Jag arbetar för en välgörenhetsorganisation som samlar in prylar och säljer i butik. Vi får in en mängd armaturer (tak, bord, golv och vägg) som vi säljer vidare, men skulle först vilja kolla att de inte är farliga.

Jordade elprylar kollar vi med en jordfelsbrytare, men hur göra med ojordade armaturer? Om armaturen är i trä och lampan i armaturen lyser anser vi att den är OK och säljer den. Om proppen går slänger vi armaturen, eller klipper först av sladden och säljer.

Vad gäller metallarmaturer, kan vi då göra som när man tankar flygplan och båtar: Först jorda metallen med en krokodil- eller batteriklämma och kabel till jordanslutningarna i ett jordat vägguttag (stiften är borttagna ur stickproppen) och sedan kolla med jordfelsbrytaren?
 
Om ni endast gör en funktionskontroll så innebär det att lamporna har sin ursprungliga konstruktion, vilket tillåter att ni säljer dem utan CE-märkning.

Dock faller alla klass 0-lampor bort, de med rund ojordat stickpropp. Dessa får inte användas längre och får inte säljas. Det är endast dubbelisolerade lampor som får säljas, de med en platt ojordad stickpropp.

Ni måste ha denna skillnad klar för er, plus naturligtvis skyddsjordade lampor. Tänk på att stickproppen kan vara bytt så det är inte alltid så lätt att veta vad det ursprungligen är för slags lampa.

Dubbelisolerade lampor är ju lite svåra att prova. Här är det nog inspektion som gäller i första hand, att kabeln är hel, strömbrytaren hel och lampsockeln hel.

För skyddsjordade lampor är JFBn ett bra sätt att testa på. Hänger dock inte med på din testmetod. Den kanske används för ojordade lampor i metall? Dessa lampor ska som sagt slängas, inte säljas.

Om ni bygger om lampor kommer det hela i en ny dager, då är det en ny produkt som ska CE-märkas. I detta fall lär kan kunna sälja lampan utan stickpropp, med skicket "trasig", plus ett erbjudande att laga den, efter att den sålts.

http://www.byggahus.se/forum/el/227910-renovera-lampor-vad-ar-tillatet-som-lekman.html

PS. Bör lägga till ett "jag tror" ang CE-märkning och försäljning.
 
Om ni testar med jordfelsbrytarmetoden, då bör kontakten vändas en gång under testet eftersom felet kan vara ett litet överslag som bara märks när det är 230 v vid felstället.

Skall verkligen alla klass 0 tas ur drift eller gäller det bara nyförsäljning. Ett förbjud innebär att alla äldre golvlampor i metall måste slängas eller byggas om. Om man skall följa regelverket.

Klass 1 och klass 0 har ungefär samma elsäkerhet i lokaler med ojordade vägguttag, så klass 0 blir först ett problem när rummet är försett med jordade uttag.

Det verkar lite konstigt eftersom vi inte har haft retroaktiv lagstiftning i Sverige.
 
Redigerat:
Mikael_L
Tobbe_3 skrev:
Det verkar lite konstigt eftersom vi inte har haft retroaktiv lagstiftning i Sverige.
Det stämmer nog inte helt. Straffrätten (t.ex. brottsbalken) är skyddad mot retroaktvitet, dvs ett brott begånget innan det fanns lag mot det brottet är ej åtalbart.

Men sen är det betydligt mer flytande.

Lagar inom elområdet har dock inte haft något, eller åtminstone väldigt lite retroaktiva inslag såvitt jag förstått.
Så där håller jag med dig, och undrar över samma sak som dig. :)
 
Mikael_L
Alti skrev:
Jag arbetar för en välgörenhetsorganisation som samlar in prylar och säljer i butik. Vi får in en mängd armaturer (tak, bord, golv och vägg) som vi säljer vidare, men skulle först vilja kolla att de inte är farliga.

Jordade elprylar kollar vi med en jordfelsbrytare, men hur göra med ojordade armaturer? Om armaturen är i trä och lampan i armaturen lyser anser vi att den är OK och säljer den. Om proppen går slänger vi armaturen, eller klipper först av sladden och säljer.

