Håller på med yttervägg i badrum, men lite osäker på hur långt ner jag ska låta plywooden gå, då dom verkar ha höjt gjutingen lite över nederkanten på syllen. Min skiva i fotot går till 10 mm ovanför nederkant på syllen, men gjutningen som har ok fall och bara behöver kompletteras kommer gå emot plywoodskivan. Antar det inte är optimalt och att skivan då kunna suga upp fukt ur gjutningen?

Trävägg möter klinkergolv, rör längs väggen, röd linje markerar brytning, ojämn skarv, möjlig fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



från sidan ser det ut ungefär sånt här:

Sektion av väggkonstruktion med syll, reglar, plywood och betonggjutning. Enkel, schematisk illustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jag kan ju omöjligt höja plywoodskivan ovanför syllen? Kan jag gjuta upp mot plywooden? Ska ha installationsvägg + tätskikt innanför detta.Ska jag lägga byggplast runt nederkanten på skivan?

Går det förstå min fråga?
 
KJD KJD skrev:
Håller på med yttervägg i badrum, men lite osäker på hur långt ner jag ska låta plywooden gå, då dom verkar ha höjt gjutingen lite över nederkanten på syllen. Min skiva i fotot går till 10 mm ovanför nederkant på syllen, men gjutningen som har ok fall och bara behöver kompletteras kommer gå emot plywoodskivan. Antar det inte är optimalt och att skivan då kunna suga upp fukt ur gjutningen?

[bild]


från sidan ser det ut ungefär sånt här:

[bild]
jag kan ju omöjligt höja plywoodskivan ovanför syllen? Kan jag gjuta upp mot plywooden? Ska ha installationsvägg + tätskikt innanför detta.Ska jag lägga byggplast runt nederkanten på skivan?

Går det förstå min
Sätt plywooden då så långt ner det går med lite mellanrum, sen på med gips som står på betongen, så kan du mjukfoga mot gipsen så det blir tätt, då kan du ju komplettera med flytspackel sen utan att det kommer åt plywooden.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Störstmjölken Norrbottenssnickare skrev:
Sätt plywooden då så långt ner det går med lite mellanrum, sen på med gips som står på betongen, så kan du mjukfoga mot gipsen så det blir tätt, då kan du ju komplettera med flytspackel sen utan att det kommer åt plywooden.
Störstmjölken Norrbottenssnickare skrev:
Sätt plywooden då så långt ner det går med lite mellanrum, sen på med gips som står på betongen, så kan du mjukfoga mot gipsen så det blir tätt, då kan du ju komplettera med flytspackel sen utan att det kommer åt plywooden.
Störstmjölken Norrbottenssnickare skrev:
Sätt plywooden då så långt ner det går med lite mellanrum, sen på med gips som står på betongen, så kan du mjukfoga mot gipsen så det blir tätt, då kan du ju komplettera med flytspackel sen utan att det kommer åt plywooden.
Störstmjölken Norrbottenssnickare skrev:
Sätt plywooden då så långt ner det går med lite mellanrum, sen på med gips som står på betongen, så kan du mjukfoga mot gipsen så det blir tätt, då kan du ju komplettera med flytspackel sen utan att det kommer åt plywooden.
Ja det kanske funkar, kanske ska man vika in lite byggplast också under skivan också så har man helgarderat sig. Tänkte om jag hade tänkt hel fel och behövde kapa skivan högre upp och kortla mer ovanpå syllregeln.
Tack för snabbt svar
 
KJD KJD skrev:
Ja det kanske funkar, kanske ska man vika in lite byggplast också under skivan också så har man helgarderat sig. Tänkte om jag hade tänkt hel fel och behövde kapa skivan högre upp och kortla mer ovanpå syllregeln.
Tack för snabbt svar
Det kan du ju göra om det inte går att komma åt att skruva i syllen
KJD KJD skrev:
Ja det kanske funkar, kanske ska man vika in lite byggplast också under skivan också så har man helgarderat sig. Tänkte om jag hade tänkt hel fel och behövde kapa skivan högre upp och kortla mer ovanpå syllregeln.
Tack för snabbt svar
Absolut!
Har du bara 5-10mm mellanrum ner till betongen och fortfarande kan skruva skivan i syllen är det lugnt, men annars absolut, bara kottla i och skruva högre upp
 
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.