Rörande säkerhet, är det något speciellt man ska tänka på när man beställer ytterdörrar till huset?
 
:) om du inte har några fönster eller andra dörrar ut på nedervåningen ;) förstår jag inte varför alla (utom jag) satsar på dyrbar ytterdörr ... Jag har glasdörr som ytterdörr då det är fyra dörrar på nedervåningen - kombinerat med fyra fasta stora fönster. Dessutom samtliga med Assalås och larm. Om man vill ta sig in kan banditen välja vilken dörr eller vilket fönster han vill ...
 
Jag funderade på att sätta lås både på insidan och utsidan av ytterdörr, altandörr och lås på insidan av fönster. Tjuvar gillar inte att ta sig ut och in genom trasiga fönsterrutor och att bära saker genom dem är nog knappast ett alternativ. Därför tror jag denna lösningen i kmbination med larm skulle kunna fungera även med stora fönster som går att slå in.

Däremot vet jag inte vilka dörrar/lås som är säkra. Kan de bryta upp dörren spelar det ju ingen roll att jag har investerat i lås överallt. Tips?
 
LÅs inte in dej för väl, du måste snabbt kunna ta dej ut om det skulle börja brinna! Våra kompositfönster ska visst vara svåra att "bryta" upp.
/Ulle
 
Tanken är att det bara ska vara låst från insidan när vi är bortresta.
 
:) låst från insidan när vi är bortresta??? :) ;D ;) ... klockrent
 
Inte dumt alls faktiskt! Om nu någon tar sig in den obekväma fönstervägen kan de inte spatsera ut fullastade genom en olåst dörr, utan får snällt krångla genom fönstret tillbaka oxå! Vi har ett sånt lås på dörren, men det får aldrig vara låst när man är hemma! Men på fönster måste det bli konstigt, om du inte alltid har nycklar i när du är hemma...och springer runt och plockar ur dem varje gång du ska iväg :-??
/U
 
norrlandshus_sthlm skrev:
:) låst från insidan när vi är bortresta??? :) ;D ;) ... klockrent
Du förstår vad jag menar. Fönstrena går bara att låsa frå¨n insidan, så man låser allt utom ytterdörren från insidan när man reser bort.


Misse_o_Mojje skrev:
Inte dumt alls faktiskt! Om nu någon tar sig in den obekväma fönstervägen kan de inte spatsera ut fullastade genom en olåst dörr, utan får snällt krångla genom fönstret tillbaka oxå! Vi har ett sånt lås på dörren, men det får aldrig vara låst när man är hemma! Men på fönster måste det bli konstigt, om du inte alltid har nycklar i när du är hemma...och springer runt och plockar ur dem varje gång du ska iväg :-??
/U
Det är samma nycklar till alla lås, så innan man åker bort låser man fönstrena med en nyckel och låser upp alla när man kommer tillbaka. Borde inte vara några problem.
 
Den kista som gäller idag är ASSA 2002, den har en hakregel som fälls ut från dörren och som sedan hakar fast i dörrkarmen. Som låscylinder så kan man välja mellan ASSA Twin eller Kaba. Kabas nya nyckelsystem är extremt säkert... det finns knappt någon som kan tillverka nyckeln och några klackbarer lär inte göra det den närmsta tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.