Är det OK att säkra upp 1,5 mm² EKLK med 13A eller gäller det endast FK i rör?

Anledningen är att nu när den svenska sommaren är är här är det dags att sätta upp nya värmare på altanen.
Jag har en tvåfasgrupp dragen till altanen men skulle inte vilja nyttja båda faserna till dom två 1200W Alf värmarna jag kommer att skruva på väggen utan behålla den andra fasen till ett uttag som kan användas för en tredje 1800W Alf'en som har stativ och är flyttbar.
2400W på en 10A säkring ligger på gränsen men med en 13A bör det värma på utan avbrott men helst inte i kabeln.

Andra alternativet är att dra om med 2,5 mm² EKLK men går det att undvika vore det att föredra.
 
Ja, en klamrad eller infälld EKLK 1,5 mm2 kan belastas med 14 A.

Det finns dock andra hänsyn såsom utlösningsvillkoret, men är kabeln kort och du har jordfelsbrytare så är det sannolikt OK.
 
Jag skulle vilja svara att generellt är det INTE ok det kan vara det men det måste man räkna på.
OCH för att klara 2400 W under längre tid räcker det med 10 A utan problem, så du har ingen anledning att byta till 13 A.
 
Tack för snabba svar.
Kort kabel, ca 10m och JFB finns.
Då kör jag båda på en fas till en början, skulle säkringen börja lösa får jag se över installationen.
 
Skulle det mot förmodan lösa ut säkringen kan du med största säkerhet byta till 13A. Ditt fall är ett sånt där man inte behöver tassa kring frågan på det sätt vi ofta gör här i forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.