VVB sitter några meter ifrån avloppsbrunnen som befinner sig mitt på golvet. Har en slang liggandes på golvet dit men den är i vägen och man snubblar på den. Vill inte ha hink under som man glömmer tömma då vi är i huset oregelbundna tider.
Skulle man kunna dra en slang/rör från övertrycksventilen på VVB ner till avloppsröret till höger i bild? Alltså borra, gänga och sätta dit en anslutning, antingen till kopparrör upp till VVB med slangbit sista biten in till ventilen så man kan koppla bort när man tömmer den på hösten? Ev tömma den genom samma rör/slang fast man inte ser vattenflödet på samma sätt eftersom den går direkt in i avloppet.
Funkar det att borra och gänga in en anslutning i gjutjärnsrör? Täta med lin?

Har redan gjort det i rensluckan med länspump (grundvattnet går upp högt under huset) samt avlopp från tvättmaskin, som ni ser. Men jag vill ha lite fall på vattnet från övertrycksventilen.

Åsikter?
 
  • Varmvattenberedare med rör och en rosa hink på betonggolv nära avloppsbrunnen och gjutjärnsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, detta tror jag inte på. Den tidigare borrningen verkar du ha gjort i ett plant lock (rensluckan), det är något helt annat än att borra i ett rör. Röret är ju runt. Dessutom är jag inte säker på att luckan är i gjutjärn, är den inte i någon variant av stålplåt? Gjutjärn är ökänt svårbearbetat pga sin skörhet och jag hade inte litat på att jag lyckades både borra ett hål utan att det flisade sig lite i någon kant och sedan fick gängtappen att sätta sig rakt och bra i ett hål på en rundad yta.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Om man slipar till en liten plan yta då? Det behöver ju inte vara något grovt rör. Skulle ju kunna räcka med 8-10 mm...?
 
Skvallerröret från en säkerhetsventil får aldrig gå uppåt, utan det ska alltid vala fall på röret.
Röret ska heller aldrig gå direkt in i avloppet utan ska sluta "utanför".

Man ska kunna se vattnet rinna/droppa från röret.

Skvallerröret får aldrig vara mindre än anslutningen till säkerhetsventilen.

Detta för att säkerställa så att inte skvallerröret stryper flödet från säkerhetsventilen.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Morbrorkarljohan Morbrorkarljohan skrev:
Varför får det aldrig gå uppåt?
Läs Dempas inlägg en gång till, sista meningen.
 
Ok, jag är med på reglerna. Men det kommer ju aldrig speciellt mycket vatten från ventilen. I praktiken borde det gå med både rör uppåt och mindre dimension på rör...?
 
Rickard.
Står det vatten kvar i rören mot säkerhetsventilen kommer du få byta den ofta... dom tål inte vatten, avlagringar osv på fel sida.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
En kollegas hus fick anmärkning av försäkringsbolaget vid en besiktning för att avrinningen inte gick till golvbrunnen. Deras förslag på lösning var att borra hål i bottenplattan och leda ner vattnet I makadamen under.
Låter väl sådär, men det var ju försäkringsbolaget förslag...

/Höghus
 
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Morbrorkarljohan Morbrorkarljohan skrev:
Ok, jag är med på reglerna. Men det kommer ju aldrig speciellt mycket vatten från ventilen. I praktiken borde det gå med både rör uppåt och mindre dimension på rör...?
Normalt gör det inte det, men det är en säkerhetsfunktion och då är det rätt dumt att inte följa de regler som finns av många anledningar.

Om tex. din vvb går sönder så du får trycket från tappvattnet ut i radiatorsystemet som inte med säkerhet klarar det trycket. Har du då (delvis) blockerat skvallerröret riskerar du skador på ditt radiatorsystem och vattenläckor.

Men du gör som du vill, nu har du fått lite åsikter.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
H
Höghus Höghus skrev:
En kollegas hus fick anmärkning av försäkringsbolaget vid en besiktning för att avrinningen inte gick till golvbrunnen. Deras förslag på lösning var att borra hål i bottenplattan och leda ner vattnet I makadamen under.
Låter väl sådär, men det var ju försäkringsbolaget förslag...

/Höghus
Har man ingen golvbrunn att leda vattnet till särkerhetsventilen för vvb så kan man sätta ett speciellt expantionskärl på den ledningen i stället efter säkerhetsventilen.
 
H H-Thomasson skrev:
Har man ingen golvbrunn att leda vattnet till särkerhetsventilen för vvb så kan man sätta ett speciellt expantionskärl på den ledningen i stället efter säkerhetsventilen.
Vart tar vattnet vägen då?

/Höghus
 
H H-Thomasson skrev:
Har man ingen golvbrunn att leda vattnet till särkerhetsventilen för vvb så kan man sätta ett speciellt expantionskärl på den ledningen i stället efter säkerhetsventilen.
Ja det finns expansionskärl som får sättas på kallvattenledning, tex mellan VVBn och backventilen på inkommande kallvatten till VVBn. Men expansionskärlet ersätter inte säkerhetsventilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.