Hej!

Har i dagsläget ett gammalt hus på ca 100kvm med proppcentral. Huset skall byggas ut ca 80kvm och då ska vi även passa på att byta ut all el inkl centralen såklart

Tänkte bara fråga om detta kan vara en rimlig gruppfördelning eller om man ska gå upp till en säkring per rum? Eller är det något jag missat?

BV

16A Ugn
16A Spishäll
10A Diskmaskin
10A Kyl
10A Frys
10A Micro
10A Kök - Uttag/Belysning
10A Sovrum 1/Matplats
10A Badrum
10A Entre/Förråd
10A Hall/Vardagsrum

ÖV

10A Tvättmaskin
10A Torktumlare
10A Badrum - Uttag/Belysning
10A Trapp/Allrum
10A Förråd/Sovrum 2
10A Sovrum 3/Sovrum 4
 
Utomhus-uttag (både schuko och trefas)? Fasadbelysning? Värmeanläggning?
 
Man brukar oftast ha en trefas 16A-grupp till Ugn/spishäll, om ni ska ha en induktionshäll vill den oftast ha 2x16A matning.
Kyl och frys kan ju gå på samma grupp, så mycket ström drar de inte, eller vill ni ha någon sorts redundans?
 
Glömde tillägga att vi har en central nere i källaren också där VP sitter samt därifrån dras det till utomhusuttag.

Med fasadbelysningen hade jag missat!

Tanken med separat för kyl/frys är väl lite redundans, om den ena skulle paja och lösa säkringen så fungerar fortfarande den andra. Tanken är att ev ha 2st delade kyl/frys. Men det kanske är överdrivet?

Det ska vara en induktionshäll, skrev kanske lite otydligt, men hade tänkt dra 3fas fram till hällen
 
Ett tips är att ha uttag i köket på minst två olika grupper. Förr eller senare används tex kaffebryggare och vattenkokare samtidigt och då blir det problem annars. Själv kör jag kyl/frys på samma grupp, men har du möjligheten att ändå dra fram dubbla så varför inte? Är väl en smaksak vad man tror om sannolikheten för ett fel som löser säkringen.
 
Det är bra att dela upp tex vardagsrum med två olika säkringar så det inte blir mörkt i hela rummet om säkringen går.
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.