer sig med att man sätter i reduceringshylsor och byter passkontakt.
E 2000970
 
Redigerat:
Behövs inte bytas säkringshållare, det finns mellanhylsor, jag har 25A med gänga III
 
tommib
Så svaret blir egentligen: Fråga nätägaren. Det är ändå de som bestämmer. Eller egentligen, fråga någon lokal elektriker som är registrerad hos nätägaren eftersom vederbörande vet vad som gäller.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Du måste anlita en elektrker för det ska göras en installationsanmälan till nätägaren. Den får bara göras av person/företag med behörighet (har jag fått mig berättat). Det materiel som behöver bytas är ingen större kostnad.
 
Om nätägaren godtar reduceringshylsor så kostar grejerna kanske en hundring och jobbet går på 15 minuter + resor och anmälan till nätägaren så totalt kanske 1 eller 2 timmar.
 
Mikael_L
  • Gilla
Bödde
  • Laddar…
Jag har vid några tillfällen fått bygga om 63 A mätarskåp när "bonden" lagt ner djurhållningen och klarade sig med gänga II
 
Tack för alla svar hörrni!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.