Håller på och planerar nya elcentraler i ett hus på landet och har en del funderingar.

Första tanken var att säkra upp rubbet med en 300mA JFB för brandskydd och sen har 2-3 30mA JFB för selektivitet i övrigt.

Efter en diskussion med elektrikern uppstod dock tveksamheten till om en 300mA klarar sig vid åska osv. Är det någon som har en uppfattning om hur störningskänsliga 300mA JFB är. Känns ju som att det är mindre risk att en sådan löser ut än t.ex. 30mA, men det kanske inte är någon större skillnad rent praktiskt.

Anledningen till frågan är att det är ganska gott om åska härikring sommartid, vilket för oss in på frågan om man kanske skulle investera i överspänningsskydd och vad detta i så fall skulle kunna kosta. Vad jag förstår så måste man sätta in skydd i 3 steg (nivå 1-3). Hittills har vi kört med vanliga överspänningsskydd som kopplas direkt i vägguttaget (Belkin) och dessa har klarat allt hittills, vad vinner man på att sätta in riktiga överspänningsskydd och är kostnaden motiverad?

Slutligen ytterligare en JFB-fråga. Om man har en central som är skyddad med en 30mA JFB, finns det då någon anledning till att ha något ytterligare skydd för el till ett badrum. T.ex. att komplettera med en ännu känsligare JFB, en personskyddsautomat eller något annat? Eller är det bara overkill?
 
Ahh, ja det talar väl för en personskyddsautomat på 10A / 10mA.
 
Jag ger mig på åskskyddsbiten. Det du vinner med "riktiga" åskskydd är tolerans mot kraftigare/närmare träffar. Normalt brukar man ha ett grovskydd som man sätter i fasadmätarskåpet eller om man kan på en mätarstolpe. Detta skydd ska ta de riktigt elaka träffarna och här pratar vi med rejält med effekt att hantera. Efter detta ha man ett mellanskydd som snyggar till det hela ytterligare. Detta sktdd sätter man vanligen vid centralen. Tredje nivån är finskydd av den typ du redan använder. De kan hantera mindre åsksmällar på hyggligt långt avstånd men de kan inte hantera några större energimängder
 
Ok, jag förstår ju i grund och botten att det är säkrare att skydda i båda dessa steg, men det låter som en ganska duktig investering. Har du något begrepp om vad skydd 1 respektive 2 skulle kunna kosta.

Skydd 3 som vi redan har kostar några hundralappar och Belkin garanterar att ansluten utrustning håller (pristak på 500,000 eller något).
 
Ca 3-5000 spänn styck. Själv bor jag sist på ledningen, men tänker skippa grovskyddet eftersom kraftbolaget lovat gräva ner ledningarna inom två år. Kolla med ditt bolag när dom kommer att göra samma. Dom är ju tvingade i lag efter Gudrun.
 
Ingen som har någon form av svar på frågan om en 300mA JFB är mindre eller lika känslig för störningar såsom åska.

Det verkar ju annars logiskt att man har en 300mA JFB på störningskänslig utrustning såsom kyl och frys...
 
300mA jordfelsbytare är för skydd av fastighet.
30mA är för personskydd.
 
Jo det vet jag, men frågan är vad man ska ha om man är rädd för att åskan slår ut JFB. Om risken är lika stor med en 300mA så är ju enda alternativet att lämna gruppen oskyddad.
 
Sätt transientskydd och överspänningsskydd så skyddar du
hela utrustningen mot åska. Jordfelsbrytarna skyddar dig och ditt hus.
 
Sökarn
Vad kostar det ungefär?
 
det ger också ett godtagbart skydd om man endast monterar grovskydd i den fasta installationen, och sen använder ett finskydd av bra kvalite som klarar de något högre restspänningar som grovskyddet lämnar.
det har en elektriker berättat för mig och jag har själv gjort så i min installation, fast nu har 2 av mina 3 grovskydd i centralen pajat, jag vet inte om det var förra veckans åskväder som orsakade det eller om det hände tidigare, jag har inte tittat på dem på ett tag, men elektroniken har klarat sig iallafall, och grendosorna med finskyddet verkar fungera (för de ska väl bryta strömtillförseln när det inbyggda skyddet löser ut??)
 
Brukar sätta kombinerad grov/mellanskydd i vanliga bostadsinstallationer.
 
Sökarn skrev:
Vad kostar det ungefär?
6-10 tusen kronor cirkus
 
Det finns 300mA jordfelsbrytare som automatiskt provar att slå till en gång efter en stund. Jag har aldrig sett sådana i Sverige och definitivt aldrig i villor. I industrin kanske de förekommer. De är säkert ordentligt dyra, de måste ju vara "smarta".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.