Vad gäller metallarmaturer, kan vi då göra som när man tankar flygplan och båtar: Först jorda metallen med en krokodil- eller batteriklämma och kabel till jordanslutningarna i ett jordat vägguttag (stiften är borttagna ur stickproppen) och sedan kolla med jordfelsbrytaren?
Om ni verkligen vill hålla er med en mycket god säkerhetsmarginal tycker jag att ni faktiskt köper er en megger och testar allt innan försäljning på 1000V-området.

T.ex:
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/specialinstrument/uni-t-ut532-p48279
ev denna, fast den är onödigt komplicerad + finessrik för ert bruk.
http://www.kjell.com/sortiment/el/v...uni-t-ut593-p48392#ProductDetailedInformation


Jag tror forumet gärna kommer bistå med lite handledning över lämplig testprocedur, om ni väljer denna lösning. :)
 
  • Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Om ni testar med jordfelsbrytarmetoden, då bör kontakten vändas en gång under testet eftersom felet kan vara ett litet överslag som bara märks när det är 230 v vid felstället.

Skall verkligen alla klass 0 tas ur drift eller gäller det bara nyförsäljning. Ett förbjud innebär att alla äldre golvlampor i metall måste slängas eller byggas om. Om man skall följa regelverket.

Klass 1 och klass 0 har ungefär samma elsäkerhet i lokaler med ojordade vägguttag, så klass 0 blir först ett problem när rummet är försett med jordade uttag.

Det verkar lite konstigt eftersom vi inte har haft retroaktiv lagstiftning i Sverige.
Bra tips ang JFB.

Klass 0-apparater får inte säljas. Reglerna säger något i stil med att de "får inte förekomma". Men man får använda befintliga lampor i ett befintligt ojordat rum.

Rent tekniskt skulle man inte behöva dissa dessa lampor då de uppfyller säkerhetskraven i ojordade rum. Men det är mycket enklare med ett totalförbud än att försöka förklara villkoren för hur de får användas, speciellt över disk. Risken är för stor att nåt pucko sätter dit en jordad stickpropp pga att den gamla inte passar.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Gamla lampor utgör faktiskt en ganska stor risk.

Min Hustru har köpt ett par dussin på Blocket och jag har testat och renoverat dem.

Visuell inspektion, ofta nya ledningar och alltid testning med Megger (1000V). Eftersom vi har torra rum, JFB i huset och jag "vet" vad jag gör så klipper jag de ojordade stickpropparna och sätter dit jordade.

Så det är lungt, eller hur?

ICKE

Två gånger har JFB löst ut pga av överledning, och en gång fick jag personligen en rejäl kyss från hand till hand (lampa till element). Strömbrytaren hade havererat och ett kontaktbleck gjorde kontakt med metallhöljet.

Gör som Bo säger. Släng de gamla lamporna istf att sälja dem.

Speciellt om ni sysslar med välgörenhet. Det är en välgärning om något.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Klass 0 har väl varit bannlysta i tjugo år vad gäller nyförsäljning. Det finns också rena riskkonstruktioner med dåligt utformade leder där kabeln går igenom, dessa klenoder skall definitivt kasseras.

En sak att se upp med på loppis är att det kan komma in produkter från marknder som hade låga elsäkerhetskrav. Med en stor andel utlandsfödda personer är risken uppenbar att man har fått grejer från sina hemländer. Dessa produkter har aldrig varit godkända i Sverige. Man kan tänka sig produkter för 110 v som har byggts om ofullständigt för att ''funka''.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Risken är för stor att nåt pucko sätter dit en jordad stickpropp pga att den gamla inte passar.
:surprised:

Do snacka om mig ..? jaja ...?


(Men bara för eget bruk, sådana modd här har aldrig kommit på avvägar till tredje person.)
 
