Hej. Här satt det tidigare en Pax-fläkt. Nu utkopplad då vi har fixat FTX.

Jag kopplade ur den idag och nu hänger sladdarna ut såhär. Det är i badrummet uppe i taket, strax utanför duschen.

Min pappa är elektriker så han ska koppla ur det elektriska från strömuttaget, men jag tänkte inte så långt innan jag idag tog bort pax-fläkten. Han är på semester i några dagar till och vill helst inte störa.

Hur säkrar jag upp sladdarna, i väntan på honom?
 
  • Eluttag utan skydd med synliga, avskalade elektriska kablar som sticker ut ur väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du några kopplingsklämmor? Annars duger eltejp I några dagar.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
A
Slå av säkringen till att börja med och låt den vara av tills det är åtgärdat.
 
Strömmen är bortkopplad/avstängd hoppas jag?

Jag hade klippt bort den exponerade kopparen och satt på lite eltejp på ändarna och vikt/tryckt upp dom i taket bredvid ledningen.
 
Om du använder tex Wago 221, se då till att använd en per tråd, sätter du alla i samma så blir det kortslutning.
 
  • Gilla
Beskow93
  • Laddar…
Angående frågan om jag har kopplingsklämmor.

Det har jag inte, men inuti Pax-fläkten gick sladdarna in i en sån här. Den ser ut som en kopplingsklämma? Ska jag fästa dem i den?
 
  • Plastklämmor för elektriska anslutningar på träyta, med skruvar och ledningsingångar, grå färg, industrikomponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan du göra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Strömmen är bortkopplad/avstängd hoppas jag?

Jag hade klippt bort den exponerade kopparen och satt på lite eltejp på ändarna och vikt/tryckt upp dom i taket bredvid ledningen.
Jag tänkte släcka säkringen till den, men enligt listan går hela hallen och badrummet på samma säkring, så det går inte.

Har släckt på strömbrytaren såklart, och så tejpat fast den och skrivit en varningslapp om att den inte ska användas...
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det kan du göra.
Vad bra. Blev osäker när du skrev att jag skulle använda en Wago per sladd för att det inte ska bli kortslutning.

Då sätter jag på den. Tack 🙌
 
P peter.linkan skrev:
Jag tänkte släcka säkringen till den, men enligt listan går hela hallen och badrummet på samma säkring, så det går inte.

Har släckt på strömbrytaren såklart, och så tejpat fast den och skrivit en varningslapp om att den inte ska användas...
Du stänger av på säkringen och strömbrytaren, sedan isolerar du ledningarna och lägger undan dom så man inte kan komma åt dom,.
Nu kan du slå på säkringen igen.
 
Spelar det någon roll vilket av "hålen" jag sätter in blå, grå och svart kabel i? Minns inte hur de satt. Det finns tre sladdar men plats för fyra.
 
D Dilato skrev:
Du stänger av på säkringen och strömbrytaren, sedan isolerar du ledningarna och lägger undan dom så man inte kan komma åt dom,.
Nu kan du slå på säkringen igen.
Bra tips. Har släckt säkringen nu :)
 
P peter.linkan skrev:
Spelar det någon roll vilket av "hålen" jag sätter in blå, grå och svart kabel i? Minns inte hur de satt. Det finns tre sladdar men plats för fyra.
Nej det spelar ingen roll.
Det är 4 helt separerade hål utan kontakt sinsemellan.
 
D Dilato skrev:
Nej det spelar ingen roll.
Tack! Då är det säkert nu. Tack igen Byggahus :D
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.