Vi kan säga att det är ok om lampan är dubbelisolerad ;)
 
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Vi kan säga att det är ok om lampan är dubbelisolerad ;)
Jag har nog ett ganska brett spektra av försyndelser av detta slag, begånget under många års tid.
Jag har bl.a. korta skarvsladdar med klass 0 hona och schuko hane, samt klass II (euro) hane och schuko hona, helt regelvidriga.

Sen har det säkert bytts kontakt, eller filat/täljts på kontakten på diverse apparater under åren.

Nu har jag sådär sent om sider i livet alltmer börjat förstå riskerna och börjar helt enkelt kasta alltfler gamla elektriska lampor/appareter.

Men denna Elektro helios brödrost ska jag nog spara - ett tag till. :)
 
  • brodrost.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
Ett problem som kan vara värre på loppis än gamla lampor är olika antika värmeapparater som både kan utgöra en stor elfara samt brandfara. Den typen apparater är ännu viktigare att skrota innan dom orskar en storbrand.

På jordade apparater kan det finns även ett allvarligt men osynligt fel. Det är brott på skyddsjordsledaren, detta fel kan endast upptäckas genom ett kontinuetetstest av skyddsledaren mellan apparathöljet och stickkontakten. En meggning ( isolationsprov ) kommer inte att visa på något fel snarare tvärtom. Det provet är extra viktigt på apparater som skall användas utomhus, kök, tvättstugor m.m.

Med det felet kan apparatern fungera felfritt. Då kan den även fortsätta att '' fungera'' med ett isolationsfel.
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
Jag skall försöka förmå min chef att investera i en megger, och tar gärna emot råd från forumet om hur jag skall gå vidare. Så här ser mina egna tankar ut:

- Om jag förstår saken rätt skall meggern kopplas till båda polerna på stickkontakten, och mäter då isoleringen mellan kablarna in i lamphållaren.

- Men kan den också kopplas till metallchassit och därefter till vardera polen för att kolla isoleringen mot chassit?

- Jordledningen skall mätas med resistansmeter mellan chassit och jordkontakten i stickproppen. Om föremålet är ojordat utgår denna mätning, men meg-mätning mellan chassi och poler borde göra samma nytta.

- Ojordade golv- och vägglampor måste inspekteras noggrant, och eventuellt måste kabeln klippas nära lampan.

- Brödrostar, kristallkronor, industrilampor och annan antik elutrustning är eftersökt, om inte annat för sitt dekorationsvärde. Vad göra?
 
Du har bildat dig en mycket god uppfattning på de fyra första punkterna (y)

Om det handlar om en lampa så kan du ju skruva ur lampan och ansluta isolationsprovaren (meggern) mellan de två polerna, men man får akta sig för denna mätning på andra slags apparater då isolationstestaren använder 500 V. Normalt isolationsmäter man endast mellan polerna (som är sammankopplade) och skyddsjord (höljet), om lampan har ett metallhölje. Kjell.co har billiga meggers som helt klart borde fylla behoven här.

För de prylar du räknar upp i sista punkten gäller antingen
- ska va klass 1 (skyddsjordad) eller klass 2 (dubbelisolerad).
- måste vara i gott skick, skyddsjorden måste vara tillförlitlig etc.
eller
- byggas om, om möjligt.
- det finns tre alternativ för denna ombyggnad 1) klass 1, klass 2 eller klass 3.
- klass 3 innebär extra låg spänning (<50 V) även kallad SELV. Du bygger alltså om lampan till 12 V och med en effekt på under 200 W.
- För klass 1 och 2 måste apparaten säljas utan stickpropp.
 
Bo, du skriver "Normalt isolationsmäter man endast mellan polerna (som är sammankopplade) och skyddsjord (höljet), om lampan har ett metallhölje."

Så länge jag inte vidrör höljet borde det alltså gå att mäta mellan höljet och polerna? Det lär inte vara särskilt hög ström i meggern, kanske som ett elstängsel, så det blir väl i värsta fall obehagligt om jag är oförsiktig?

När det gäller Mikael L:s brödrost bör den alltså kunna säljas så länge det inte följer med en passande sladd? Likadant med andra apparater som kan vara farliga: Kan säljas så länge inte stickpropp eller sladd medföljer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.